Gå til innhold

Jobbsøknad med hull på nesten et år.

Anbefalte innlegg

Prøver nå å skrive en ny CV for å begynne å søke deltidsjobber vedsiden av høgskolestudie.

Før dette så har jeg jobbet som lærling i ca 2 og halvt år (nesten 3år).

Dvs jeg fikk fagbrevet våren 2012.

Dermed flyttet jeg nedover til andre siden av landet for å studere

(sommeren 2012), men ombestemte meg og valgt å ta et "friår" på grunn av jeg ble utbrent.

I denne perioden har jeg jobbet halvt år for et firma jeg ikke trivdes så veldig godt i. Etter denne perioden så begynte jeg på høgskolen sommeren 2013.

Det jeg lurer på er at om jeg må/bør legge til denne firma-en som jeg ikke trivdes så godt i som arbeidserfaring?

Da tenker jeg på at jeg ikke vil ha denne firma-en som referanse hvis intervjueren spør om det. Det vil jo slå negativt ut hvis jeg ikke vil gi opplysningene til intervjueren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei dette skjønner jeg godt :)

Men er det greit å legge det som arbeidserfaring og ikke vil bruke de som referanse? Det er jo naturlig at intervjueren vil snakke med de jeg jobbet for sist gang.

Da må jeg jo bare fortelle dem at vi ikke hadde det beste forholde, men så sluttet jeg jo også fordi jeg skulle begynne på studie igjen :)

Lenke til kommentar

Nei dette skjønner jeg godt :)

Men er det greit å legge det som arbeidserfaring og ikke vil bruke de som referanse? Det er jo naturlig at intervjueren vil snakke med de jeg jobbet for sist gang.

Da må jeg jo bare fortelle dem at vi ikke hadde det beste forholde, men så sluttet jeg jo også fordi jeg skulle begynne på studie igjen :)

Ja, jeg vil tro det skal gå greit å legge dem til, så lenge du har oppgitt andre referanser.

Lenke til kommentar

Man trenger vel ikke si man ikke trivdes på en arbeidsplass. Oppgi arbeidsforholdet på CV-en din og det er normal etikette å ikke ringe noen som kan kontaktes gjennom opplysninger i din CV angående deg salv uten din samtykke.

Lenke til kommentar

Har en liknende sak på min CV, med et år hvor jeg gjorde litt egne ting, og hadde en jobb en stund, hvor jeg fikk en mulighet til å prøve meg i en vanskelig stilling, hvor jeg rett og slett ikke var klar for jobben. Jeg var 20 år, og selv om jeg sluttet på god fot med alle, er både jeg og tidligere arbeidsgiver enige om at det finnes gode ting å trekke frem, men man kan ikke skryte av noen, som ikke mestret jobben godt nok. Prestasjonen min var slett ikke dårlig, men alle mine kolleger hadde 10 år mer arbeidserfaring enn meg, hvor nest-yngste var nærmere 30, og snittalderen var 40-45. Stillingen, og erfaringen er for viktig for meg, til å fjerne den fra CV-en, men jeg bruker dem aldri som referanse. Jeg legger ved en sluttattest som er ryddig og grei. Vanligvis spørres det om de kan kontakte denne bedriften, og da sier jeg at det ikke er en av de referansene som best definerer meg og min person, men at jeg gjerne svarer på spørsmål. Heldigvis var dette et vikariat, så kontrakten min løp ut, og jeg fornyet ikke, fordi jeg ville studere.

For din del, har du et fagbrev, og 2,5 års arbeidserfaring, og jeg ville sagt noe av det samme. Du jobbet 6 måneder i et firma du ikke trivdes, si det. Forslå å kontakte firmaet du gikk i læretid hos.

Lenke til kommentar

Har en liknende sak på min CV, med et år hvor jeg gjorde litt egne ting, og hadde en jobb en stund, hvor jeg fikk en mulighet til å prøve meg i en vanskelig stilling, hvor jeg rett og slett ikke var klar for jobben. Jeg var 20 år, og selv om jeg sluttet på god fot med alle, er både jeg og tidligere arbeidsgiver enige om at det finnes gode ting å trekke frem, men man kan ikke skryte av noen, som ikke mestret jobben godt nok. Prestasjonen min var slett ikke dårlig, men alle mine kolleger hadde 10 år mer arbeidserfaring enn meg, hvor nest-yngste var nærmere 30, og snittalderen var 40-45. Stillingen, og erfaringen er for viktig for meg, til å fjerne den fra CV-en, men jeg bruker dem aldri som referanse. Jeg legger ved en sluttattest som er ryddig og grei. Vanligvis spørres det om de kan kontakte denne bedriften, og da sier jeg at det ikke er en av de referansene som best definerer meg og min person, men at jeg gjerne svarer på spørsmål. Heldigvis var dette et vikariat, så kontrakten min løp ut, og jeg fornyet ikke, fordi jeg ville studere.

For din del, har du et fagbrev, og 2,5 års arbeidserfaring, og jeg ville sagt noe av det samme. Du jobbet 6 måneder i et firma du ikke trivdes, si det. Forslå å kontakte firmaet du gikk i læretid hos.

Det er akkurat sånn jeg føler det og. Følte liksom ikke jeg helt mestret min nye stilling på grunn av for stor erfaringsgap mellom meg og kolleger, men allikevel føler jeg at jeg fikk mye lærdom og erfaring at jeg ikke har lyst å ta det vekk fra cv-en.

Lenke til kommentar

Det er akkurat sånn jeg føler det og. Følte liksom ikke jeg helt mestret min nye stilling på grunn av for stor erfaringsgap mellom meg og kolleger, men allikevel føler jeg at jeg fikk mye lærdom og erfaring at jeg ikke har lyst å ta det vekk fra cv-en.

Jepp, vi må nok bare være ærlige på eventuelle intervjuer. Vi fikk en sjanse få andre ville fått, men var ikke helt klare for det. Det er bedre å feile på noe som er vanskelig, enn å klare noe som er lett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...