DrDoogie Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 Tar raskt med to kilder: 'Here's where your $US17 goes when you buy a CD: * Retailer: $5 * Record label: $4.92 * Distributor: $2.40 * Giveaways: $1.80 * Duplication/recording: $1.10 * Artist royalty: 83 cents * Songwriter license: 60 cents * Producer royalty: 27 cents * Musicians union: 8 cents Source: http://www.wordworx.co.nz/CDsales.htm ...where the $18 paid for a typical music CD goes: $7.00 to the retailer, $1.50 to the distributor, $9.31 for record company expenses (including performer and composer royalties of $2.85), and $0.19 for record company profit. ... Nineteen cents of record-company profit is surprisingly low, but on further reflection, I don't think the profit numbers, by themselves, rebut the proposition that record companies are parasites. ... According to Fisher's data, record company overhead, A&R expenses [i.e. talent scouting and artist relations], and marketing add up to about $5 per CD. This is what pays for executives' salaries, parties, big shiny buildings, and so on. Source: http://www.freedom-to-tinker.com/archives/000375.html Så la oss innse at musikk-selskapene trenger å stramme inn livremma si litt. 190,- kroner for en cd er idag, hvor "alle" har cd-brennere og DSL / kabel, seff for dumt. EDIT: Et alternativ eksisterer, som etablerte artister med "egne" plateselskaper kan trumfe igjennom. Det går da på å tilby oppstartende artister å bli med i sitt plateselskap, senke prisene på platene drastisk ved nedlasting, samt øke artistfond-delen for hjelp til etablering og utvikling av nye artister. Lenke til kommentar
ConTrail Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 Du bør flytte til en plass med platekompani.. Ligger kanskje i gjennomsnitt på 110 kroner pr. plate, i tillegg til at de har syke tilbud hele tiden.. Nå er kanskje 110 kroner også litt i meste laget? Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 Hørt om lene marlin, aqua lene, marion ravn osv der penga flyyyyyr inn på kontoene dems? Var det ikke marion ravn som på torsdagsklubben sa "Jeg har mer enn nok penger jeg. Tror ikke det blir noe butikkjobbing på meg i framtiden". Lenke til kommentar
hugoboss Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 det er jo butikken og utgiverene som stikker av med pengene! at en artist skal få 10 kroner for en cd er jo helt greit spør du meg ! det er jo ikke deres feil at de selger i millionvis. Jeg holder iallefall med Lene MArlin ! Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 det er jo butikken og utgiverene som stikker av med pengene! at en artist skal få 10 kroner for en cd er jo helt greit spør du meg ! det er jo ikke deres feil at de selger i millionvis. Jeg holder iallefall med Lene Marlin ! Marion Ravn? Var det ikke 19 cent vi pratet om her? 2~ kroner pr. plate eller noe sånt. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 at en artist skal få 10 kroner for en cd er jo helt greit spør du meg ! det er jo ikke deres feil at de selger i millionvis. ??? Noen forklar meg logikken her. Lenke til kommentar
LunarG Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 Det BØR helst være "artistens feil" at de selger mye. Med det mener jeg en blanding av talent og dyktighet. For de som bor langt unna billigkjedene, så kan de ta en titt på www.cdon.no og si meg om prisene på CD'er er så ille. Jeg synes i allefall ikke det, og i tillegg er utvalget på CD-ON bedre enn på noen Platekompaniet/Free Record Shop jeg har vært i... Ang. artister med egne "plateselskap". Det du sikter til er helt sikkert egne "Labels". Dette er ikke egne plateselskap i den forstand at de IKKE har produksjonslokaler (til å produsere SELVE cd'ene) og de har ikke egne distribusjonskanaler, og svært sjelden noe større markedsførings nettverk. Bare se på en kjent kar som Dj Tiësto. Han er boss'en i "Black Hole Records". Men Blackhole CD'ene produseres og distribueres av Sony Music. Altså, Tiësto signer artister, og spiller inn plater. Plata sendes i et høykvalitets digitalt format, til Sony Music som trykker opp CD'ene, og sender disse ut på markedet. Er ingen artister jeg kjenner til som sitter på toppen av firmaer som Sony Music, Warner Music, Virgin Records osv. Lenke til kommentar
RolloThomasi Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 Er ingen artister jeg kjenner til som sitter på toppen av firmaer som Sony Music, Warner Music, Virgin Records osv. Man har jo Madonna da. Lenke til kommentar
Jattajatta Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 [OT] Man har jo Madonna da Og Shania Twain, hun satt jo på toppen av Sony-sjefen.. Nei huff, det var stygt sagt. [/OT] CD-On har jo dobbel-CD'en til Postgirobygget for 99kr. Det er jo faktisk ganske billig. Prisene på CD'er i Norge har jo tradisjonelt vert en god del høyere en i utlandet, så det ert på tide at prisene synker nå med Platekompaniet og nettbutikker. Synd for en del artister da, at de tjener mindre penger ettersom plateselskpene stiker av med det meste av pengene. De store selskapene har jo klausuler som gjør at inntektene til artisten halveres dersom CD'en ble solgt som såkalt Nice-Price. Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 Hva med å laste ned MP3 og heller sette penger rett inn på kontoen til artisten? Men jeg ser helt klart at RIAA ønsker at folk vil at man skal kjøpe plater... Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 'Here's where your $US17 goes when you buy a CD: * Retailer: $5 * Record label: $4.92 * Distributor: $2.40 * Giveaways: $1.80 * Duplication/recording: $1.10 * Artist royalty: 83 cents * Songwriter license: 60 cents * Producer royalty: 27 cents * Musicians union: 8 cents Source: http://www.wordworx.co.nz/CDsales.htm Det vil si $1.78 til de som lager musikken + fagforening. Slo sammen de 4 siste. Distribusjon, produksjon og administrasjon er også noe som må gjøres. dvs 1.10 + 2.40 = $3.50. Litt i dyreste laget muligens? Mulig den enkelte artisk kan spare litt her, virker ineffektivt. Record label $4.92. Ganske stivt, men husk at i mange tilfeller er plateselskapene grunnen til at artistene i det hele tatt får gitt ut plata, eller reklamert for den. NB: det er bare akkurat dette man kan skylde på RIAA for. Retailer $5. Dette er butikken. De velger sine egne priser, og markedet styrer her. Jeg synes at ideelt sett burde artist/låtskriver/produsent (de som lager musikken) få tilsammen minst like mye som plateselskapet. Dette varierer sikkert i hvert tilfelle, men hvis det er noen urettferdighet her, så er det dette. Forutsatt at regnestykket stemmer, så håper jeg min oppdeling kan sette ting i perspektiv. Det er ikke slik at artisten får $1 og plateselskapet $15, slik endel innlegg kan tyde på.... Så jeg fortsetter å kjøpe musikken jeg liker. Lenke til kommentar
JacobDW Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 Det er vanlig at før artistene får noe penger i det hele tatt, må inntektene dekke markedsføring og slike ting, mer eller mindre, såkalt "breakeven". Spesielt hvis du er en ny artist, får man som regel en skikkelig crappy kontrakt, der man må selge veldig mye før man tjener noe i det hele tatt. Det er vel bare de store artistene som har hippe kontrakter, og som kan Unntatt fra dette er hvis man er opphavsmann, dvs hvis man har lagd låter/skrevet tekster. Dette får man betalt for uanset, siden det går utenom plateselskapene, gjennom TONO. Uansett virker det som fler og fler starter sine egne plateselskaper, der de har full kontroll, evt med store plateselskaper som samarbeidspartere. Da har man ful kontroll over den fordelingsnøkkelen som er nevnt. Jacob Lenke til kommentar
Kowalski Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 Hva med å laste ned MP3 og heller sette penger rett inn på kontoen til artisten? Veldig smart forslag. Du er herved nominert til "lur post"-prisen. Det er jo tross alt kun artistene som har vært involvert i prosessen med å lage musikk. Jeg mener, man trenger da ikke slike: - Lydteknikere - Studioeiere - Produsenter - Distribusjonsmedarbeidere - Kontorrotter - Talentspeidere - Studiomusikere - Grafikere - Platesjappemedarbeidere osv i det uendelige... DrDoogie: Som det også kommenteres annetsteds i denne tråden, hvor handler du skiver? På Statoil? Posten? Skiver koster ikke lenger 190 kr, følger man med på kampanjer o.l. kan man skaffe seg mye bra til under hundringsen. Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 8. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2003 Veldig smart forslag. Du er herved nominert til "lur post"-prisen. Det er jo tross alt kun artistene som har vært involvert i prosessen med å lage musikk. Jeg mener, man trenger da ikke slike: - Lydteknikere - Studioeiere - Produsenter - Distribusjonsmedarbeidere - Kontorrotter - Talentspeidere - Studiomusikere - Grafikere - Platesjappemedarbeidere osv i det uendelige... Joda, dem trengs. Her har du en liten hjemmelekse, som kan gi deg litt mer perspektiv: [*] Finn ut hva overskuddet til platebransje-folka er. [*] Finn ut om prisen på cd'er har holdt seg kunstig høy i de siste 20 år [*] Finn ut om antallet forskjellige utgitte skiver har økt, eller om dritt-artister som Spice Girls, Britney Spears, Christina Aguilera et. all har blitt pusha hardt for å maksimere fortjeneste DrDoogie: Som det også kommenteres annetsteds i denne tråden, hvor handler du skiver? På Statoil? Posten? Skiver koster ikke lenger 190 kr, følger man med på kampanjer o.l. kan man skaffe seg mye bra til under hundringsen. "Iran, Iraq, who gives a f'uck?" Det jeg mest prøver å få fram, blant flere poenger, er: "Hvorfor skal platebransjen diktere at kun rike mennesker skal kunne ha en stor platesamling?" Jeg mener, hvor mange timer hver dag kan man lytte til musikk? 25? Not bloody likely. Så, all den tid nedlasting av musikk viser at folk er interessert i å skaffe seg mye musikk (som ofte ligger og bare fyller opp hd'ene), da er det en virkelighet som et distribusjonsapparat må vurdere. EDIT: Hvor platebransjen sine distribusjonsapparat d'riter så hemningsløst på draget ved eksempelvis å utgi cd'er med INNLAGTE FEIL PÅ, usynlige _RIPPER_ i platene, for å gjøre det vanskeligere for folk å ripe musikken. Selv ser jeg ikke hvorfor folk ikke skal kunne ha 2000 cd'er - til en pris av 200.000 kroner? Hvorav si 33% går til faktiske omkostninger og inntekter til dem som har laget musikken, til forskjell fra de som sitter på top og skummer fløten samt distribusjonsleddene (utsalgssteder). Ta da i betraktning at folk idag har, si 300 cd'er. Øk dette til 3000, eliminer inntektene for platebransjen, redusér omkostningene og inntektene til distribusjonsleddene og du ender opp med at prisen kan være temmelig redusert for at artistene skal kunne tjene det samme. --- ...'cause I don't have 'pet peeves', folks, I've got MAJOR FUCKING PSYCHOTIC HATREDS!!! Lenke til kommentar
OBServer Skrevet 9. oktober 2003 Del Skrevet 9. oktober 2003 DrDoogie: Som det også kommenteres annetsteds i denne tråden, hvor handler du skiver? På Statoil? Posten? Skiver koster ikke lenger 190 kr, følger man med på kampanjer o.l. kan man skaffe seg mye bra til under hundringsen.Sånn er det da med alt, men det er ikke kampanjepriser man ser på når man sammeligner priser på en varegruppe. Er du heldig liker du musikk som ofte er å finne på supertilbud, men det kan også hende at "din musikk" aldri kommer på tilbud, hvis den i det hele tatt finnes i butikken. [OT nesten] Når jeg tar en tur innom f.eks. Free Record Shop i Trondheim skjønner jeg ikke engang at butikken kan få det til å gå rundt. Det ser ut som et loppemarked og selv om jeg anser meg selv for å ha bred musikksmak tror jeg jeg ville slite med å finne særlig mye spennende der. I tillegg ser mange cover ut som de har stått der i flere tiår eller blitt pusset med sandpapir... [/OT] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå