Perfidus Skrevet 2. januar 2014 Del Skrevet 2. januar 2014 Jeg har hatt et Nikon D5100 i rundt 1. år uten å ha fått brukt det no særlig enda. Tenker på å ta det opp igjen nå, siden jeg skal begynne å rote litt rundt i fjellet og prøve å dokumentere det med litt stemningsbilder og videosnutter. Så da lurer jeg på om det er mulig å skaffe ett objektiv som kan funke godt til landskapsbilder, bilder av leierplass, bilder om natta og litt video. Helst under 3000kr om det er mulig. Har og vært bortom tanken på å kjøpe ett videokamera til video, men vet ikke om det da blir nødvendig. Bare å slenge opp forslag, jeg har lite peiling Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. januar 2014 Del Skrevet 2. januar 2014 Hva savner du mest med objektivet du har i dag? Antar det er en 18-55 VR. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. januar 2014 Del Skrevet 2. januar 2014 Vil du at bildene skal inneholde et større utsnitt eller at motivet i bildet skal "komme nærmere" ? Tror nok til landskap ville nok et objektiv med brennvidde rundt 8 til 20mm være et fornuftig valg, foreksempel Sigma 8-16 eller 10-20, vil du ha litt mer lysstyrke er Tokina 11-16 f/2.8 eller den nye Sigma 18-35 f/1.8 kunne fungere. Lenke til kommentar
Kjøleskap Skrevet 2. januar 2014 Del Skrevet 2. januar 2014 Jeg vil anbefale Nikon sin 16-85mm. Den er allsidig, skarp og har en god stabilisator. Den koster 4690 kroner ny, men finnes ofte på bruktmarkedet for mellom 2500 og 3000. Jeg har brukt denne til landskaps og video i to år og er meget fornøyd. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. januar 2014 Del Skrevet 2. januar 2014 Jeg tror den medfølgende Nikon 18-55mm holder bra til alt du nevner. Med landskap tenker mange ofte vidt, men det behøver ikke være det. Hvis ikke 18mm er vidt nok så er det ofte en god løsning å ta flere bilder ved siden av hverandre fra samme sted og sy de sammen til et panoramabilde med Hugin. Langt billigere enn å kjøpe et vidvinkelobjektiv man kanskje ikke trenger. Landskap er som regel stillestående og det er sjeldent man trenger noe mer høyde på bildene enn det et 18mm objektiv kan gi når kameraet står på høykant. Vidvinkelobjektiver gir ofte mye "lens flare" (indre refleksjoner) og lider ofte av dårligere skarphet, mer CA, fortegning etc. Panorama sammensatt med 18mm gir ofte bedre resultat. Stemningsbilder ved leirplass er mest kameraavhengig (høy kontrast ved høy ISO). Ditt kamera gjør det omtrent like bra på det punktet som alle andre forholdsvis nye APS-C kamera. Det er et utfordrende motiv uansett utstyr så vær forberedt på litt prøving og feiling. Videosnutter skal gå glimrende med ditt kamera. Det er selsvsagt en del komposisjonsmessige "regler" og teknikker man kan lære seg. PS. Sats på variasjon i bildene. Alt fra detaljer i terrenget, ansiktsbilder og helfigur av de som er med, utsiktsbilder, situasjoner, følelseuttrykk etc. Lenke til kommentar
Perfidus Skrevet 3. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2014 Takk for gode svar! Det objektivet jeg har funker jo greit, er sikkert kameraet jeg må lære meg skikkelig. Men synes at det jeg får til med det jeg har blir liksom så kjedelig og tamt. Skal skaffe meg stativ og fjernutløser, tror det kan hjelpe meg litt. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 ...Skal skaffe meg stativ og fjernutløser, tror det kan hjelpe meg litt. Skaff deg mer utstyr ja. Det er nok det som skal til... Lenke til kommentar
Perfidus Skrevet 3. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2014 Kom over dette her: http://www.fotovideo.no/foto/Objektiver/Nikon/Sigma-17-50mm-F28-EX-DC-OS-HSM-Nikon-NYTT%C3%85RSTILBUD-120792-p0000119620 Hvordan er dette objektivet? Er det egentlig et bra tilbud? Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 Bare for å ha sagt det, jeg var ironisk i mitt forrige innlegg. Jeg kan gjerne skrive det sånn det er ment...: IKKE skaff deg mer utstyr. Sånn! Du skriver i ditt første innlegg at du ikke har peiling. Vel, skaff deg det først. Peiling altså. Det betyr først og fremst å bruke det du har, kanskje lese noen bøker, muligens bruke noen penger på kurs i stedet for utstyr, fotografere, fotografere, fotografere, trene, trene, trene... Det er sånn du blir bedre, ikke av mer utstyr. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 Men - stativ og fjernutløser kan du ikke gå feil med. Stativ gir noen helt andre muligheter til nattfoto og bilder med lang lukkertid. 1 Lenke til kommentar
Perfidus Skrevet 3. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2014 Jeg er jo klar over at jeg ikke kommer til å kunne ta bedre bilder bare ved å kjøpe noe nytt. Så, ja, jeg må bruke en del tid på å sette meg mer inn i hvordan kameraet funker. Har jo ikke noe direkte mål om å bli god til å ta bilder, hovedsaken er at jeg skal kunne dokumentere det jeg driver med med bilder og video som jeg selv kan være fornøyd med. Noe jeg såklart oppnår best ved først og fremst å lære kameraet skikkelig, som du sier. Ville bare høre hva folk kunne anbefale av objektiver så jeg vet litt hva jeg skal se etter og hvor mye penger jeg burde legge i det, osv. Alt dette burde sikkert stått i første post.. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 Men - stativ og fjernutløser kan du ikke gå feil med. Stativ gir noen helt andre muligheter til nattfoto og bilder med lang lukkertid. Jeg er enig i det, Trondster. Men alt for mange fyller på med utstyr først, og ender ofte opp med enten å selge det eller ikke bruke det... Fint at trådstarter påpeker i posten over. Men du trenger antagelig ikke noe ny optikk til å starte med. Lenke til kommentar
Perfidus Skrevet 3. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2014 Jeg er enig i det, Trondster. Men alt for mange fyller på med utstyr først, og ender ofte opp med enten å selge det eller ikke bruke det... Fint at trådstarter påpeker i posten over. Men du trenger antagelig ikke noe ny optikk til å starte med. Okei, brukte en del tid på å sette meg inn i kameraet osv. da jeg kjøpte det, men følte liksom at det var noe som mangla uansett hva jeg gjorde. Får nok begynne litt på nytt, lære meg mer og prøve mer Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 Vet ikke om du tar bildene i jpg eller raw, men hvis du tar i jpg så vil en overgang til raw og bildebehandling i f.eks Lightroom kunne gjøre det utslaget du føler mangler med bildene dine. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå