frankdal Skrevet 2. januar 2014 Del Skrevet 2. januar 2014 Hei, Har nettopp overtatt et hus som i dag har antenne på utsiden, og opplegg for RiksTV. Trukket kabel i vegg fra antennen på ytterveggen og til antenneuttak i huset. Jeg ønsker imidlertid ikke RiksTV, men CanalDigital parabol. Utfordringen er at jeg ikke vil strekke nye kabler synlig i huset. Er det mulig å bruke den kabelen som går fra antennen i dag (RiksTV), og bruke denne til parabol. Er klar over at jeg bare får en kabel inn på tuneren, men det får heller være. Er det andre alternativer når huset er lagt opp til RiksTV og jeg ønsker parabol? Lenke til kommentar
Gintoki Skrevet 2. januar 2014 Del Skrevet 2. januar 2014 du slipper ikke unna rikstv (nrk lisens) selv om du skaffer parabol. Lenke til kommentar
frankdal Skrevet 2. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2014 Handler ikke om lisens... Men prinsipp - vil ikke ga RiksTV. Kan jeg bruke samme kabel? Lenke til kommentar
Gintoki Skrevet 2. januar 2014 Del Skrevet 2. januar 2014 Hjelper ikke med prinsipp aldri så mye. Bare du har en fungerende tv med analog tilkobling tilgjengelig, så må du ha tv lisens.Hva mener du med samme kabel? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 Ja du kan bruke samme kabel. Man bruker coax kabel til antenner. Men er ikke sikker på om RiksTV antenneuttak (det som sitter i veggboksen inne) kan brukes til parabol. @Gintoki: slutt med dette OT maset om lisens. Trådstarter spør om kabel, har ikke nevnt lisens. 1 Lenke til kommentar
frankdal Skrevet 3. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2014 Så da kan jeg bruke samme kabel, men kan hende at jeg må bytte vegguttak? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 Ja, ville være litt skeptisk der, vet ikke hva det befinner seg i et slikt vegguttak. Det må ikke være noe filter eller demping, parabol bruker et annet frekvensområde enn RiksTV. Og dessuten er det kanskje feil plugg? Parabol skal ha F-kontakt (den typen med gjenger). Ellers er det mye som er likt. Ser RiksTV har litt info om kontakter: https://www.rikstv.no/kundeservice/signaler-dekning/filter-splittere-og-kontakter/ Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 Blir den gamle kablen lang nok både inne og ute? Kabel for parabol bør kobles direkte fra antenne/hode til mottakeren uten skjøter. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 Det er nok det beste, men det bør vel fungere med en F skjøt? http://www.clasohlson.com/no/F-skjøtestykke/Pr324901000 Antar det er snakk om en relativt kort kabel, under 10 - 15 meter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå