FranzJosef Skrevet 2. januar 2014 Del Skrevet 2. januar 2014 Vi bor i en vertikaldelt tomannsbolig, der vi har overetasjen. Naboen klager på at de hører det jeg forstår som knekkende lyder fra gulvet når vi går i leiligheten. Vi hører ingenting fra gulvet selv når vi går over det. Første spm er hva kan det være? Er det mindre sannsynlig at det er selve parketten siden vi ikke hører det selv? Naboen nevnte det såvidt når vi snakket om temaet litt tilfeldig for to år siden, da var problemet mer ubetydelig. Nå har det tydeligvis utviklet seg til å bli et større problem som vi må se på. Nå kan jo "problemet" i prinsippet ligge hvor som helst i mellom vår parkett og deres tak. Det er vel ikke nødvendigvis gitt at dette er "vårt" problem? Problemet blir etterhvert hvem blir ansvarlig for dette? En utbedring vil med høy sannsynlighet blir en svært kostbar affære, må vi eller dem ta regningen? Kan det være sameiets ansvar? Det er seksjonerte leiligheter i et seksjonssameie. Vi har ikke gjort noe spesielt i leigligheten, vi er kun to voksne uten barn. Vi er lite hjemme og har sparsomt med møbler. Det eneste jeg kunne si var at jeg ser at vaskemaskinen rister ganske kraftig. Det er en Miele, tilsvarende denne: http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/vaskemaskin/W3132NDS/miele-vaskemaskin-w-3132-nds som vi kjøpte for to år siden da vi flyttet inn. Selv når vi skrur ned sentrifugen synes jeg den rister ganske saftig. Den står på vibrasjonsdempende gummi. Lenke til kommentar
Populært innlegg Gavekort Skrevet 2. januar 2014 Populært innlegg Del Skrevet 2. januar 2014 Kan det være et problem med at naboen bare er grinete? 16 Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 2. januar 2014 Del Skrevet 2. januar 2014 Jeg kan ikke svare ang. parketten, taket og det imellom, men vil gjerne kommentere dette: Det eneste jeg kunne si var at jeg ser at vaskemaskinen rister ganske kraftig. Det er en Miele, tilsvarende denne:http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/vaskemaskin/W3132NDS/miele-vaskemaskin-w-3132-ndssom vi kjøpte for to år siden da vi flyttet inn. Selv når vi skrur ned sentrifugen synes jeg den rister ganske saftig. Den står på vibrasjonsdempende gummi. Fjern gummien! Miele vaskemaskiner skal stå på hardest mulig underlag. Aller helst på betong. Maskinen har fjærer og støtdempere innvendig, men for at det skal fungere som tenkt må ikke underlaget fjære.Den som har montert den maskinen har ikke lest bruksanvisning/monteringsanvisning. UnderlagetEt betonggulv egner seg best som underlag. Det vibrerer sjelden under sentrifugering - i motsetning til tregulv eller gulv med "myke" egenskaper.Viktig:- Still maskinen loddrett og støtt.- Ikke still maskinen på myke gulvbelegg, så unngås at maskinen vibrerer under sentrifugering.Ved oppstilling på tregulv:- Sett maskinen på en plate av kryssfiner (minst 59x52x3 cm). Platen bør skrus fast til flest mulig gulvbjelker, ikke bare til gulvplankene.Sett helst maskinen i et hjørne av rommet. Der er gulvet mest stabilt. 3 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 2. januar 2014 Del Skrevet 2. januar 2014 Hvilke fottøy bruker dere? Min forrige nabo over meg brukte crogs, lydløst, selv om karen var forholdsvis diger. Flisa som bor over meg nå, i den samme leiligheten, bruker nok betong-tøfler, eller det høres ihvertfall sånn ut... 7 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 2. januar 2014 Del Skrevet 2. januar 2014 (endret) Jeg vet ikke hvordan gulvkonstruksjonen er byggd opp, men her er det trolig ikke laget en lydhimling, som en del av gulv og himlingen (dekke). Og de vanligste lydene, som kan være ei plage for naboen under, er normalt trinnlyd. Men bl.a. høytalere plasert direkte på gulv, kan også være et problem. I enkelte tilfeller kan det være bevegelse i dekkekonstruksjonen (bjelkelag), som kan skape en brekke-, knekke-, eller gnisselyd. Uten å ha hørt lyden og sett detaljtegning av konstruksjonen, vil jeg likevel tro at dette er en konstruksjonssvakhet, spessielt hvis det er lyder som beskrevet i siste setning, i første avsnitt over. Noe trinnlyd må en regne med, spessielt hvis folk går med sko på gulvet. Men de andre lydene skyldes normalt feil prosjektering, eller utførelse. D.v.s. ansvarlig prosjekterende, utførende entreprenør, eller krav fra utbygger er ansvarlig, da dette går på konstruksjonen. Dette er normalt et problem, som eier av bygget må ordne opp i. I et sameie, er det trolig sameiet som må bringe dette videre. Oppsetting av vaskemaskin, er ganske kritisk. Den må være helt i vater, begge veier. Er du ikke nøye med oppvatring, eller har unøyaktig vater, er det ikke mye som skal til før det blir risting. Og dette er ennå vanskeligere på et svakt bjelkelag. Gennerelt så må folk regne med noe lyd, fra andre som bor i samme hus. Og det værste en gjør er å begynne å irritere seg, det er da det kan bli et virkelig problem. Endret 2. januar 2014 av geco5 2 Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 2. januar 2014 Del Skrevet 2. januar 2014 Vi bor i en vertikaldelt tomannsbolig, der vi har overetasjen. Jeg antar at dere i likhet med meg bor i en horisontaldelt bolig. Delt vannrett, parallellt med horisonten. I vertikaldelte boliger (delt loddrett, som en stupbratt fjellvegg) har man naboen ved siden av seg, ikke over eller under. Bor man i sånne boliger, må man akseptere at man ikke er aleine i verden, og kan høre om naboen er hjemme og i live. Normalt skal det ikke mer enn en radio på moderat volum på for å overdøve de fleste lyder fra naboleiligheten, men det finnes også boliger der det er så lytt at man ikke bare kan høre at naboene prater men også hva de sier. Samt lukte hva de har til middag. Da bør man gjøre noen tiltak for å oppgradere skillene mellom leilighetene, både av støy og brannsikkerhets-grunner. Naboen klager på at de hører det jeg forstår som knekkende lyder fra gulvet når vi går i leiligheten. Vi hører ingenting fra gulvet selv når vi går over det. Første spm er hva kan det være? Er det mindre sannsynlig at det er selve parketten siden vi ikke hører det selv? Ja, siden dere ikke hører det selv, tror jeg vi kan utelukke parkett som er lagt på ujevnt underlag og knaker fordi den ikke ligger stødig. Også knirk i undergulvet burde dere kunne høre selv. Neste kilde til knakelyder kan være selve bjelkelaget. Merker dere noen gang svikt i gulvet når dere går over det? Klirrer kopper mot underskål når de står på salongbordet og noen går over gulvet? Jeg vil også anbefale dere om å spørre naboen om å få høre på lydene. Skru av alle radioer/TV-er etc. En av dere er hos naboen mens den andre går over gulvet deres. Prøv å både hopp, tramp og gå mykt. Med og uten sko. Bytt plass. La naboen kommentere. Er det reelle knakelyder som tyder på feil på boligen, få også en takstmann/bygningsingeiør/tømrer på befaring. Nå kan jo "problemet" i prinsippet ligge hvor som helst i mellom vår parkett og deres tak. Det er vel ikke nødvendigvis gitt at dette er "vårt" problem? Problemet blir etterhvert hvem blir ansvarlig for dette? En utbedring vil med høy sannsynlighet blir en svært kostbar affære, må vi eller dem ta regningen? Kan det være sameiets ansvar? Det er seksjonerte leiligheter i et seksjonssameie. I et sameie vil feil på bærende konstruksjoner som selve bjelkelaget være noe sameiet må fikse i fellesskap. Ideelt sett har seksjonseierne allerede betalt inn et månedlig beløp til vedlikehold og har penger på bok til å dekke reparasjoner/vedlikehold på ting som ikke er inni den enkelte seksjon. Hvis man ikke har det, må utgiftene deles på seksjonseierne etter eierbrøk (som igjen bestemmes av leilighetenes størrelse i kvadratmeter). Problemet oppstår når det er flere bygninger i et sameie og det oppdages feil på en av dem: Skal da alle være med på å rette feil på den ene, eller skal man gjøre tilsvarende oppgradering på alle, uansett om det er oppdaget feil på dem eller ikke? Hvis feilen ikke er i bjelkelaget og rettes inne i en av boligene, f.eks. ved ny parkett med trinnlydplater under hos dere eller fleksibelt opphengt lydhimling i leiligheten under, vil det primært være eier av den seksjonens der oppgraderingen gjøres som tar utgiften. Men også her kan det selvsagt betraktes som en oppgradering etasjeskiller med bedre støyisolering og brannsikkerhet som sameiet i fellesskap finner hensiktsmessig og velger å dekke i alle leiligheter som har en leilighet over/under seg. Men, dersom det ikke er verre lyder enn det man må forvente når man går over gulvet i et trehus, kan kanskje problemet løses med at dere spanderer en ny DAB-radio på naboen, så han heller kan høre på P1+ enn på deres fottrinn. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 2. januar 2014 Del Skrevet 2. januar 2014 Er dette en gammel bolig? Byggeår? Reglene for lyd/støyseparasjon mellom boenheter har endret seg opp gjennom årene. Sidetrack: Vi bodde i en periode i 1. etg i en 4-mannsbolig (med 2 leiligheter oppe og 2 nede) som var oppført i 1994, og her hørte vi også godt støy fra de som bodde over oss. Dette var både støy fra gulvet når de gikk og når de åpnet/lukket dørene i en gulvgående skyvedørsgarderobe, og støy i luften som stemmer, piping fra mikro elns, og når telefonen ringte. Konstruksjonen her var med lydbøyler og hengende tak for oss i 1. etg, men våre naboer (de ved siden av oss i 1. etg) var så plaget med støyen fra de over seg at de fikk noen til å komme og måle. Hvis det hadde vist seg at det var dårligere bygget enn forskriftene, kunne vi kjørt sak mot utbygger for å få dette utbedret. Resultatet var marginalt godkjent, det var kun feilmarginene som gjorde at det ble godkjent. Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 3. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2014 Dette er Block Watne bygg oppført 2005. Naturligvis horisontaldelt ja. Da utgår vel alle mulige krav mot utbygger. Kontaktet styreleder i sameiet, han avfeide raskt at dette var innendørs og dermed utenfor samiets ansvar. Ikke sikkert han nødvendigvis har rett i det, men det blir uansett en tyngre kamp å få gjennom i så fall. I utgangspunktet har vi et godt forhold til naboen under. Jeg tror heller ikke de er spesielt sutrete eller fintfølende på lyd eller generelt. De uttaler seg dog litt taktisk og kommer med flere teorier som alle hekter seg fullstendig på at det er vår feil, noe vi har gjort eller noe som har skjedd etter at vi flyttet inn. De er også direkte på at forrige nabo hørte de ikke et kvidder fra selv når de hadde gjester og middagsselskap ovenfor. Det interessante var at årsaken til at jeg tok opp støy i en samtale med naboen for 2 år siden var at jeg da hadde en periode med smerter i ankelen. Når smertestøtene kom så lå jeg på gulvet og brølte og skrek alt jeg hadde stemme og pust til, slo også i gulvet. Dette også midt på natten, rett over deres soverom. Antok at dette skremte skiten ut av dem og at politiet snart stod på døra. Men når jeg tok opp dette med naboen så var han uforstående til dette. Men de lurte på om jeg kanskje gikk litt rart med mye trykk på den ene foten eller noe slikt, for det var noen ganger de kunne høre trinnlyd som om jeg gikk med fullt trykk på ene foten. De sier nå at dette har utviklet seg til det langt verre den tendensen som var. De sier at også gjester de har hatt har uoppfordret reagert kraftig på lyd ovenfra. Det vi kan få gjort konkret i vår leilighet måtte jo være å bytte parkett, legge noe dempende underlag under den el.l. Alt vil jo være tiltak som koster tunge beløp, antagelig fra 50 000 og oppover. Og det ville jo være tiltak som bare ville være et forsøk og med stor sannsynlighet ikke engang løse saken. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 Vi bor nå i et eldre hus, fra midten av 1960-årene. Det er opprinnelig en 2-mannsbolig, vertikaldelt, som vi bruker som enebolig. Her er det veldig mye støy mellom etasjene, men så lenge det er vår egen støy, er det forsåvidt greit. Her er det kun bjelkelag mellom etasjene, med parkett på oversiden, og nedlektede takplater på undersiden, ingen lydbøyler eller annet "moderne". Vi har pusset opp 1. etg, her var det også parkett på bjelkelag, og vi hadde noe knirk. Etter at vi la ny parkett hører vi aldri knirk/knepp når vi går i 1. etg, men dersom jeg er i kjelleren, og noen går over, hører jeg mye støy (knirk/knepping) i kjelleren. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 4. januar 2014 Del Skrevet 4. januar 2014 (endret) TS. Ser du har pratet med Styreleder og jeg vet ikke hvordan du ordla deg. Men selv om jeg ikke tror Styreleder vet hva han/hun prater om (hvor grenselinjen går), så er nok ikke dette viktig her. Sameier er også organisert på mange måter og ansvar kan være noe forskjellig. Hvis ikke du (el. tidligere eier) har utført noe innvending arbeid (eks. lagt parkett), ligger feilen og ansvaret et annet sted. Se 3. og 4. avsnitt, i mitt første innlegg! Og ikke på vedlikehold av innvendige overflater, som du er ansvarlig for. Dette går tydeligvis på oppbygging av konstruksjonene. Og da er ikke ditt (eller naboen under) ansvar, å ta dette opp med entreprenør. Slike klager skal gå "tjeneste veg" og det er via nåværende eier (sameiet). Og DE (styret) skal bringe dette videre, enten veien er via en utbygger, eller direkte til entreprenør. Her er trolig det samme firma. Endret 4. januar 2014 av geco5 1 Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 6. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2014 Geco, dette er interessant. Først og fremst vil jeg spørre i hvilken posisjon uttaler du deg? Har du yrke innen juss eller bygningskonstruksjon? I så fall kunne jeg nesten bruke det du sier direkte til sameiet/nabo. Men hvis du "bare" uttaler deg som en "vanlig" privatperson må jeg forsøke å få dette bekreftet fra en fagperson, helst en person med en juridisk stilling antar jeg. Hvis det er slik du sier så er det egentlig bare dumt av meg å begynne å sette i gang undersøkelser hos utbygger/fagpersoner. Da påtar jeg meg et ansvar jeg ikke behøver. 1 Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 6. januar 2014 Del Skrevet 6. januar 2014 Har du prøvd å være hos ham mens noen går oppe hos deg, så du selv kan høre hva han snakker om? 4 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501 Skrevet 6. januar 2014 Del Skrevet 6. januar 2014 Bare ignorer han, det er helt vanlig at det kommer lyder når naboene går rundt oppenfor. Vist han ikke takler det burde han skaffe seg en ny leilighet hvor han bor øverst og dermed slipper å høre lyder av naboene oppenfor som går... Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 6. januar 2014 Del Skrevet 6. januar 2014 Hvilke fottøy bruker dere? Min forrige nabo over meg brukte crogs, lydløst, selv om karen var forholdsvis diger. Flisa som bor over meg nå, i den samme leiligheten, bruker nok betong-tøfler, eller det høres ihvertfall sånn ut... Folk flest bruker vel kun sokker eller går barbeint innendørs hos seg selv, vil jeg tro? Hadde naboen kommet med "krav" om at jeg skulle brukt sko inne, hadde jeg kjøpt meg tresko umiddelbart. Spøk til side: Vi bor i 1. etasje i en horisontaldelt bolig. Vi hører ikke en lyd fra naboene våre oppe med mindre de slår i gulvet, bruker harde sko eller flytter møbler. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. januar 2014 Del Skrevet 6. januar 2014 Folk flest bruker vel kun sokker eller går barbeint innendørs hos seg selv, vil jeg tro? Hadde naboen kommet med "krav" om at jeg skulle brukt sko inne, hadde jeg kjøpt meg tresko umiddelbart. Spøk til side: Vi bor i 1. etasje i en horisontaldelt bolig. Vi hører ikke en lyd fra naboene våre oppe med mindre de slår i gulvet, bruker harde sko eller flytter møbler. Hvem er det som snakker om å kreve noe her? Jeg kom med ett billig og enkelt tips som kanskje kunne løst problemet, uten av noen trenger å kreve noe som helst... Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 6. januar 2014 Del Skrevet 6. januar 2014 Neida, var ikke det jeg mente. Om de synes det er ok å bruke sko inne, er selvfølgelig det helt fint - men jeg hadde ikke sett på det som noen løsning for min egen del. Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 6. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2014 Enig i at det ikke er en spesielt god løsning å måtte gå med crox eller sandaler. Nabokjerringa under foreslo også at vi kunne legge tepper, akkurat det syntes jeg var litt frekt. Vi har ikke kjøpt en nyere leilighet til 2.5 mill med med nyere eikeparkett for måtte legge tepper som er både uhygienisk osv. Men nå vil jeg anta at problemet ligger dypere enn sandaler og tepper! Et gulv må tåle at en går på det! Vi får ikke sånn helt uten videre sjekket dette nærmere da naboen er i syden for vinteren. Men uansett er det jo det mest sentrale hvordan de opplever det, hvis de mener det er uholdbart som må en ta dette videre uansett. Det er også litt lettvint å kalle dette bare syting, det kan være en grad av det. Men det er jo ikke utenkelig at det kan forekomme svikt i konstruksjonen mellom tak og gulv. Når det kommer til hvem som har ansvar så er dette vanskelig. Styreleder uttaler raskt og kjekt at siden det er innenfor husveggene har ikke de noe med det. Jeg har også hørt sånne litt løse påstander om at en kan gjøre hva en vil innenfor veggene, men fra fasaden og utover er det fellesareal og sameiets ansvar. I lovverket på lovdata finner jeg ingenting nyttig hverken den ene eller andre retningen, det står bare at normalt vedlikehold går på den enkelte sameier innen bruksenheten. Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 6. januar 2014 Del Skrevet 6. januar 2014 Vi bor også i et Sameie, og jeg er ingen jurist eller en med særlig kunnskap på området, så dette blir bare min tolkning. Vi hadde en lignende sak hos oss (ikke direkte oss, men noen naboer litt lenger ned i veien) angående isolasjon og fuktsperrer, og det blir jo ikke akkurat det samme - men i alle fall: Hos oss er det et betonggulv mellom oss og naboen over. Mellom vårt tak og dette betonggulvet er det isolert og en lomme med luft. Bygget ellers, rent fasademessig, er bygget av tre. For vår del ville jeg tolket det slik at dersom problemet ligger på vår side av betonggulvet - altså, i vårt tak, ville det vært vårt ansvar å rette det opp. Tilsvarende den andre veien, om feilen ligger på naboen over sin "side" ville det vært hans ansvar. Det betyr ikke nødvendigvis at vi måtte betalt for feilen, men at det ville vært vårt ansvar å ta saken videre for å til slutt rette det opp. Er det et nyere bygg har dere jo fortsatt reklamasjonsrett osv. Lenke til kommentar
Pernicious Weed Skrevet 6. januar 2014 Del Skrevet 6. januar 2014 For min del minner det mer om at du har naboer som forventer at alt i verden rundt dem er helt stille, og klager uten grunn. Har opplevd å hatt romkammerater med samme problemene, som forventer at det er helt musestille akkurat når de vil ha det stille, selv om de bor midt i en storby og med masse mennesker rundt seg. Jeg skjønner at dere ønsker å ha et godt forhold til naboene deres, men det er de som bringer problemene på banen her, og jeg synes ikke dere skal lide fordi finfølende mennesker ikke tåler litt knaking i gulvet over. Sånt må man egentlig regne med når man kjøper en bolig under en annens. 1 Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 6. januar 2014 Del Skrevet 6. januar 2014 Det er jeg også helt enig i! Vi bor som sagt i 1. etasje, under noen andre - og selv om jeg hadde hørt noe fra de over bryr det meg ikke stort. De må få leve de også. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå