Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Krav på erstatning? (KRISE!)

Elvis Plesly

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg og familien ble for en liten stund siden kastet ut av borettslaget grunnet moren min som var veldig plagsom (la oss bare si det slik). Dette er en sak som har foregått i omkring et år, hvor namsfogden og en dommer har vært involvert som har kastet oss ut (byttet lås på nøkkel) og hvor dommeren dømte at vi må flytte ut og tvangsselge huset.

Det er "greit".

Men det som er er at de noen dager senere puttet alle våre eiendeler ved et lokalt lager. Absolutt alt.

Det var også "greit".

MEN, 1 måneds tid senere, så var alt kastet vekk, ALT. Jeg kontaktet en advokat som var med på å gjøre dette, og han videresendte meg til en annen som sa at de ikke visste hvor tingene våres var lenger.

Nå som vi ikke har postkasse lenger, er det posten som oppbevarer all post. En advokat (samme advokat fra over) fra Bing Hodneland sa at vi har fått brev og informasjon fra namsfogden om frister for å hente varer. De har vi ikke mottatt. Det kan godt vel hende at de har kommet til posten, det vet ikke jeg, men vi har ikke mottatt eller lest noen form for informasjon til frist.

Jeg hadde snakket med de som drev lageret, og de sa at lageret var leid ut desember, så jeg holdte meg til det. Istedenfor ble alt kastet ut starten av desember, dagen (kjipt) før jeg skulle hente tingene og flytte dem.

Jeg lurer så på om jeg har noen krav på erstatning på eiendommene mine fra evt denne advokaten eller namsfogden?

Det hadde vært til utrolig stor hjelp. Grunnen til at jeg går veldig dypt til verks nå (at jeg kontakter de jeg kan, f.eks dette forumet) er fordi jeg har endt opp til å slite veldig økonomisk. Jeg har flyttet ut selv, er student, har mange månedslige avgifter som må bli betalt, og har ikke noe klær (noe som jeg også har brukt litt penger på for å kunne få tak i).

Så jeg både fryser, må vaske de få klærne jeg har meget ofte, spiser kun brød og ost fra firstprice og drikker kun vann.

Jeg håper på svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være at du kan vinne fram ovanfor dei som driver lageret dersom du har blitt feilinformert. Men dersom du berre fekk muntlig opplyst at lageret var leigd ut desember måned så blir det vanskelig å bevise at lagereigaren ikkje sa at lageret var leigd fram til desember måned og at du har misforstått dette.

Dersom du la igjen kontaktinformasjon så vil det nok også være dårlig skikk å ikkje ta kontakt før dei kaster flyttelasset, for ikkje å snakke om at det hadde vært meir lønnsomt om lagereigaren ikkje hadde måtte bruke penger på å få nokon til å kaste gjenstandane, eventuellt hadde fått deg til å ta over betalinga for lageret.

Så det fyrste du bør gjere er å sjå over kva informasjon som har blitt sendt til deg og som har ligget hos posten. Dersom du har litt flaks så vil det også i informasjonsbrevet stå at lageret var leigd ut heile desember, i så tilfelle har du dokumentasjon på at eigaren av lageret har kasta gjenstandane før lagerleiga var utløpt.

Lenke til kommentar

Når det gjelder erstatning har The Avatar sagt omtrent det jeg ville sagt: har du fått misvisende informasjon - og kan dokumentere det - så har du en brukbar sak. Men hvis det ligger et brev til dere på postkontoret hvor det står at tingene må hentes før 1. desember, og det eneste du har er på din side er en muntlig tilbakemelding fra lagereier om at leie er betalt ut desember, så sliter du. Så forsøk å kartlegg hva slags informasjon dere egentlig har fått.

Hvis du velger å gå videre med et erstatningskrav vil jeg anbefale å kontakte Jussbuss (i Oslo), Jussformidlingen (i Bergen) eller et lignende tilbud der du bor.

Vær klar over at et erstatningskrav kan ta tid å behandle - så det løser egentlig ikke den krisen du er i nå. Derimot kan det hende du kvalifiserer til nødhjelp fra sosialkontoret når du nå sitter uten klær og andre eiendeler.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Her er to spørsmål:

1) Gjelder fristene selv om du ikke mottok brevene?

Antagelig. Det blir som om du unnskylder deg med at du ikke åpnet postkassen. Det er ditt ansvar å hente posten. Men det kan være at det her gjelder noen spesielle krav som innebærer at det ikke holder at brevet kom frem til posten - f.eks. krav om forkynning - selv om jeg tviler på det.

2) Er noen likevel erstatningsansvarlige?

Det er ikke gitt at man får full frihet til å gjøre hva man vil med innboet bare fordi man ikke har plukket det opp innen fristen. Det kan tenkes at lagereieren er ansvarlig - eller at motparten (som vel beordret kastingen?) er det.

Jeg tror det smarteste for deg nå er å følge nahojps tips om å kontakte JussBuss e.l. Du kan også høre med de ulike aktørene (lagereier, borettslag, advokat m.fl.) og finne ut detaljene i hendelsesforløpet - ta det gjerne per e-post så du har det skriftlig, og nevn helst ikke at du vurderer erstatningskrav (gjør du det, risikerer du at de tilpasser det de sier for å unngå ansvar).

I tillegg ville jeg selvsagt ha forsøkt å spore opp og få tak i innboet, men det poenget har du sikkert sett allerede. Lykke til.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Etter å ha skummet veldig fort gjennom tvangsfullbyrdelsesloven ser det ut som om det er denne paragrafen som gjelder:

§ 13-11.Fullbyrdelsesmåte

Fravikelse av fast eiendom skjer ved at namsmannen fjerner de personer eller det løsøre som skal fjernes fra eiendommen. For løsøre som ikke er av personlig karakter eller vanlig innbo, gjelder § 13-14 tilsvarende.

Dersom det ikke er mulig å overgi løsøret til saksøkte eller til noen på saksøktes vegne, sørger namsmannen for transport og oppbevaring. Vil det medføre uforholdsmessige vansker eller kostnader å flytte løsøret, kan namsmannen beslutte at det foreløpig skal oppbevares på eiendommen. Rent skrot kan kastes umiddelbart.

Namsmannen gir så vidt mulig saksøkte og de som namsmannen vet er interessert i løsøret, underretning om hvor løsøret er og oppfordring til å hente det mot å betale kostnadene ved transporten og oppbevaringen. Dersom løsøret er unntatt fra utlegg eller kan kreves unntatt, har saksøkte rett til å hente det uten å betale noe for transport og oppbevaring hvis hentingen skjer innen to uker etter underretningen.

Blir løsøret tross gjentatte oppfordringer ikke hentet innen den frist som namsmannen setter, kan namsmannen selge løsøret til dekning av kostnadene. Løsøret kan kastes dersom salg vil medføre kostnader som vil overstige det som kommer inn ved salget. Personlige dokumenter o l oppbevares likevel i rimelig utstrekning.

I så fall skal du ha fått "gjentatte oppfordringer" om å hente tingene. Og for å kaste alt måtte altså verdien være så ubetydelig at det ikke ville være verd kostnadene med å selge.

(Men siden du sannsynligvis i alle fall ikke overholdt den første 2-ukers fristen for henting riskerer du å måtte betale for transport og oppbevaring.)

Endret av Ståle Nordlie
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...