TBT Skrevet 2. januar 2014 Del Skrevet 2. januar 2014 Har en 2002 modell Vw Sharan W4. Har problem med at 4-huls trekket ikke fungerer i det heletatt. Det startet med at det koblet ut av og til, da var det bare og sløkke motoren og starte igjen, så funket det. Etter hvert så skjedde det oftere og oftere, og da fikk jeg inntrykk av at bilen måtte bli kald igjen før jeg kunne starte den igjen og det fungerte. Nå funker det ikke i det heletatt og den er konstant forhjulsdrevet. Hadde den inn på det lokale Vw verkstedet (Berge & Co i Førde), dei viste ikke hva det kunne være. Dei trudde kanskje det kunne være haldex koblinga som var gåen, fikk da opplyst at hele bakakslingen matte skiftes, noe dei skulle ha 50 lapper for. Dei kunne ikke garantere at det var dette som var feilen heller. På same tid sjekket dei også et problem som jeg har med at motoren av og til går i "nød modus", etter start mister den helt draget, og jeg får den ikke over 2000 omdreininger. Sløkker motoren og starter igjen og den funker som den skal (problemet kan oppstå både om den er varm eller kald). Heller ikke her hadde dei noe klart svar, dei ville begynne med og skifte temperatur giver G-62. Men dei viste ikke om det var dette som var feilen. Fikk inntrykk av at dei ville skifte del for del helt til dei fant problemet, noe som vil koste like mye som en ny bil. Noen som har opplevd/vert borti det same, og kanskje vet hva som er galt? Setter pris på svar Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 Noe svar på hva som er gale har jeg ikke, men jeg ville i det minste prøvd å finne et verksted som har en litt annen innstilling. Å bytte del for del, i en eliminasjonsmetode, høres ikke særlig proft ut. Leste de ut feilkoder i det hele tatt? Fikk du de feilkodene? Om ikke, prøv å få lest ut feilkodene, søk etter disse på google, og det er en ganske grei sjanse at du selv kan finne noen gode hint om feil. Ang feil på motor, er dette diesel? Mye småkjøring? Hatt feilen lenge? Kan det virke som at det hjelper med en langtur? Ikke helt unormalt at en får slike nødmodus-feil på en litt tilårskommen diesel, og feilene kan selvsagt være mange, men typisk er det tiltettet av sot i innsug/rundt følere, sliten ventil på turboen, ymse følere som er møkkete eller slitne...Men som sagt, få lest ut feilkoder, alle sammen, av noen som har verktøy for din bil, og ikke universal-leser hos et universalverksted. 1 Lenke til kommentar
joka Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 er det lenge siden olje og filter var byttet på bakakselen? (haldexen) en dårlig abs sensor, eller skitt i abs kransen kan kødde med 4wd som fikse sier: få lest ut feilkoder det er ikke sikkert at du trenger ny bakaksel selv om møller sier det 1 Lenke til kommentar
TBT Skrevet 3. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2014 Fikse: Takk for svar Møller lokalt her har vel et litt rufsete rykte angående pris/service. Men er langt til nermeste merkeverksted. Og i følge dei var det ingen feilkoder og finne. Har også hatt den inn på en annen vekstad, der fikk dei opp en feilkode på at turboen kunne henge seg opp. Andre feilkoder fikk heller ikke dei opp. Kjøpte bilen i April 2013, og så lenge jeg har hatt den har den kun vert brukt til pendling fra og til jobb ca 8mil om dagen, så det blir nok mest som langkjøring. Feilen dukka opp første gang tidlig i høst. joka: Er nok mest sannsynlig ei stund siden olje er skifta, etter som jeg kunne finne ut fra service heftet var den skifta på 100000km, og nå har den gått 145000km Det med ABS krestsen skal jeg få sjekket opp, takk for tipset Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 For 4WD: Høres merkelig ut at det ikke lagres feilkoder, men dersom det er en mekanisk feil kan det være at dette ikke skjer. Uten feilkoder er det vanskelig selv for et verksted å feilsøke, denne bilen er ikke såååå vanlig med 4WD, og da må man begynne med å bytte ut de mest sannsynlige delene. Enkelte av deler er plug&play (pray?) slik at man enkelt kan skifte de for å se om problemet er løst, men bakakselen er ikke en av disse. Spørsmålet blir da om dette blir så dyrt at bilen kan beholdes som FWD, eller om det er verdt å koste på for å få fikset 4WD. For nødmodus: Her lagres sannsynligvis feilkoder, ihvertfall dersom motorstyringslampen lyser. Hvilken motor har du? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 Høres nesten litt rart ut dette med manglende feilkoder, men jeg kjenner ikke VAG noe særlig, så... At turboen henger seg opp, høres ut som at overtrykksspjeldet ikke tetter/åpner som det skal, og da får du slike symptomer. Typisk er turboen full av sot og skitt, og mekanismen til spjeldet er delvis blokkert. Merkeverksted og flere andre verksteder vil kanskje konkludere at du trenger ny turbo ($$), mens du egentlig trenger å få den overhalt. Om dette er den klassiske 1.9-dieselen til VAG finnes der et overhalingssett til turboen, som gjør jobben noe rimeligere enn de 10-14.000,- det gjerne koster med ny turbo, montert. Resultatet blir like bra, forutsatt at det ikke er apekatter som gjør jobben.Personlig ville jeg begynt med det billigste: Bytt oljer og filtre både her og der (motor, gir, bakaksel), skaff deg en henger med litt vekt i, og press motoren noe i oppoverbakke, så du får god varme. Så kan du kanskje få ut litt rusk og rask fra innsug/turbo. Så lenge du ikke kjører så temperaturen går opp i rød sektor er dette uproblematisk, men det kan løse endel typiske problemer med disse motorene Lenke til kommentar
joka Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 sot i turboen (vnt mekanismen) kan fikses med mr muscles ovn rens.. (anbefales ikke på NYERE biler med partikkel-filter) husk gummihansker og vernebriller. mer om det her: http://www.briskoda.net/forums/topic/243533-the-mr-muscle-vnt-turbo-treatment-thought-we-needed-a-guide-of-sorts/ Lenke til kommentar
joka Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 med diagnosekabel og laptop kan du sjekke / logge turbotrykket under kjøring her er et eksempel fra min bil (sharan -99) rød = turtall grønn = forespurt turbotrykk gul = aktuelt turbotrykk når den gule "følger" den grønne er alt ok Lenke til kommentar
Jetfighter Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 Det er ganske vanlig praksis å bytte del for del om man ikke får ut noe feilkode eller noen direkte svar fra DIS/TIS dataen. Om vi har på jobben slike feil hvor vi ikke får klare svar fra håndbøkene eller datamaskinen så pleier vi å kontrollere/sjekke del for del til vi finner feilen. Bytt olje og filter, Og se om det kan være en feilkilde. Nødmodus lagrer feilkode, så denne bør du få tak i. Dra til ett merkeverksted, da sånne alle-merker-verksteder sjeldent har kompetanse nok til enkelte kompliserte feil, som ikke går igjen på så mange biler. Få merkeverkstedet til å ta full diagnose og feilsøking. Finner ikke de feil, da er det ikke noe feil..... Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 med diagnosekabel og laptop kan du sjekke / logge turbotrykket under kjøring her er et eksempel fra min bil (sharan -99) rød = turtall grønn = forespurt turbotrykk gul = aktuelt turbotrykk når den gule "følger" den grønne er alt ok Aner meg at du steller den motoren noe bedre enn normalen? Morsom den ovnsrens-saken. Den var ny for meg. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 Det er ofte mye spon i olja i bakdiffen på disse her. Da bytter man komplett dings til 50 000,-. I etterkant skjønner man ofte at det var akkumulatoren/styreenhet som faktisk var feilen. Det sitter montert midt i veisaus spruten oppå diffen og det er denne som ikke klarer å koble inn 4hjultrekket. Selve diffen kunne sikkert gått mye lengre. Så lenge det ikke er ulyd er det greit. G62 og Turbo kan du bytte først som sist. Ikke press bilen med henger fordi da ryker svinghjulet. Du ble garantert advart før du kjøpte bilen. Bytt bil. 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 Er det sånn DMF-sak det svinghjulet på disse? Lenke til kommentar
joka Skrevet 4. januar 2014 Del Skrevet 4. januar 2014 Aner meg at du steller den motoren noe bedre enn normalen? Morsom den ovnsrens-saken. Den var ny for meg. vanlig vedlikehold, oljeskift hver 15.000, bruker kun castrol syntetisk. ingen "riv" start, aldri høyt turtall på kald motor.. og aldri full gass under 2000 rpm (da holder svinghjulet) og jeg lar den alltid stå litt på tomgang etter kjøreturen. noen ganger flere minutter hvis olje tempen er høy. turboen er en garrett (GT1749V), de tåler 160.000 rpm og over 600 grader den har bare godt av litt "frisk" kjøring for å holde seg sot-fri. jeg kjører endel med campingvogn på 1600 kg, og jeg sparer ikke på de små hestene som finnes i bilen. (har hatt motorolje-temp på 126 grader) både turbo, clutch og svinghjul har tålt dette... 0 problem bruker også bremsene ganske kraftig av og til, hvis føret tillater det og at jeg ikke har biler bak. kjører ennå med originale bremseskiver etter 14 år og nesten 280.000 km.. litt slitt er de, men ingen rust ! ovnsrens funker.. en arbeidskollega av meg brukte det på en passat.. bilen ble bra, og han "snøt" verkstedet for et turbobytte 1 Lenke til kommentar
TBT Skrevet 4. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2014 Takk for mange innspill. Frustrerende når verkstedet ikke klarer og lokalisere feilen. Og jeg har for lite peiling på bil til og sjekke så mye selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå