Liss Anett Skrevet 2. januar 2014 Del Skrevet 2. januar 2014 Jeg vet ikke helt om dette er rette plassen å begynne, men har lett overalt nå etter hjelp. Jeg kan vel kalles nybegynner selv om jeg fotograferer mye og har hatt kameraet noen år. Men saken er at jeg sliter med å få fokus når jeg tar landskapsbilder og spesielt ved nordlysbilder. Hva bør jeg gjøre? Har kameraet på manuell og har * som "fokusknapp". Som dere ser av de to bildene så ser det ut i mine øyne at jeg får stjernene klåre på det første, men ikke på det andre. 1 Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 2. januar 2014 Del Skrevet 2. januar 2014 350D har vel ikke de beste forutsetningene for å finne et fokuspunkt i mørket, men når du tar bilder av et så fjernt motiv, kan du vel like gjerne sette fokus på manuell og vri den til "uendelig"? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. januar 2014 Del Skrevet 2. januar 2014 Det er rett og slett for mørkt til å fokusere. Det er natt og bare mørkt å fokusere. Kameraet ditt har dessverre ikke liveview, så du får hjelpe autofokusen litt. Fokuser på noe i horisonten med god kontrast, for eksempel bylys i det fjerne. Eller - fokuser på kanten av månen. Når du så har fokus - sett objektivet over i MF - manuell fokus - og ikke rør fokusringen. 1 Lenke til kommentar
Liss Anett Skrevet 2. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2014 Takk for svar, da får jeg bare prøve så godt jeg bare kan når jeg drar ut ikveld 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. januar 2014 Del Skrevet 2. januar 2014 Hvis du ser på objektivet ditt ser du en bryter MF/AF det indikerer manuell eller auto, sett objektivet i maunuell "MF". Du finner også på objektivet en skala som oppgir avstand i meter, helt på sluttene ser du tegnet uendelig "∞" vir objektivet til det tegnet og ca. 3 til 4 millimeter tilbake, da skulle du ha oppnådd best skarphet. Ser at du har noen røde prikker på bildene i første post det er pga. av at du bruker lange lukkertider. så er lukkertiden på 30 sekunder eller mer er det lurt og bruke custom function "long exposure noise reduction", er ikke helt sikker på om 350D har mulighet for og fikse på dette, hvis så så finner du den i menyene. Lenke til kommentar
Liss Anett Skrevet 2. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2014 Hvis du ser på objektivet ditt ser du en bryter MF/AF det indikerer manuell eller auto, sett objektivet i maunuell "MF". Du finner også på objektivet en skala som oppgir avstand i meter, helt på sluttene ser du tegnet uendelig "∞" vir objektivet til det tegnet og ca. 3 til 4 millimeter tilbake, da skulle du ha oppnådd best skarphet. Ser at du har noen røde prikker på bildene i første post det er pga. av at du bruker lange lukkertider. så er lukkertiden på 30 sekunder eller mer er det lurt og bruke custom function "long exposure noise reduction", er ikke helt sikker på om 350D har mulighet for og fikse på dette, hvis så så finner du den i menyene. Ja jeg har stillt inn på MF. men det uendelighetstegnet som alle snakker om vises ingen plass hos meg. Og jeg er ikke sikker på hvilken vei jeg skal vri til for å få fokus, noen ganger får jeg det til andre ikke. Ja de røde prikkene får jeg nesten på alle bildene mine, trodde det kunne vært støv i kameraet. for de kommer på samme plass uanset hvilken linse jeg har. Finner ingen plass der det er noe støy reduksjon. Det er jo et gammelt kamera jeg har og det var jo helt supert til å begynne med, men ikke nå lenger når jeg støtt å stadig bruker det. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. januar 2014 Del Skrevet 2. januar 2014 (endret) Det er 18-55 objektiv du har ? Du finner støyreduksjonen på side 148 i brukermanualen "C.Fn-2", har du den ikke kan du laste den ned her. Husk at kameraet ikke kan stå i AUTO, da får du ikke tilgang til alle menyene, så sett kameraet i P, TV, AV eller M. Det som skjer er at kameraet tar en like lang eksponering som original bildet bare at det er mørkt og etterpå ser på det mørke bildet om det er noen "hot pixel" og så fjerner de feilene fra original bildet. C.Fn-2 0: Off1: OnReduces noise in bulb exposures 30 sec. or longer at ISO 100 -800 or 1 sec. or longer at ISO 1600. After the picture is taken, thetime required for noise-reduction processing will be the same asthe exposure time. During the noise reduction processing, “buSY”will be displayed and shooting will not be possible. Endret 2. januar 2014 av Nautica Lenke til kommentar
Liss Anett Skrevet 2. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2014 Det er 18-55 objektiv du har ? Du finner støyreduksjonen på side 148 i brukermanualen "C.Fn-2", har du den ikke kan du laste den ned her. Husk at kameraet ikke kan stå i AUTO, da får du ikke tilgang til alle menyene, så sett kameraet i P, TV, AV eller M ja 18-55 og ei tamron linse 70-300 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. januar 2014 Del Skrevet 2. januar 2014 (endret) Du skal finne uendeligtegnet på begge to mener jeg. Edit: Ser at uendeligtegnet ikke er på 18-55, sett det på maks 55mm og noen millimeter tilbake. Endret 2. januar 2014 av Nautica Lenke til kommentar
Liss Anett Skrevet 2. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2014 Du skal finne uendeligtegnet på begge to mener jeg. ∞ fant det kun på tamronlinsen Lenke til kommentar
Liss Anett Skrevet 2. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2014 Det er 18-55 objektiv du har ? Du finner støyreduksjonen på side 148 i brukermanualen "C.Fn-2", har du den ikke kan du laste den ned her. Husk at kameraet ikke kan stå i AUTO, da får du ikke tilgang til alle menyene, så sett kameraet i P, TV, AV eller M. Det som skjer er at kameraet tar en like lang eksponering som original bildet bare at det er mørkt og etterpå ser på det mørke bildet om det er noen "hot pixel" og så fjerner de feilene fra original bildet. og etter litt trykking fant jeg støy reduksjonen også dette er STOR hjelp for meg:) tusen takk Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. januar 2014 Del Skrevet 2. januar 2014 (endret) Jeg går utifra at du bruker stativ eller et annet stødig underlag, det er 2 andre ting du også kan gjøre for og få bildene litt skarpere og det er å bruke "mirror up" samt timeren. C.Fn-7 "Mirror up" funksjonen gjør at speilet løfter seg opp en stund før bildet blir tatt så man slipper rystelsene som speilet kan forårsake. Bruke den funksjonen med en fjernutløser eller den innebygde 10sec timerutløseren gjør at du unngår rystelser som speilet kan forårsake samt rystelsene som kan oppstå hvis du trykker på utløserknappen selv. Bruker du mirror up/speil opp funksjonen med fjernutløser/utløserknappen uten bruk av timeren må du først trykke en gang for å få løftet opp speilet så venter du litt før du en gang til trykker på utløserknappen for å få tatt bildet. Bruker du "bulp" funksjonen må du trykke enda en gang for og få stoppet eksponeringen av bildet, altså trykke tre ganger totalt. Endret 2. januar 2014 av Nautica Lenke til kommentar
Liss Anett Skrevet 2. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2014 Jeg går utifra at du bruker stativ eller et annet stødig underlag, det er 2 andre ting du også kan gjøre for og få bildene litt skarpere og det er å bruke "mirror up" samt timeren. C.Fn-7 "Mirror up" funksjonen gjør at speilet løfter seg opp en stund før bildet blir tatt så man slipper rystelsene som speilet kan forårsake. Bruke den funksjonen med en fjernutløser eller den innebygde 10sec timerutløseren gjør at du unngår rystelser som speilet kan forårsake samt rystelsene som kan oppstå hvis du trykker på utløserknappen selv. Bruker du mirror up/speil opp funksjonen med fjernutløser/utløserknappen uten bruk av timeren må du først trykke en gang for å få løftet opp speilet så venter du litt før du en gang til trykker på utløserknappen for å få tatt bildet. Bruker du "bulp" funksjonen må du trykke enda en gang for og få stoppet eksponeringen av bildet, altså trykke tre ganger totalt. ja uten stativ hadde jeg jo aldri fått til noe bilde med så lang lukkertid. På nordlyset nå på kvelden så må jeg bruke 25 sek eller lenger for og i det hele tatt få noe bilde. Ser det er mye jeg bør lese meg litt opp på, spesielt i de menyene som du foreslår. Alt må prøves Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. januar 2014 Del Skrevet 2. januar 2014 (endret) 18-55mm har ingen fokus-skala, så det er ikke så rart at TS ikke finner uendeligmerket. 350D har Long Shutter NR, det var et valg i en eller annen custom funksjon hvis jeg husker rett. Endret 2. januar 2014 av tomsi42 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. januar 2014 Del Skrevet 2. januar 2014 Vil anbefale å prøve litt med autofokus - fokuser på ting i horisonten og se hvordan fokusringen er vridd. Se om du kan få samme fokus manuelt ved å vri fokusringen til samme sted med manuell fokus. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå