Gretchen Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 Kan noen fortelle meg hvordan man gjenoppretter MBR uten å se HDD i Bios? Har fått vite at det finnes programmer til dette, men HVOR er de? :smile: Lenke til kommentar
Gretchen Skrevet 7. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2003 Er det ingen som kan svare på dette her??????????????? Please, disken spinner opp! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 Det er antagelig ingen andre som vet at det går an å gjøre noe med en disk som ikke blir funnet av BIOS. Sjekk i BIOS at ikke den kanalen er disablet. Hvis du får kontakt i BIOS så bruker du fdisk /MBR. Edit: OK, det er visst andre som vet. Får se til å lære meg noen Linux triks jeg også. Men når disken ikke vises i BIOS så er det vel god sjangs for at den er defekt. Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 Har ikke andre forslag enn at du benytter linux. Bryr seg nemlig fint lite om hva bios sier om harddisker. Finner sikkert et 'image' med MBR (for win, I presume) på nettet som du kan legge inn ved hjelp av 'dd'. Lenke til kommentar
Shadow_iX Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 Fdisk /mbr fjerner lissom en skadet MBR da fjott. Og Må ikke ha linux vettu, Windows NT's Diskmanager (NT4->NT5.1) finner glatt disker som ikke detekteres av BIOS og. - (Gjelder kun FAT16, FAT32. NTFS4 og NTFS5) Lenke til kommentar
josh909 Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 Off-topic: Jeg må dog innrømme at forslaget med å hente ned ny MBR fra nettet er noe av det beste jeg har lest på dette forumet hittil. Lenke til kommentar
Shrike Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 ahahaahhaahahahaha! MBR image here i come! Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 Off-topic: Jeg må dog innrømme at forslaget med å hente ned ny MBR fra nettet er noe av det beste jeg har lest på dette forumet hittil. Moroklump. Skal jeg sende deg MBR? Og logg deg inn på en linuxburk og skriv 'man dd' så kanskje du lærer noe. Lenke til kommentar
Gretchen Skrevet 8. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2003 Jeg vil gjerne ha tilsendt alle mulige former for hjelp jeg!!!! Helst med en god instruks på hvordan jeg går frem!) Er det noen av dere som har rettet opp dette problemet med hell???? Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 Dersom Diskmanager (Control panel->administrative tools->computer management->disk manager) kan finne disker som ikke er angitt i bios (slik en over mener) så er vel det det enkleste. Men som Hårek sa, kommer den ikke opp i bios er sjansene gode for at den er defekt. Sjekka at kablener er skikkelig i? At jumperene står rett (master/slave)? Ser ikke helt at MBR er redningen din Lenke til kommentar
Gretchen Skrevet 8. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2003 Tror at jeg har skadet MBR ved formatering! Den funka helt ok frem til jeg la inn Win 2000, da begynte den å forsvinne innimellom.For til slutt å bli helt borte !!!!!! Satte den inn i maskina ny og den funka ok da, fikk aldri opp en eneste feilmelding noen gang Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 Kan være ødelagt kabel, noe galt med ide-kontrolleren på hovedkortet, eller en annen defekt med harddisken. Prøv ulike kabler (f.eks den som er i den andre maskinen). Hvilken harddisk er dette? Lenke til kommentar
Gretchen Skrevet 8. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2003 Det er en Seagate Barracuda V ST380023A 80 gig. Har prøvd ut alle kabler og koblingsmuligheter. Har oppdatert bios, så det er ikke noe problem der! Kjøpte den i mars/april, er derfor redd for at Databutikken kan være litt vanskelige med garantien.Prøver alt før jeg returnerer den tenker jeg da! Lenke til kommentar
Gretchen Skrevet 8. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2003 TANKE!!!!! Kan det ha noe å si at HDD'n ikke satt i maskina når jeg flash biosen???? Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 Flashinga har ingen betydning Disken har minst ett års garanti så å returnere den skal ikke være noe problem. [Edit: er sjappa vanskelig med retur kan det lønne seg å kontakte seagate direkte. Dette bruker jeg å gjøre og går mye raskere :] Lenke til kommentar
Gretchen Skrevet 8. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2003 OK,men det er kansje et problem at det ikke går an å sende de en feilmelding på den?Tror nok at jeg skal prøve å sette den inn en annen mask. først uansett. Det ser ut til å gå den veien høna sparker og det liker jeg dårlig, men lærer mye da!!! Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 Prøv disken i en annen maskin: funker dette smertefritt (selv etter ørten reboots) er det neppe vits å returnere disken. Prøv ulike disken på samme plass der den 'defekte' disken var (nøyaktig samme oppkobling): dersom disse fungerer som de skal selv etter ørten reboots er det neppe hovedkortet (eller kabler) som er problemet. Funker begge tingene har du et problem.. :/ Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 Windows NT's Diskmanager (NT4->NT5.1) finner glatt disker som ikke detekteres av BIOS og. - (Gjelder kun FAT16, FAT32. NTFS4 og NTFS5) Skjønte ikke helt den der - hva har filsystemet med dette å gjøre? BIOS detekterer naturligvis disker helt uavhengig av filsystem. Lenke til kommentar
Gretchen Skrevet 8. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2003 10 gig går på samme kobling så det suser!Prøver nok å sette den inn i en annen mas. og går den ikke der så er det vel ikke master booten som er problemet!?????!!! Lenke til kommentar
josh909 Skrevet 8. oktober 2003 Del Skrevet 8. oktober 2003 Moroklump. Skal jeg sende deg MBR? Og logg deg inn på en linuxburk og skriv 'man dd' så kanskje du lærer noe. Nei takk, jeg trenger ikke manualen. (..og 'info dd' gir deg forresten litt mer vettug og begrunnet syntax). Poenget var, siden det tydeligvis fløy deg hus forbi, at det hjelper stakkaren lite om noen sender han en kopi av deres MBR, da denne (med 99.9999% sannsynlighet) vil være forskjellig fra den du sitter med. Dvs. det -kan- jo hende det finnes en site på nettet som har MBRs for alle tenkelige kombinasjoner av hardware, partisjoner og operativsystemer, men jeg ville ikke ha satt penger på det akkurat. However; det å nevne DD er faktisk en god ting, for da kan man iallefall sørge for å ha en -backup- av MBRen sin om det skulle skje noe, men det hjelper ikke Gretchen her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå