Gå til innhold

Optisk lyd fra TV til forsterker

Anbefalte innlegg

Hei

Som du sikkert skjønner, vet jeg ingenting om hjemmekino.

Jeg vil koble en retro forsterker til en alminnelig LG TV med innebygget Riks-TV dekoder.

Forsterkeren har kun sånn inngang:

nuforce-s3_bt-bluetooth-bookshelf-speake

Jeg er ikke helt sikker på hva slags utganger TVen har, men jeg tror ikke den har tilsvarende utganger.

Den har hodetelefonutgang, men vil jeg få akseptabel lydkvalitet og volum da?

EU-regler begrenser jo lydstyrken på hodetelefonutgangen på mp3-spillere, så jeg frykter at TVen ikke spiller høyt nok til at forsterkeren får skikkelig signal.

En annen ting jeg har vurdert, er å ta i bruk den optiske utgangen på TVen. Jeg har ikke sjekket, men jeg tror TVen har en sånn. De andre TVene jeg har sjekket har i hvert fall optisk utgang.

Men jeg har aldri koblet den optiske utgangen før.

Hva pleier å være standard prosedyre når man bruker den optiske utgangen?

Vil volumkontrollene på TVen styre den optiske outputen?

Jeg håper det, for retro-forsterkeren jeg har bestillt har ikke fjernkontroll, kun fysisk skruknott så jeg må reise meg fra sofaen.

Jeg tenker å kjøpe noe slikt:

convrter%20toslink%20to%20LR%20analog.JP

Det skal vel fungere...?

Vil volumkontrollen på TVens fjernkontroll styre lyden, om jeg kobler en slik adapter mellom TVen og forsterkeren?

Ja, jeg vet at jeg kun får stereo, og ikke surround. Litt av poenget er at forsterkeren er retro, og jeg bygger den selv.

Takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne YouTube-videoen fra LG sier følgende:

1:58

And remember that the volume will now be adjusted by the remote control for the external device.

Så, om jeg bruker denne løsningen, må jeg reise meg fra stolen, og gå bort til forsterkeren for å skru opp lyden?

Hva med Mute-knappen?

Kan dette konfigureres på noen måte? Jeg vil jo helst styre lyden med TVens fjernkontroll.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Fant ut at når TVen brukes til å se på Riks-TV, kan jeg hente ut analog lyd fra SCART-kontakten.

Trenger bare en sånn som på vedlagt bilde, og kabler for høyre og venstre kanal.

Jeg har mottatt byggesettforsterkeren i posten, og kommer ikke til å fullføre den på en stund. Men jeg har testet med en åttitalls boombox med line-in som kun funker hvis jeg setter den på opptak. Det gir bedre lyd enn TVens innebygde høyttalere.

Ulempen er at TVens volumkontroll ikke hjelper. Den er alltid på fullt.

Må altså reise meg fra sofaen og gå bort til forsterkeren for å endre volum.

Scart-Adaptor-Scat-Plug-to-3RCA-Mini-4p.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...