Gå til innhold

Hvordan bli dataingeniør?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man kan bli dataingeniør ved både høgskoler og universiteter. Du må søke på en linje som heter "dataingeniør" eller lignende, f.eks "Ingeniør, Data" osv. Man kan f.eks ikke ta en bachelor i informatikk og si man er utdannet dataingeniør.

En oversikt over alle studier finner du på samordnaopptak sine hjemmesider. Her er en oversikt over noen studier jeg fant: https://sok.samordnaopptak.no/studier?ord=Data&laerestedkode=&utdomrkode=&stikkordnr=45

Det varrierer veldig med karrakterkrav, det kommer ann på studiestedet, noen har så få søkere at alle som har de nødvendige realfagene kommer inn, mens andre steder har over 5 i snitt som krav pga antall søkere.

Mer info kan du finne her: http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/dataingenior

Lenke til kommentar

Ingeniør, eller dataingeniør om du så vil, er ikke en beskyttet tittel. Med andre ord kan du allerede i dag kalle deg for (data)ingeniør. Gratulerer!

De typiske ingeniørutdannelsene er det man kaller høgskoleingeniør, som for øvrig er en beskyttet tittel. Dette er stort sett 3-årige studier som normalt tas ved en høgskole. I tillegg har man noe som kalles sivilingeniør. Dette er enten et 2-årig studium som bygger på høgskoleingeniør (3+2 år) eller et direkte 5-årig studium. 5-årig er nok det vanligste, mest grunnet NTNU som har mange 5-årige studier.

I tillegg har man andre IT-studier, som av noen kalle frie studier. Et eksempel er informatikk, som du kan studere ved f.eks. NTNU og UiO. Ofte er det universiteter som har slike studier, og innholdsmessig kan de være svært like tekniske studier. De kan også være ganske ulike, siden man gjerne har mulighet til å velge en del av innholdet selv. Med en slik utdannelse kan du fortsatt kalle deg ingeniør, men det er ikke så sikkert du har lyst til å gjøre det. Du kan derimot, i utgangspunktet, ikke kalle deg høgskoleingeniør, sivilingeniør eller lege som alle er eksempler på beskyttede titler. Men tar du medisinstudier i tillegg kan det jo tenkes at du en dag også kan kalle deg lege, og det samme gjelder andre beskyttede titler.

Lenke til kommentar

Hei,

Hva om jeg velger å ta VG2 i utlandet (f.eks England eller USA), kan man ta R1 matte der og FYS1?

Om jeg ikke tar feil så krever det kun generell studiekompetanse, R1+R2 og FYS1, mens resten av programfagene kan være valgfrie?

Edit:

Det står at alle søkere ved HiOA kom inn. Rent teoretisk sett, så betyr det at (det er 75 plasser, men si at kun 70 stk søker ink. meg) selv med kun f.eks 2 i snitt og ingen fag i stryk, så kan jeg komme inn på dataingeniørutdanningen?

Endret av Elvis Plesly
Lenke til kommentar

Det står at alle søkere ved HiOA kom inn. Rent teoretisk sett, så betyr det at (det er 75 plasser, men si at kun 70 stk søker ink. meg) selv med kun f.eks 2 i snitt og ingen fag i stryk, så kan jeg komme inn på dataingeniørutdanningen?

Ja, for høgskoleingeniør er det riktig. Siv.ing. ved NTNU har krav om minimum karakteren 4 i R2 (og så er det totalt urealistisk at plassene ikke fylles).

Lenke til kommentar

Men er egentlig dataingeniør virkelig en vanskelig utdanning?

Selv er jeg litt interessert i data, og når jeg søkte opp på utdanning.no, så det ikke så veldig vanskelig ut av en jobb. Vet noen av dere om dette? Da det kreves R1+R2 og FYS1 (vanskelige fag).

Hva går jobben egentlig ut på, i dypere svar?

Lenke til kommentar

Utdannelsene er vanligvis veldig generelle på høgskolenivå og første 2-3 årene på NTNU. Altså matematikk, statistikk, fysikk, programmering, algoritmer, maskinarkitektur, nettverk, database, brukergrensesnitt, prosjekt og generell samhandling, IT-historie og andre grunnleggende IT-greier.

Som du ser er det veldig mye forskjellig, og videre muligheter for spesialisering - og i sin tur ulike jobber - er faktisk langt større. Noen liker å drive mest med utvikling, og så er det mange ulike ting man kan jobbe med der, og noen liker bedre drift eller sikkerhet. Noen er poteter som jobber med mye forskjellig, mens andre er svært spesialiserte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...