Gå til innhold

Formula 1 2014!


Anbefalte innlegg

Da er tråden for årets sesong opprettet!


Datoer for vintertesting:

28.01-31.01 i Jerez
19.01-22.01 i Bahrain
27.02-02.03 i Bahrain

 

Sendeskjema fra Jerez og Barcelona her på Sky Sports F1 HD.

 

2014-kalender:

1. 14-16. mars: Melbourne Grand Prix Circuit, Melbourne

2. 28-30. mars: Sepang International Circuit, Kuala Lumpur

3. 04-06. april: Bahrain International Circuit, Sakhir

4. 18-20. april: Shanghai International Circuit, Shanghai

5. 09-11. mai: Circuit de Barcelona-Catalunya, Barcelona

6. 22-25. mai: Circuit de Monaco, Monte Carlo

7. 06-08. juni: Circuit Gilles Villeneuve, Montreal

8. 20-22. juni: Red Bull Ring, Spielberg*

9. 04-06. juli: Silverstone Circuit, Silverstone

10. 18-20. juli: Hockenheimring, Hockenheim

11. 25-27. juli: Hungaroring, Budapest

12. 22-24. august: Circuit de Spa-Francorchamps, Francorchamps

13. 05-07. september: Autodromo Nazionale Monza, Monza

14. 19-21. september: Marina Bay Street Circuit, Marina Bay

15. 03-05. oktober: Suzuka Circuit, Suzuka

16. 10-12. oktober: Sochi International Street Circuit, Sochi*

17. 31-02. november: Circuit of the Americas, Austin, Texas

18. 07-09. november: Autódromo José Carlos Pace, São Paulo

19. 21-23. november: Yas Marina Circuit, Abu Dhabi

* nye løp for 2014

 

Team og førere:

Caterham F1 Team (Caterham-Renault): TBA

Scuderia Ferrari (Ferrari): Fernando Alonso, Kimi Raikkonen

Sahara Force India F1 Team (Force India-Mercedes): Nico Hulkenberg, Sergio Perez

Lotus F1 Team (Lotus-TBA): Romain Grosjean, Pastor Maldonado

Marussia F1 Team (Marussia-Ferrari): Jules Bianchi, TBA

McLaren Mercedes (McLaren-Mercedes): Jenson Button, Kevin Magnussen

Mercedes AMG Petronas F1 Team (Mercedes): Lewis Hamilton, Nico Rosberg

Infiniti Red Bull Racing (Red Bull-Renault): Daniel Ricciardo, Sebastian Vettel

Sauber F1 Team (Sauber-Ferrari): Esteban Gutierrez, Adrian Sutil

Scuderia Toro Rosso (Toro Rosso-Renault): Daniil Kvyat, Jean-Eric Vergne

Williams F1 Team (Williams-Mercedes): Valtteri Bottas, Felipe Massa

 

 

Største regelendringer:

- V6-motorer er tilbake i F1. Disse blir på 1.6 liter med en 8-trinns sekvensiellkasse. Turtallet reduseres fra 18,000rpm til 15,000rpm og motorene må vare i minst 4000km før de kan byttes, over dobbelt så langt som V8-ene tidligere.

 

- KERS som fanger den kinetiske energien fra nedbremsingen blir nå byttet ut med et nytt ERS-system (ERS-K) som etter det jeg forstår nå fanger energi i form av varme fra turbospolene ved hjelp av en HMGU-enhet og blir lagret som ren elektrisitet. I år kan man benytte ERS-K i 33 sekunder per runde og vil gi en ytelsesøkning på omlag 161bhp/120kW. KERS kunne bli brukt i 80bhp/60kW i seks sekunder per runde.

 

- Det vil bli tillatt å benytte elektroniske bremser bak i bilen fremfor tradisjonelle hydrauliske bremsesystemer.

 

- Nesen på bilen skal nå ikke være høyere enn 185mm over bakken. Tidligere var dette 550mm.

 

- Det er ikke tillatt å bruke mer enn 100 liter driftstoff per time over 10,500rpm.

 

- Det er ikke tillatt med vinklede eksosrør som fører eksosgassene ned mot difuser men heller opp mot bakvingen.

 

- Minimumsvekt for bilene i år er 690kg mot 642kg i fjord for å kompensere for ERS-K-systemet.

 

- Det er ikke tillatt å benytte falske "kameraenheter" som kan gi aerodynamiske fordeler. Kameraenhetene skal nå plasseres på et bestemt sted.

- Frontvingene blir smalere - fra 1800mm til 1650mm bred.

 

 

- Det blir tillatt med testing halvveis i sesongen.

 

- Et straffepoengssystem bilr inført for "dårlig oppførsel" om vi kan kalle det det.

 

- Biler som blir sluppet for tidlig fra pit vil havne 5 plasser lenger ned på gridden ved neste løp.

 

- Fartsgrensa i pit blir redusert fra 100km/h til 80km/h.

 

- P1 vil bli 30 minutter lengre, altså totalt 2 timer med P1.

 

- Førere kan nå velge startnummer selv, bortsett fra tallet "1" som vil bli reservert fjorårets WDC.

 

- FIA gir trofé til føreren med flest pole positions.

 

Video fra Formula1.com.

Fra Wikipedia

 

Billanseringer:

McLaren MP4-29: fredag 24. januar.
Mercedes W05: tirsdag 28. januar på Jerez
Catheram CT04: tirsdag 28. januar på Jerez

Sauber C33: lørdag 26. januar.
Ferrari : fredag 25. januar.
Williams : tirsdag 28.januar på Jerez.
Red Bull RB10: tirsdag 28.januar på Jerez.
Toro Rosso: tirsdag 28.januar.

Lotus : før Bahrain.

 

Biler:

Ferrari F14-T:

f14t-team.jpgMcLaren MP4-29:

bevlne0cmaidim4.jpg

 

Red Bull RB10:

iTHigvr.jpg

 

Williams FW36:
236901.jpg

 

Toro Rosso STR9:

236731.jpg

 

Mercedes W05
1390894488.jpg

 

Sauber C33:

sm_c33_press_front_side_2014_a4.jpg

 

Caterham CT05:

IMG_3790-886x590.jpg

 

Force India VJM07:
IMG_3662-886x590.jpg

Endret av Joachim Vadseth
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis vingen er endret, blir den smalere. F1 sliter nok som det er med biler som er for avhengig av marktrykk på frontvingen.

 

De har jo allerede minsket maktrykket på bilen bak ved å endre måten eksos kommer ut av motoren på. Nå skal den slippes ut bak bilen, der den ikke kan påvirke eventuelle vinger og faner.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...