Joachim Vadseth Skrevet 2. januar 2014 Rapporter Del Skrevet 2. januar 2014 (endret) Da er tråden for årets sesong opprettet! Datoer for vintertesting: 28.01-31.01 i Jerez19.01-22.01 i Bahrain27.02-02.03 i Bahrain Sendeskjema fra Jerez og Barcelona her på Sky Sports F1 HD. 2014-kalender: 1. 14-16. mars: Melbourne Grand Prix Circuit, Melbourne 2. 28-30. mars: Sepang International Circuit, Kuala Lumpur 3. 04-06. april: Bahrain International Circuit, Sakhir 4. 18-20. april: Shanghai International Circuit, Shanghai 5. 09-11. mai: Circuit de Barcelona-Catalunya, Barcelona 6. 22-25. mai: Circuit de Monaco, Monte Carlo 7. 06-08. juni: Circuit Gilles Villeneuve, Montreal 8. 20-22. juni: Red Bull Ring, Spielberg* 9. 04-06. juli: Silverstone Circuit, Silverstone 10. 18-20. juli: Hockenheimring, Hockenheim 11. 25-27. juli: Hungaroring, Budapest 12. 22-24. august: Circuit de Spa-Francorchamps, Francorchamps 13. 05-07. september: Autodromo Nazionale Monza, Monza 14. 19-21. september: Marina Bay Street Circuit, Marina Bay 15. 03-05. oktober: Suzuka Circuit, Suzuka 16. 10-12. oktober: Sochi International Street Circuit, Sochi* 17. 31-02. november: Circuit of the Americas, Austin, Texas 18. 07-09. november: Autódromo José Carlos Pace, São Paulo 19. 21-23. november: Yas Marina Circuit, Abu Dhabi * nye løp for 2014 Team og førere: Caterham F1 Team (Caterham-Renault): TBA Scuderia Ferrari (Ferrari): Fernando Alonso, Kimi Raikkonen Sahara Force India F1 Team (Force India-Mercedes): Nico Hulkenberg, Sergio Perez Lotus F1 Team (Lotus-TBA): Romain Grosjean, Pastor Maldonado Marussia F1 Team (Marussia-Ferrari): Jules Bianchi, TBA McLaren Mercedes (McLaren-Mercedes): Jenson Button, Kevin Magnussen Mercedes AMG Petronas F1 Team (Mercedes): Lewis Hamilton, Nico Rosberg Infiniti Red Bull Racing (Red Bull-Renault): Daniel Ricciardo, Sebastian Vettel Sauber F1 Team (Sauber-Ferrari): Esteban Gutierrez, Adrian Sutil Scuderia Toro Rosso (Toro Rosso-Renault): Daniil Kvyat, Jean-Eric Vergne Williams F1 Team (Williams-Mercedes): Valtteri Bottas, Felipe Massa Største regelendringer: - V6-motorer er tilbake i F1. Disse blir på 1.6 liter med en 8-trinns sekvensiellkasse. Turtallet reduseres fra 18,000rpm til 15,000rpm og motorene må vare i minst 4000km før de kan byttes, over dobbelt så langt som V8-ene tidligere. - KERS som fanger den kinetiske energien fra nedbremsingen blir nå byttet ut med et nytt ERS-system (ERS-K) som etter det jeg forstår nå fanger energi i form av varme fra turbospolene ved hjelp av en HMGU-enhet og blir lagret som ren elektrisitet. I år kan man benytte ERS-K i 33 sekunder per runde og vil gi en ytelsesøkning på omlag 161bhp/120kW. KERS kunne bli brukt i 80bhp/60kW i seks sekunder per runde. - Det vil bli tillatt å benytte elektroniske bremser bak i bilen fremfor tradisjonelle hydrauliske bremsesystemer. - Nesen på bilen skal nå ikke være høyere enn 185mm over bakken. Tidligere var dette 550mm. - Det er ikke tillatt å bruke mer enn 100 liter driftstoff per time over 10,500rpm. - Det er ikke tillatt med vinklede eksosrør som fører eksosgassene ned mot difuser men heller opp mot bakvingen. - Minimumsvekt for bilene i år er 690kg mot 642kg i fjord for å kompensere for ERS-K-systemet. - Det er ikke tillatt å benytte falske "kameraenheter" som kan gi aerodynamiske fordeler. Kameraenhetene skal nå plasseres på et bestemt sted. - Frontvingene blir smalere - fra 1800mm til 1650mm bred. - Det blir tillatt med testing halvveis i sesongen. - Et straffepoengssystem bilr inført for "dårlig oppførsel" om vi kan kalle det det. - Biler som blir sluppet for tidlig fra pit vil havne 5 plasser lenger ned på gridden ved neste løp. - Fartsgrensa i pit blir redusert fra 100km/h til 80km/h. - P1 vil bli 30 minutter lengre, altså totalt 2 timer med P1. - Førere kan nå velge startnummer selv, bortsett fra tallet "1" som vil bli reservert fjorårets WDC. - FIA gir trofé til føreren med flest pole positions. Video fra Formula1.com. Fra Wikipedia Billanseringer: McLaren MP4-29: fredag 24. januar. Mercedes W05: tirsdag 28. januar på JerezCatheram CT04: tirsdag 28. januar på JerezSauber C33: lørdag 26. januar. Ferrari : fredag 25. januar.Williams : tirsdag 28.januar på Jerez. Red Bull RB10: tirsdag 28.januar på Jerez. Toro Rosso: tirsdag 28.januar.Lotus : før Bahrain. Biler: Ferrari F14-T: McLaren MP4-29: Red Bull RB10: Williams FW36: Toro Rosso STR9: Mercedes W05 Sauber C33: Caterham CT05: Force India VJM07: Endret 28. januar 2014 av Joachim Vadseth 6 Lenke til kommentar
Jolo Skrevet 2. januar 2014 Rapporter Del Skrevet 2. januar 2014 Gleder meg til å se hvordan de nye reglene vil påvirke konkurransen, og ikke minst til å se de nye bilene. Jeg har troen på at dette blir en sesong med mye action! Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 2. januar 2014 Rapporter Del Skrevet 2. januar 2014 (endret) V8'eren er dessverre borte, men med nye motorer og nye regler/restriksjoner, kan dette fort bli den mest spennende sesongen på mange år Endret 2. januar 2014 av Vertical^ Lenke til kommentar
Joachim Vadseth Skrevet 5. januar 2014 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. januar 2014 70 dager gutter! 70 dager! Lenke til kommentar
untouch4ble Skrevet 5. januar 2014 Rapporter Del Skrevet 5. januar 2014 Yes gleder meg, satser på at Red Bull dominansen blir brutt i år? Litt spenning må vi ha Lenke til kommentar
johanf Skrevet 5. januar 2014 Rapporter Del Skrevet 5. januar 2014 Jeg er mest nysgjerrig på startnummerene de velger. Lenke til kommentar
Joachim Vadseth Skrevet 5. januar 2014 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. januar 2014 Jeg har trua på Mercedes egentlig. Eller vent, de har jo ikke Mr. Brawn lenger, men hvem vet :/ Det er forresten også endringer på hvor bred frontvingen kan være - har ikke fakta her nuh så gidder ikke bry meg for øyeblikket Lenke til kommentar
untouch4ble Skrevet 6. januar 2014 Rapporter Del Skrevet 6. januar 2014 Så hva blir den da? Bredere eller smalere? Lenke til kommentar
johanf Skrevet 6. januar 2014 Rapporter Del Skrevet 6. januar 2014 Hvis vingen er endret, blir den smalere. F1 sliter nok som det er med biler som er for avhengig av marktrykk på frontvingen. De har jo allerede minsket maktrykket på bilen bak ved å endre måten eksos kommer ut av motoren på. Nå skal den slippes ut bak bilen, der den ikke kan påvirke eventuelle vinger og faner. Lenke til kommentar
Joachim Vadseth Skrevet 6. januar 2014 Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. januar 2014 Frontvingene blir smalere - fra 1800mm til 1650mm. De fikk vell bredere frontvinge for noen år siden da de gjorde bakvingen smalere? Steike det er ikke lengesiden jeg satt her å så unveiling av bilen til McLaren og Lotus synes jeg ^^ Lenke til kommentar
Sveern Skrevet 24. januar 2014 Rapporter Del Skrevet 24. januar 2014 Lite aktivitet her til tross for at de nye bilene har begynt å komme. Nytt år med mindre pene neser ser det ut som: Lenke til kommentar
Joachim Vadseth Skrevet 24. januar 2014 Forfatter Rapporter Del Skrevet 24. januar 2014 Hadde glemt de hadde lansering i dag! Nesa var jo forsåvidt ok, bortsett fra at den er litt for rund helt i front. Bilen så veldig kort ut ^^ Lite med sponsorer også. I morgen lanserer vell Ferrari sin bil med tifosi-navn. Lenke til kommentar
Sveern Skrevet 25. januar 2014 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2014 Navnet på Ferrarien er alt avgjort, det blir F14 T, til stor glede for FIAT Lenke til kommentar
Joachim Vadseth Skrevet 25. januar 2014 Forfatter Rapporter Del Skrevet 25. januar 2014 (endret) haha! Det skjer noe her fra f1.ferrari.com Endret 25. januar 2014 av Joachim Vadseth Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 25. januar 2014 Rapporter Del Skrevet 25. januar 2014 Merkelig front på Ferrarien, minner litt om en mygg.. Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 26. januar 2014 Rapporter Del Skrevet 26. januar 2014 Stygge neser. Blir spennende med turbo og om noen kan utfordre RB. Lenke til kommentar
Joachim Vadseth Skrevet 26. januar 2014 Forfatter Rapporter Del Skrevet 26. januar 2014 Jeg er spent på hvilken motorkonsruktør som til slutt viser seg å ha minst feil ut i november Lenke til kommentar
untouch4ble Skrevet 28. januar 2014 Rapporter Del Skrevet 28. januar 2014 (endret) Red Bull: Endret 28. januar 2014 av untouch4ble 1 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 28. januar 2014 Rapporter Del Skrevet 28. januar 2014 (endret) Masse kommentarer fra første dag på Jerez:http://www.sauberf1team.com/en/season/news/detail-view/-/test-in-jerez-day-one-2/ http://www.caterhamf1.com/news/2014/t01-jerez-day-1-report http://www.mclaren.com/formula1/car/test-report-jerez-day-1-28-january-2014/ http://formula1.ferrari.com/news/jerez-test-session-28-january-2014 http://www.williamsf1.com/Team/Media/News/Jerez-Test-Day-One1/ http://www.mercedesf1.com/en/news/2014/jerez-test-day-one/ http://www.forceindiaf1.com/news/detail/general/jerez-pre-season-testing-day-1-report Red Bull og Toro Rosso hadde ikkje lagt ut noe enda. http://www.f1times.co.uk/news/display/08448 Endret 28. januar 2014 av Dragavon Lenke til kommentar
Joachim Vadseth Skrevet 28. januar 2014 Forfatter Rapporter Del Skrevet 28. januar 2014 (endret) Spennende nese på RB10. Det bare MÅ værenoe "F-duct" lignende opplegg. Stilig valg av paint job. Den styggeste nesa må være Caterhams CT05 xD Highlights på Sky Sports F1 HD kl 22:00-22:35 norsk tid i dag. Endret 28. januar 2014 av Joachim Vadseth Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå