Hopperesque Skrevet 2. februar 2014 Del Skrevet 2. februar 2014 Det tar nok ikke så lang tid før bilene presterer på lik linje med fjorårsbilene. Blir spennende å se hvordan førerne takler det høyere dreiemomentet, spesielt på vått føre. Errrh, bilene er kraftigere enn i fjor. Med høyere effekt fra de elektriske systemene og lavere downforce/drag forventer de 15-20km/t høyere topphastighet i år enn i fjor. Hastigheten i svinger vil gå ned, så kordan rundetidene vil utvikle seg veit eg ikkje. ??? Endringene (ikke minst motor) vil bety store utfordringer for ingeniørene. Man kan derfor ikke forvente samme rundetider i de første løpene. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 2. februar 2014 Del Skrevet 2. februar 2014 I år har jeg bestemt meg for å prøve å følge med på F1. Har ikke gjort det før, så har nok en del å sette meg inn i. Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 2. februar 2014 Del Skrevet 2. februar 2014 Det kan bli en spennende sesong. Vil anbefale å se løpene på BBC (9 løp direkte, resten opptak) eller Sky (alle løp direkte). Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 2. februar 2014 Del Skrevet 2. februar 2014 Så hyggelig å høre! Jeg tror det vil være et veldig spennende år å komme inn i sporten på. Anbefaler deg å følge de britiske sendingene, jeg foretrekker Sky F1 pga. Martin Brundle og Crofty's kommentator og Ted Kravitz tekniske innsikt. BBC sin er heller ikke å forakte. Du får bare spørre om du lurer på noe, jeg har sett vi er flere nerder her inne på forumet som kan svaret på det meste. Ellers vil jeg bare si, finn deg et lag og en fører å heie på, så blir det jækla spennende! Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 2. februar 2014 Del Skrevet 2. februar 2014 Det er kanskje begrensningen på målene på vingen? Ref første post om regelendringer på første side: - Frontvingene blir smalere - fra 1800mm til 1650mm bred. I fjord var den 1800mm, i år er den 1650mm. Bakvingen har vell også blitt smalere om jeg husker rett, eller kanskje det var hvor stor flate som kunne brukes til aero, usikker. I tillegg har bilene i år mistet bakvingen som lå rett over diffuseren, som gjør at lagene mister marktrykk. McLaren har imidlertid gjort et spennende grep med sine "butterfly wishbones". Det McLaren har gjort er å lage aerodynamiske elementer på fjæringen bak, noe som i og for seg er bevegelige aerodynamiske elementer (som er ulovlig), men siden fjæringen er eksludert fra reglene har de kommet gjennom hos FIA. Dette er genialt etter min mening og akkuratt slik F1 bør være. Dessuten er det vanskelig for de andre lagene å kopiere, da det forutsetter en fysisk kortere girboks, noe McLaren tenkte på allerede i starten av designprosessen. Slik jeg har forstått reglene kan ikke lagene endre på girboksen når sesongen er i gang, annet enn for bedre holdbarhet. Det betyr at de har få uker på å få i stand et slikt konsept, noe som er lite tenkelig på en så omfattende redesign. Men skulle det være så fordelaktig som McLaren tror, tror jeg nok ikke de andre vil være sene med å forsøke å følge etter. Så hva er denne genistreken? Veggen som du ser rundt lyset som har fått navnet "butterfly-wishbones" har som oppgave å stoppe luften for å danne et lavere lufttrykk bak bilen. Slik jeg har forstått det har McLaren har valgt å inngå et kompromiss mellom mer drag og mer marktrykk fordi det åpenbart vil ha mer drag, men også ha en stor positiv påvirkning på marktrykk. Årsaken til det er at når man danner et lavere lufttrykk bak bilen, vil diffuseren jobbe hardere og man får mer marktrykk. McLaren har tydeligvis regnet på at dette kompromisset lønner seg. Eventuelt kan det hende at "butterfly-wishbones" er noe McLaren vil velge å bruke på trege baner, og la være å bruke på raske baner som Monza. Jeg er sikker på at de vil teste dette ytterligere i Bahrain om et par uker. Slike innovasjoner er gull verdt når man ikke lenger får velge gir-ratio mellom racene, men må forholde seg til samme gir-ratio over hele sesongen. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 2. februar 2014 Del Skrevet 2. februar 2014 Noe jeg så absolutt liker med F1 er det arbeidet som blir lagt inn i bilene. De kommer med mange tekniske og geniale løsninger innenfor et regelverk for å få bedre rundetid. Uten dette, så hadde F1 mistet mye av sjelen sin. Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 2. februar 2014 Del Skrevet 2. februar 2014 (endret) Fullstendig enig! Det de kan gjøre med teknologi, kloke hoder og utømmelige ressurser er fascinerende. Red Bull i fjor for eksempel... "Vi kan ikke ha traction control? Hva om vi lar bilen kjøre på 4 sylindre de første brøkdelene av aksellerasjonsfasen". Jeg elsker alle disse smådetaljene. edit: Lurer på hvor mange titallstusen jeg må ut med for en LCD-skjerm fra McLaren for å modde G27-rattsettet mitt Endret 2. februar 2014 av Dassen Lenke til kommentar
Joachim Vadseth Skrevet 2. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2014 Haha! Nå får en jo apps til ipad og android (spørs hvilke spill du kjører da) som viser diverse. Jeg er svaksynt så jeg får ikke ta lappen på bil, så min store drøm er et Fanatech Clubsport-kit med F1 og BMW-ratt! Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 3. februar 2014 Del Skrevet 3. februar 2014 I år har jeg bestemt meg for å prøve å følge med på F1. Har ikke gjort det før, så har nok en del å sette meg inn i. Kult! Den norske fanbasen i Formel 1 er ikke noe å skryte av, så jo fler, jo bedre. Vil videre anbefale deg å holde deg unna Viasat/Viaplay sine sendinger. Elendige kommentatorer er min hovedgrunn. Sky og BBC som nevnt er konge. Fordelen med Viasat/Viaplay er jo at du kan skaffe deg et abonnement. Det som har skjedd de sist årene er at Sky og BBC har delt på sendingene. Så Sky har sendt et visst antall løp, og BBC et visst antall. Dermed er VPN og andre løsninger en god måte å få med seg løpene på. En annen oppfordring er alltid å holde seg totalt unna alt at nyheter og nettaviser før du har sett løpet. VG og andre aviser som egentlig ikke bryr seg om F1 liker å spoile hele greia i nyhetstittelen. Er en del å sette seg inn i ja, men er kanskje enklere for en nybegynner nå, en for de som har fulgt med lenge. Både Sky og f1.com skriver mange bra analyser og artikler som er verdt å lese. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 3. februar 2014 Del Skrevet 3. februar 2014 Det som har skjedd de sist årene er at Sky og BBC har delt på sendingene. Så Sky har sendt et visst antall løp, og BBC et visst antall. Dermed er VPN og andre løsninger en god måte å få med seg løpene på. Nuvel. Etter at Sky tok over rettighetene, har de sendt ALLE løp live, med mye materiale både før og etter. BBC har sendt parallelt fra noen av løpene, men ikke ekslusivt. Lenke til kommentar
Joachim Vadseth Skrevet 3. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2014 Det som har skjedd de sist årene er at Sky og BBC har delt på sendingene. Så Sky har sendt et visst antall løp, og BBC et visst antall. Dermed er VPN og andre løsninger en god måte å få med seg løpene på. Nuvel. Etter at Sky tok over rettighetene, har de sendt ALLE løp live, med mye materiale både før og etter. BBC har sendt parallelt fra noen av løpene, men ikke ekslusivt. Riktig. Sky sender alle løp, treninger, pressekonferanser, kvalifiseringsrunder, the lot. BBC har sendt enkelte løp, som Monaco, Australia og Silverstone, live. I tillegg har Sky "The F1 Show" hver fredag tror jeg det er eller noe slikt når sesongen starter. VPN+SKY GO=KING! Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 3. februar 2014 Del Skrevet 3. februar 2014 Ah. Fra der jeg henter ut F1 så er det som oftest Sky jeg får tak i. Enkelte ganger er det bare BBC å finne, så antok det var slik jeg beskrev det. Er i hvert fall mest fornøyd med Sky, selv om BBC ikke er å forakte. Lenke til kommentar
Joachim Vadseth Skrevet 3. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2014 Ja, når en snakker torrent så er det oftere BBC og ONE(?) sine sendinger en finner. Sky sine kommer som oftest etter disse, vertfall på de stedene jeg har tilgang til slikt materiale Lenke til kommentar
johanf Skrevet 3. februar 2014 Del Skrevet 3. februar 2014 Det spørs jo litt på hvor man får det fra og hvorfor Sky sine sendinger er litt trengere. Jeg foretrekker å se det i 720p, både pga størrelse og fordi jeg mener det er godt nok. På noen dedikerte trackere har de egne cappere som tar seg av den biten, og de legger ut med samme gode kvalitet hver gang. Da blir det til at man gjerne venter på det, istedenfor at man tar "første og beste" fra hvemsomhelst og fra hvilken kanal som helst. Lenke til kommentar
Joachim Vadseth Skrevet 3. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2014 Jeg ser Top Gear fra i går (søndag) på BBC, F1 heter nå "Formula Strap-One" - de mener Caterham og Toro Rosso har dildoer til nese xD 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 3. februar 2014 Del Skrevet 3. februar 2014 Hahaha, var sikker på at de kom til å ta det opp, var ikke noen bombe at de kalte fronten en dildo Lenke til kommentar
Joachim Vadseth Skrevet 4. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2014 "Kimi got rear ended by Vergne" vil få en helt annen betydning - kanskje noe Martin Brundle burde tenke over før han sier det ^^ Lenke til kommentar
Joachim Vadseth Skrevet 10. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2014 (endret) Litt mer informativ enn Sauber's egne videoer av dette prosjektet kan man si. Edit: Grei forklaring av Renault V6-en: Endret 10. februar 2014 av Joachim Vadseth 1 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 12. februar 2014 Del Skrevet 12. februar 2014 Gleder meg til vi kommer til Spa og Suzuka i årets sesong eg no. Eau Rogue og 130R har jo vore kjedelige og flatt jern i noen sesonger, no blir de svingene kanskje en utfording igjen Lenke til kommentar
Joachim Vadseth Skrevet 23. februar 2014 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2014 Da er det vell 20 dager igjen boys! For de som ønsker å legge til løpene i sin kalender er det beste alternativet f1calendar.com - har brukt denne i sikkert 5 år nå. Mulighet for å velge tidssone, p1, p2, p3, qual og løp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå