Tullballj Skrevet 2. januar 2014 Del Skrevet 2. januar 2014 Jeg har mottatt kontantbeløp på 80000kr fra min morfar som gave i dag (januar 14) og ønsker å sette de inn på konto. Må jeg sende inn melding om gave og er noen ekstra skatt eller avgift på dette? Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 (endret) Avgifta på arv og visse gåver (arveavgifta) vart fjerna frå 1/1 2014 av den nye regjeringa. Når det gjeld spørsmålet om ein framleis skal sende gåvemelding er dette eit godt spørsmål. Er det nokon som veit svaret? Dersom du skal setje inn 80000 i kontantar må både du og morfaren din kunne svare på kvar pengane er komne frå, og kan kanskje risikere å få politiet på besøk? Endret 9. januar 2014 av torbjornen Lenke til kommentar
andreasn Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 Skatteetaten har en egen side om dette men den er litt utydelig. Arveavgiften er fjernet fra og med 1. januar 2014. Du skal likevel melde inn gave/forskudd på arv hvis den/det ble gitt i 2013 eller tidligere. Har du fått gave eller forskudd på arv, må du sende inn melding om dette innen 1 måned. Skjemaet finner du nederst på denne siden. Det er mulig siden ikke er helt oppdatert enda. Det beste er kanskje å ta en telefon til de. 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 Hva i "hvis den/det ble gitt i 2013 eller tidligere" er det som er utydelig? 1 Lenke til kommentar
andreasn Skrevet 9. januar 2014 Del Skrevet 9. januar 2014 Den setningen er grei, men rett etterpå står det: "Har du fått gave eller forskudd på arv, må du sende inn melding om dette innen 1 måned". Hvis det gjelder kun for 2013 er det greit, men det står det ikke noe om. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 Den første setningen er garantert oppdatert nylig og den kan ikke tolkes som annet enn at det er unødvendig med arvemelding f.o.m 2014. Neste setning er ikke korrigert og kan ses bort fra. 2 Lenke til kommentar
Tullballj Skrevet 11. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2014 Jeg måtte vist bare dokumentere beløp over 100000,- og hvis jeg får flere gaver i løpet av et år som til sammen overstiger 100000,- Det er ikke avgift men dokumentasjonsplikt. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 Poenget med å sende arve-/gavemelding er ikke arveavgift, men å sørge for at du ikke blir skjønnslignet for uforklart formuesøkning. Hvis Skatteetaten legger merke til at formuen din plutselig har økt med 100k i løpet av et år kan du få noen nærgående spørsmål om du har noen mindre-enn-hvite arbeidsaktiviteter, for eksempel. Og det er to litt forskjellige ting, det å sende melding når du får gaven/arven og det å ikke ha noen papirer men hevde gave/arv når du har fått varsel om skjønnsligning... 3 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 11. januar 2014 Del Skrevet 11. januar 2014 Poenget med å sende arve-/gavemelding er ikke arveavgift, men å sørge for at du ikke blir skjønnslignet for uforklart formuesøkning. Nja. Poenget med arve/gavemeldingen har vel hele tiden (dvs i alle fall inntil 31/12/13) vært arveavgiftsberegningen -men derimot er det et par spørsmål (post 1.5.2/1.5.3 for den som er interessert...) på selvangivelsen hvor man får spørsmål om man har mottatt gaver, gevinster e.l. over 100.000kr til sammen i løpet av året som fyller akkurat det formålet. 2 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 13. januar 2014 Del Skrevet 13. januar 2014 (endret) Dermed vert vel konklusjonen at det ikkje er noko krav til å sende inn gåvemelding, men at den likevel bør sendast inn som dokumentasjon dersom det gjeld større beløp. Ein har iallefall ikkje noko å tape på å sende ho inn, arveavgift vert det uansett ikkje. Ein kan kanskje snu litt på det som Inge seier ovanfor. Poenget med det som står i sjølvmeldinga har vel fram til 31/12 2013 vore at Skatteetaten skal få ei melding/påminning dersom skatteytaren har gløymt/unnlete/ikkje visst om plikta til å sende inn gåvemelding. I sjølvmeldinga står det berre eit felt for kronebeløp (summen av alle gåver), så då må det vere gåvemeldinga som er dokumentasjonen. Men korleis sjølvmeldinga for 2014 vert sjåande ut når ein får den i april 2015 er eit ope spørsmål. Endret 13. januar 2014 av torbjornen 1 Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 3. februar 2014 Del Skrevet 3. februar 2014 Poenget med å sende arve-/gavemelding er ikke arveavgift, men å sørge for at du ikke blir skjønnslignet for uforklart formuesøkning. Hvis Skatteetaten legger merke til at formuen din plutselig har økt med 100k i løpet av et år kan du få noen nærgående spørsmål om du har noen mindre-enn-hvite arbeidsaktiviteter, for eksempel. Og det er to litt forskjellige ting, det å sende melding når du får gaven/arven og det å ikke ha noen papirer men hevde gave/arv når du har fått varsel om skjønnsligning...Tror du (eller noen andre med innsikt for den saks skyld) at man må innberette gavesalg av leilighet nå som arveavgiften er borte? Samboeren min og jeg skal kjøpe en leilighet i løpet av de nærmeste ukene. Denne får vi til redusert pris ettersom vi kjøper den av mine foreldre. Jeg ser absolutt poenget ditt med at 100.000 ekstra inn på konto kan se litt mistenkelig ut, men vil Skatteetaten gå så langt som å tenke "Hmm, den leiligheten ble solgt godt under takst. Lurer på om selgerne der har noe urent mel i posen"? Eller kan det være at de tenker "Den er solgt til sønnen så de har vel bare gitt litt forskudd på arv". Eller bør man gå ut fra at Skatteetaten ikke tror, men utelukkende baserer seg på fakta aka. det bør meldes inn? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 3. februar 2014 Del Skrevet 3. februar 2014 Leilighet/bolig blir et litt spesielt område igjen. I og med skattereglene, hvor ligningsverdien er lavere (25, max 30%) enn markedsverdien, og du sikkert har tatt opp endel lån samtidig som noe er arv/gave, så kan du fort ende med lavere formue (på papiret...) enn du hadde før overdragelsen. At fast eiendom som overdras ved arv/forskudd på det verdsettes lavere enn den reelle markedsverdien kommer til å bli hovedregelen heretter, og det skal såvidt jeg har forstått det ikke Skatteetaten ha noen spesiell melding om lenger. Denne regelendringen fra diskontinuitet til det såkalte "kontinuitesprinsippet" er det skrevet mye om i forskjellige fagtidsskrifter -det ligger en del skjulte skattebomber her, med tanke på gevinst ved salg: for å si det noenlunde enkelt; det er ikke lenger gevinst i forhold til markedsverdi (lån+EK+arv) da du kjøpte, men gevinst i forhold til hva du faktisk har betalt (lån+EK) som skal beskattes om du selger uten at regelen (bodd der 12 av siste 24mnd, om jeg husker rett) om fritak for skatt på gevinst kommer til anvendelse. 2 Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 5. februar 2014 Del Skrevet 5. februar 2014 Takk for inputen, Inge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå