Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

EKSTREM dott i øret

Linn K.

Anbefalte innlegg

Hei hei alle, jeg er desperat etter råd. Jeg har vært syk en god stund nå, og før i dag så skulle jeg snyte meg, da fikk jeg en dott helt helt i inderest i høyre øre, og den går ikke bort. Den har vært der i over 12 timer nå, og det gjør skikkelig vondt. Jeg har prøvd alle 'kjærringråd' med vann varmt/kaldt, nesespray, jespe osv osv... Men det klikker snart for meg. Ligger på badegulvet i håp om at noen svarer fort

Endret av Linn K.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig det er væske i mellomøret. Om jeg ikke tar feil kan det pumpes ut, men det er noe legen må gjøre. Dott i øret går som regel over av seg selv, men det må bare ta sin tid.

Takk for raske svar! Ringte legevakten nå og fikk beskjed om å holde ut til legen åpnet, så blir nok det som skal gjøres de neste timene. Ha en fortsatt fin natt!

Lenke til kommentar

Sånn er det dessverre. :)

Det kan selvfølgelig være andre, mer usannsynlige ting. I sommer hadde jeg problemer med ørevoks som blokkerte væske i øret, og dermed skapte dott. Da måtte jeg til lege og suge det ut. :)

Såpass! Hørtes ikke noe godt ut! Hadde der økt noe jeg hadde vært borti før så hadde jeg nok ikke vært så bekymret. Men i og med at der helt sikkert er luft, og det absolutt ikke går bort, selvom det er vondt. Så mister jeg motet.. Får nok ligge her å tenke på regnbuer til legen åpner

Lenke til kommentar

Det kan være at det er overtrykk, og ikke undertrykk, og derfor kan du ikke "blåse".

Har slitt med dette selv i barndommen, godt mulig at du øretrompeten er blokkert, og du derfor ikke får utliknet trykket.

Ikke veldig mye å gjøre annet enn å håpe på at det ordner seg selv over natta, så får du heller dra til legen i morra.

Endret av multisync
Lenke til kommentar

Det kan være at det er overtrykk, og ikke undertrykk, og derfor kan du ikke "blåse".

Har slitt med dette selv i barndommen, godt mulig at du øretrompeten er blokkert, og du derfor ikke får utliknet trykket.

Ikke veldig mye å gjøre annet enn å håpe på at det ordner seg selv over natta, så får du dra til legen i morra.

Dette hørtes likt ut som hva jeg føler! Helt forferdelig. Ja jeg skal sitte utfor kontoret når dem åpner i håp om å få det bort så fort som mulig. Takk!

Lenke til kommentar

Ofte går det over av seg selv, men greit å sjekke et ut før det blir ordentlig irritert og du får ørebetennelse, for det er kjipt.

Har hatt div. øreproblemer det siste året inkludert ørebetennelse 3 ganger (dykking, 2-3 dykk om dagen i 2 mnd.) så vet hvordan det er :hrm:

Lenke til kommentar

Ofte går det over av seg selv, men greit å sjekke et ut før det blir ordentlig irritert og du får ørebetennelse, for det er kjipt.

Har hatt div. øreproblemer det siste året inkludert ørebetennelse 3 ganger (dykking, 2-3 dykk om dagen i 2 mnd.) så vet hvordan det er :hrm:

Du Hørtes uflaksen ut, ikke noe bra! Da er det noen som forstår, og jeg er ikke alene. Det hjelper faktisk. Ja, nei. Jeg klarer ikke vente så lenge at det blir betennelse. Det er så vondt at jeg ligger enda her og vrir meg. Ingen smertestillende har effekt vistnok

Lenke til kommentar

Matolje har fungert fint i fortid for meg, men kun hvis det faktisk er ørevoks.

Tviler på at det er ørevoks da dette sjeldent skaper stort mer enn nedsatt hørsel, "dottfølelse" og litt ubehag, ikke direkte smerte.

Men ja, matolje er ikke dumt for ørevoks, det myker det opp, og lar øret gjøre sin egen ting og ta seg av voksen naturlig (dvs. flytte det utover og til slutt ut av øregangen)

Endret av multisync
Lenke til kommentar

Legevakt er et alternativ. Du kan også prøve å det motsatte av å "blåse" ut dotten, altså å dra inn pusten mens du blokkerer luftveiene. Men dette kan gjøre ting værre-

Legevakten er ringt, fikk beskjed om å ligge å vente til legen åpner halv 9..:S

Lenke til kommentar

Prøvd å holde munnen sammen og åpne kjeven nedover?

Om du har hatt mye problem med hodepine / migrene osv i det siste bør du sørge for å få ordentlig oppfølging da dette kan være tegn på noe annet , dog i de fleste tilfellene ( jobber som instruktør på svømmeanlegg ) som jeg har vært borti selv eller hos andre har det som regel vært en betennelse eller irritasjon som forårsaket det ( voks selvsagt også).

Lenke til kommentar

Prøvd å holde munnen sammen og åpne kjeven nedover?

Om du har hatt mye problem med hodepine / migrene osv i det siste bør du sørge for å få ordentlig oppfølging da dette kan være tegn på noe annet , dog i de fleste tilfellene ( jobber som instruktør på svømmeanlegg ) som jeg har vært borti selv eller hos andre har det som regel vært en betennelse eller irritasjon som forårsaket det ( voks selvsagt også).

Takk for svar! Dette er prøvd, nok til at kjeven nå gjør vondt hehe. Tja, jeg har hatt en god del hodeverk i det siste, men også i hals. Tror jeg fikk noe som går og har hatt det i en mnd nå uten at legen har gjort annet enn å gledelig ta imot betaling for timene. Teller ned minutter til dem åpner for å få tatt bort smerten, eventuelt sjekket dette noe mer grundig enn turnusen jeg ble sendt til.

Lenke til kommentar

Hatt sånne propper mange ganger. Løser seg alltid ved å utligne en av veiene. Først prøve å blåse ut, og hvis det ikke fungerer, prøve å blåse inn. Siste er litt vanskeligere, men hvis du holder munnen igjen og klyper nesen og prøver å trekke inn luft vil du kjenne at svelget likevel reagerer og vil "suge" luften som ligger mellom øregangen og neseveien ut igjen. Hvis du fikk det fra å snyte deg (som blåser luft ut) kan det være sansynlig at du har fått et overtrykk i øregangen. Det krever en god del kraft hvis du ellers er tett som ved en forkjølelse og kan gi litt smerte, men det løser seg som regel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...