Gå til innhold

Faste annenhver dag, effekter og tap av muskelmasse?

Gjest Slettet+5132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132

Hei, ser på Schrødingers Katt. I korte trekk handler det om å forlenge livet, noe jeg driter litt i.

Noe som derimot fanget min interesse var faste annenhver dag, altså at man inntar en bestemt mengde kalorier en dag, og neste dag kan man spise så mye man vil.

Kan effekten av dette være at man vil få mindre fett, f.eks. rundt magen, slik at magemusklene blir mer definerte?

Hvordan vil dette gå overens med trening, i hovedsak styrketrening?

Takker for svar,

SuperSaxy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det tar i snitt rundt 14 dager med kalorirestriksjon før kroppen begynner å endre metabolismen ved å sette ned stoffskiftet. Det er mange som mener noe om dette og det er varierende hvor mye det henger på greip og fungerer bra langsiktig for folk. Jeg tror det for de fleste vil være en god løsning å spise høvelig stabilt og heller regulere ned kalorimengden og spise sunne ting til faste tider. Å spise en dag og ikke neste vil hele tiden forvirre kroppen og føre til at blodsukkeret går i jojo, noe som er lite forenelig med jevn produktivitet i det man holder på med. Jeg ville heller gått for å spise minst 1000 kcal daglig og tatt med en dag med frislipp i helgen for å opprettholde metabolismen. Det de fleste gjør feil er å regulere ned for mye slik at metabolismen går for mye ned. Det regimet folk burde leve etter er det de kan leve med. Strenge dietter virker som regel mot sin hensikt. Kun 4% av de som går mye ned i vekt klarer å holde seg der hvis det ikke er en del av en ny livsstil.

Lenke til kommentar

Vidor, mye av det du skriver rett men det er direkte feil at blodsukkeret jojoer om man faster.

Det er veldig individuelt. Noen klarer å omstille seg helt greit etter litt tid, andre får store problemer med å fungere og andre klarer å tilpasse seg over tid med evt. diettendringer. Personlig med den dietten jeg har kan jeg godt hoppe over å spise 2-3 dager uten problem fordi fettforbrenningen min er god. En annen person jeg kjenner går i koma om vedkommende ikke spiser ca hver 5 time. Jeg har selv sett henne stå å skjelve framfor nærmeste pølsebod hvor hun nærmest slukte pølsa så fort hun fikk den. Hadde hun testet ADF (alternate day fasting) så hadde hun havnet på sykehus. Jo mer ekstremt et opplegg er jo mer bør man tenke seg om før man hopper på det spesielt med økende alder når kroppen har mindre slingringsmonn i reguleringsmekanismene. Unge friske folk og godt trente klarer som regel å følge det meste. Kroppen har mange måter å håndtere kalorirestriksjon på så lenge man ikke er syk.

Lenke til kommentar

Det er placebo.

Det hadde vært interessant å testa blodsukker gjennom dagen, jeg vet at mitt er stabilt helt fra morgen til jeg bryter fasten i totia.

Å måle er ikke vanskelig, apparatene koster bare 60-70 kroner på et apotek

Det kan godt være det for noen, men når folk blir skjelven så er det gjerne p.g.a av alamstatusen hjernen lager når blodsukkeret er faretruende lavt, dette får opp adrenalinet.

http://kidshealth.org/teen/diabetes_center/treatment/blood_sugar_low.html

(ikke la deg villede a navnet på websiden. Dette er god info)

Hadde jeg opplevd noe av det som står her ville jeg nok tatt action rimelig fort og ikke satset på at det er placebo. Problemet med mye av den søppelmaten folk spiser er at den øker blodsukkeret så mye at at det utskilles mye insulin fra pankreas. Insulinet øker fettlagringen og tar lang tid å rydde ut av blodet selv når blodsukkeret blir lavt, noe som jobber direkte mot glukagon som får kroppen til å forbruke fett som energi. Det å snu kroppen metabolsk fra glykolyse hvor man forbrenner karbohydrater til beta-oksidasjon tar litt tid og dem som begrenser raske karbohydrater i dietten sin klarer seg nok aller best. Det er dog enkelte som har store problemer fettforbrenning av ulike årsaker, og dem sliter virkelig om de ikke får et regelmessig inntak når glykogenreservene i muskler og lever er brukt opp.

Lenke til kommentar

Advarsel; langt innlegg.

Dette er det vi har sett ved forskning mot forebyggende kreft og kosthold; lavkalori senker risikoen for noen former kreft, hvorav lavkalori med høyt inntak av protein ikke gjør det. Dette er konsekvent i dyremodeller og viser også igjen i epidemiologiske studier. Kan en kronisk høyt proteininntak være en risikofaktor? Tiden får vise. (Lowcarb-fans, lulz)

IGF-1 blir stimulert ved et høyt proteininntak. (Blant annet stress, faste kan igjen skille ut GH hvorav IGF-1 er den aktive metabolitten). Det finnes flere insulin-lignende peptider enn IGF som også kan være årsaken for alt det vi vet. Men en aktuell årsak er at det er forebyggingen mot overvekt som beskytter, da overvekt i seg selv er en risikofaktor. (Derfor er det fortsatt ikke greit å være overvektig & "sunn"/fysisk aktiv & overspise, kjære VG)

Uansett, vi vet rett og slett lite om dette per dags dato. Verken dyremodeller ei eller epidemiologiske studier alene bør være nok da både dyremodeller samt celleforsøk i reagensrør kan oppføre seg svært annerledes i en menneskes organisme. Se bare på korrelasjonen mellom kolesterol, aterosklerose og alle mettete fettsyrer. Det er udiskutabelt at kolesterol er til stede ved hjertekar-sykdommer. rottestudier og epidemiologiske data viser en korrelasjon, men kliniske kontrollerte studier finner ikke denne linken. Men det betyr ikke at det er noe i dette. Kanskje faste har noe for seg, og kanskje dette blir mer underbygget i fremtiden.

Så til del to, nå er det snakk om fysiologi her og en del ting skurrer :

"jojo blodsukkerkurver" ved faste? Som at det går opp og ned i en berg-dal-bane? Tvilsomt. Faste favorisere HSL (hormonsensetiv lipase) for å nyttiggjøre seg av frie fettsyrer som substrat. Insulin er lavt, katekolaminer øker. Glukagon dominerer med andre ord.

Jo lengre fasten vedvarer så vil frie fettsyrer samt kroppsegne aminosyrer i økende grad bli brukt som substrat og mer vil kroppen gradvis gå over til ketonlegemer. (Kroppsegne aminosyrer er tross alt en temmelig ræv kilde for å nydanne sukker).

Men ja; noen bør være forsiktige og mange vil nok "møte veggen". Spesielt ved tung fysisk aktivitet hvor glykogenet er tømt. Andre personer med medikamenter, underernærte etc bør også være forsiktige. Noen kan oppleve en liten midlertidig fall i blodsukkeret under faste-nivå, men dette blir fort regulert ved flere måter. ("Møte veggen")

Videre : At insulin promoterer fettsyre-syntese er jo veldig plausibelt å tenke da dette er helt nødvendig for å opprettholde en normal homeostase. Øk mengde eksogen fettinntak, overdriv gjerne inntaket så vil det gå mer kolesterol for å få fraktet fettet til målcellene, på lik linje som at insulin er "nøkkelen" for å frakte energi inn til cellene. For mye er altså ikke bra. For mye fett vil dessuten skille ut ASP, et hormon som ved overskudd har de samme "insulinlignende" egenskapene. Med andre ord; overskudd vil føre til vektoppgang.

Har målt og tolket noen blodprøver og normale personer vil være på en fastende nivå etter rundt 2 timer. (+/-) Personer med forskjellige grad av metabolsk syndrom etc har selvsagt ikke sistnevnte kontroll. Halveringstiden til insulin er på tre minutter, og det kan skilles ut ved "pulser" ish 10 min som når toppen etter rundt 45-1time. Men betyr dette egentlig noe? Nope. Så at det tar "for langt tid" stemmer ikke.

Derimot er jeg helt enig med at mengde karbohydrater har noe å si, og det lønner seg nok heller å heller ha karbohydratrike måltider fordelt istedenfor å ta det som helhet da man vil tåle sistnevnte bedre. Etter fysisk aktivitet er insulinsensiviteten på topp og måltider kan da med fordel legges til etter her. Skal vi starte å snakke om at noen proteiner er mer "insulinogene" enn loff?

Insulin er som du sier - en antagonist til glukagon, men glukoneogenese vil aldri bli helt hemmet. En raskt eksempel kan være røde blodceller, stakkarene har jo ikke mitokondrie og danner seg da energi via anarob glykolyse som danner biprodukter som laktat; som igjen er en finfin substrat til glukoneogenesen. (Blant annet)

Ikke se på dette som en for eller imot for en spesiell type kostmønster.

Vi er adaptive, en kost rik på fett vil føre til høyere kapasitet for å forbruke dette og omvendt. Dette er heller ikke ment å rasle med sablene, hersketeknikk etc. Snarere bare oppklare noen ting. :)

Edit: Linken din er for diabetikere, med helt andre metabolske forutsetninger.

Endret av Dukien
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...