Rescue me Skrevet 2. januar 2014 Del Skrevet 2. januar 2014 Hei. Det har seg sånn at jeg lider litt av tvangstanker, og i det siste har jeg blitt ganske obs på negative tanker om andre også. Av tvangstanker, så kommer de som oftest opp når jeg tenker på hendelser i fortiden. Da er tankene av typen; "jeg vil dø", eller "fuck life", men har også noen ganger tanker som "jeg elsker meg selv". Negative tanker om andre, kan være så mangt, men tenker ofte at folk er idioter og lignende. Problemet her er at jeg helst ikke vil gjøre det. Jeg driver vel også å sammenligner meg litt vel mye med andre. Om noen har tips på disse problemene, så hadde jeg satt pris på det . Lenke til kommentar
vidor Skrevet 2. januar 2014 Del Skrevet 2. januar 2014 Hva har du prøvd før da ? Lenke til kommentar
Emily1 Skrevet 2. januar 2014 Del Skrevet 2. januar 2014 Styrk selvbildet ditt. Står ofte i samsvar med hvordan du tenker om andre. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 2. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2014 (endret) Hva har du prøvd før da ?Prøvd ecstasy, men det fungerer dårlig i lengden. Forsåvidt begynt å meditere i det siste, noe jeg drev på med før. Tror det kan hjelpe på. Styrk selvbildet ditt. Står ofte i samsvar med hvordan du tenker om andre.Hva mener du med å styrke selvbildet mitt? Selv liker jeg best å være uten selvbilde, men det er noe jeg ikke har greid å "beholde", da jeg alltids lager et nytt. Endret 2. januar 2014 av Because I need change! Lenke til kommentar
Emily1 Skrevet 2. januar 2014 Del Skrevet 2. januar 2014 Hvordan var barndommen din? Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 2. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2014 Hvordan var barndommen din?Både gode og mindre gode perioder, men det har vel alle hatt. Har hatt en bra barndom tror jeg, men har flyttet en del (et par ganger før jeg var 4-5, så når jeg var 14, så har jeg drevet og flyttet litt fra jeg var 17 i forbindelse med skole og lærlingtid). Når jeg var liten så var jeg nok type verdens mest irriterende unge, fordi jeg elsket å få oppmerksomhet. Lenke til kommentar
Emily1 Skrevet 2. januar 2014 Del Skrevet 2. januar 2014 jeg elsket å få oppmerksomhet. Hvorfor? Prøvde du å kompensere for noe? Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 2. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2014 Hvorfor? Prøvde du å kompensere for noe?Si det. Noen vil nok påstå jeg var litt sosial dum, men jeg tror mer alle andre var paranoid. Lenke til kommentar
Emily1 Skrevet 2. januar 2014 Del Skrevet 2. januar 2014 Interessant. Holder du fortsatt fast ved denne påstanden? Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 2. januar 2014 Del Skrevet 2. januar 2014 Kognitiv eksponeringsterapi er det anbefalte mot OCD, men en hver strukturert terapi med eksponering vil virke på de fleste. Nå er det jo ikke sikkert at det er OCD du har da, så jeg må jo ta forbehold. I fall det er det du har må du bli henvist av legen din til psykolog/psykiater som kan denne type behandling. Du kan jo kikke her, Berge er en anerkjent psykolog: http://www.kognitiv.no/filarkiv/File/OCD_-_selvhjelp_ved_tvangstanker__Torkil_Berge_.pdf Her er brukerforreningens hjemmeside: http://www.ananke.no/ 1 Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 2. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2014 (endret) Interessant. Holder du fortsatt fast ved denne påstanden?At jeg er sosial dum? Nope. Jeg vil påstå folk flest har mer sosial angst enn meg, noen vil nok kalle meg sosial dum, men det er fordi jeg gir litt faen. Endret 2. januar 2014 av Because I need change! Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 2. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2014 Kognitiv eksponeringsterapi er det anbefalte mot OCD, men en hver strukturert terapi med eksponering vil virke på de fleste. Nå er det jo ikke sikkert at det er OCD du har da, så jeg må jo ta forbehold. I fall det er det du har må du bli henvist av legen din til psykolog/psykiater som kan denne type behandling. Du kan jo kikke her, Berge er en anerkjent psykolog: http://www.kognitiv.no/filarkiv/File/OCD_-_selvhjelp_ved_tvangstanker__Torkil_Berge_.pdf Her er brukerforreningens hjemmeside: http://www.ananke.no/ Vært hos legen. Det var visst ganske lange ventetider på psykolog. Jeg sliter jo ikke akkurat sånn veldig (i hvert fall nå), så er det trolig at jeg kan få timer? Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 2. januar 2014 Del Skrevet 2. januar 2014 Ventetidene varierer etter hvor i landet du bor, og hvor mye du plages. Hvis du ikke sliter noe særlig, vil du neppe bli prioritert. Da går det gjerne opp mot ett år før du kommer til første time. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 2. januar 2014 Del Skrevet 2. januar 2014 Min personlige erfaring er at løsningen er en kombinasjon av medikamenter og samtaleterapi. Nå høres det ikke ut som det er en typisk tvangslidelse du har, så eksponeringsterapi er kanskje litt på siden. Men det avgjør psykologen. Ventelistene er for å komme til psykologer med offentlig refusjon og egenandelstak. Er du villig til å betale av egen (eller foreldres) lommebok så kan du få time nokså med en gang. Det er dyrt, men kan være verd det mens du står i helsekøen. Medikamentene (populært kalt lykkepiller) hever det generelle psykiske "gulvet" slik at du fungerer og er mottagelig for terapien. Lite hjelp i ha time hos psykologen hvis du ikke klarer å gå ut av huset. (Slik hadde jeg det.) Disse er det legen som skriver ut, så det kan du begynne med før du får time hos psykolog. Merk at disse medikamentene er litt forskjellige, om det du får ikke virker etter hensikten, går det an å be legen om å få prøve et annet. Lidelser som dette er det effektiv hjelp å få for, men den kommer ikke til deg, du må oppsøke den. Lykke til! Geir Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 2. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2014 Ventetidene varierer etter hvor i landet du bor, og hvor mye du plages. Hvis du ikke sliter noe særlig, vil du neppe bli prioritert. Da går det gjerne opp mot ett år før du kommer til første time.Da blir det ganske uaktuelt. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 2. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2014 Min personlige erfaring er at løsningen er en kombinasjon av medikamenter og samtaleterapi. Nå høres det ikke ut som det er en typisk tvangslidelse du har, så eksponeringsterapi er kanskje litt på siden. Men det avgjør psykologen. Ventelistene er for å komme til psykologer med offentlig refusjon og egenandelstak. Er du villig til å betale av egen (eller foreldres) lommebok så kan du få time nokså med en gang. Det er dyrt, men kan være verd det mens du står i helsekøen. Medikamentene (populært kalt lykkepiller) hever det generelle psykiske "gulvet" slik at du fungerer og er mottagelig for terapien. Lite hjelp i ha time hos psykologen hvis du ikke klarer å gå ut av huset. (Slik hadde jeg det.) Disse er det legen som skriver ut, så det kan du begynne med før du får time hos psykolog. Merk at disse medikamentene er litt forskjellige, om det du får ikke virker etter hensikten, går det an å be legen om å få prøve et annet. Lidelser som dette er det effektiv hjelp å få for, men den kommer ikke til deg, du må oppsøke den. Lykke til! Geir Medikamenter skal jeg ikke ta , og er ikke redd for å gå ut av huset. Har ikke noe særlig angst for øyeblikket, men har hatt perioder tidligere hvor jeg har hatt angst. Tvangstankene vil jeg bli kvitt, da de er litt destruktive av natur. Er redd alle mine ønsker om å dø ender med at jeg til slutt dør. Angående negative tanker om andre, vil jeg ikke tenke dem, da det får meg til å tro alle tenker det samme om meg (som de forsåvidt sikkert gjør ). Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 2. januar 2014 Del Skrevet 2. januar 2014 Medikamenter skal jeg ikke ta ... Hvorfor ikke? Geir Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 2. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2014 (endret) Hvorfor ikke? Geir Fordi slikt som lykkepiller har bivirkninger. Lykkepiller fungerer, så vidt jeg vet, med at kroppen ikke bryter ned seretonin like fort, men dette kan igjen gå utover produksjonen av seretonin. Endret 2. januar 2014 av Because I need change! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå