Gå til innhold

Unormalt Komplisert å få billån hos Skandiabanken

KMaria

Anbefalte innlegg

Kjøpte nylig bil gjennom Bilia, og tok opp lån via DNB på 200 000, uten problemer. Måtte også ha en bil nr 2, og valgte ut en bil til ca 60.000.

Da Brukte Skandiabankens sin nettsøknad på billån, og fikk fort innvilget "graulerer, du er innvilgert billån". Fint tenkte jeg, da er finansiering i orden. Kjørte en time for å se og prøvekjøre en bil, som var av stor interesse. Vi meldte til selger at vi var interessert dagen etter, og avtalte å komme og skrive kontrakt. Vi var så heldige å få med oss bilen tilbake denne dagen, og lovet selfølgelig at lånet skulle komme så fort som mulig, at alt var i orden.
Det som skulle vise seg å bli en ekstrem komplisert prosess;

Skandiabanken krever:

- kopi av kjøpekontrakt. Den er uproblematisk.

- tilstandsrapport som er under 3mnd gammel. Dette forelå ikke. Vi sendte inn siste service fra merkeverksted som under 3mnd gml, direkte fra Bertel og Steen. Denne ble ikke godkjent. Vi måtte bestille egen NAF test, eller tilstandsrapport fra godkjent verksted.... Det er nå bestilt, men dette kunne vi jo ikke få på dagen. Og kan man hefte selger med å kreve at de gir oss en tilstandsrapport ??

- I tillegg krever Skandiabanken kopi av midlertidig vognkort, noe som betyr at FØR jeg har betalt for bilen skal den registreres på mitt navn... dette virker jo helt bakvendt!

Hadde jeg visst hvor mye trøbbel det var med lån her, så hadde jeg ALDRI søkt.. Jeg har også selv finanisert 25% av lånet, noe som også var et krav her i dette tilfellet, så lånet er i seg selv ikke stort. Noe som også er et paradoks er at da jeg ble tilbudt kredittkort fra Skandiabanken, kunne jeg velge en høyere kreditt enn det lille lånet jeg nå har søkt om...

Bare tenk deg om hvis du skal finansieres av skandiabanken til å kjøpe bil, spesielt av privatperson eller lite firma som ikke tilbyr finansiering selv... Hvis du har mulighet til å ta med deg bilen uten å betale, så er det jo mulig, men det er jo absolutt ikke en selvfølge....! Skjønner godt at selger vil ha penger før de registrerer bilen sin over på en annen, og ikke helt vet når de får pengene for bilen.... !!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel det som er forskjellen:

Du må betale noen kroner mer for å få hjelp med dette. f.eks hos DNB. Det er dette som er grunnen til at scnadiabanken kommer billig ut; du gjør all jobben selv. Noen liker dette, andre ikke.

Regner også med det er litt mer med det når du skal ha billån til en bil til 60`. Regner med dette er et kaskofritt lån? Noe som tilsier større risiko for lånegiver.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...