Gå til innhold

Styre dekoder med TVens fjernkontroll?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en Samsung 6-serie Smart-TV, og i dag dro jeg hjem en Sony Blu-Ray-spiller.

De virker flott sammen.

Den gamle DVD-spilleren hadde ikke HDMI, så inntil nylig har jeg bare brukt en SCART-kabel.

Nå kan jeg bruke HDMI, og det åpner visst for nye muligheter...

Jeg startet opp Bu-Ray-spilleren, og uten å tenke over det gikk jeg gjennom menyene med TVen sin fjernkontroll. Etter noen minutter demret det for meg at dette skulle egentlig ikke gå an.

Men det gikk an. TVens fjernkontroll styrer Blu-Ray-spillerens funksjoner.

Det jeg da lurer på er hvorfor dette ikke virker med min Altibox-dekoder fra Motorola.

Det hadde vært flott å kunne pakke vekk enda en fjenkontroll.

Det er så mange av den på armlenet foran TVen...

Er det noen innstillinger jeg kan endre på, så Altibox-dekoderen kan skifte kanal med TVens fjernkontroll?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har googlet litt, og funnet ut at utstyret bruker CEC eller Anynet+ via HDMI-kabelen.

Om jeg har forstått det riktig, klarer TVen å skjønne at en instruksjon er ment for Blu-Ray-spilleren, og videresender beskjeden gjennom HDMI-kabelen.

Imponerende.

Når jeg trykker Input-knapen på TVens fjernkontroll, har Blu-Ray-spilleren to oppføringer.

Velger jeg HDMI3, får jeg samme reaksjon som om jeg velger den som heter HDMI-CEC...

Jeg blir ikke helt klok på det... Det er ikke alltid det virker...

Noen ganger virker ikke TV-fjernkontrollen på spilleren om jeg velger HDMI3, men det virker om jeg velger HDMI-CEC.

Plutselig ville ikke TVen slå seg på om ikke Blu-Ray-spilleren var påskrudd.

http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI#Communication_channel_protocols

Imponerende, men det har visst noen få bugs... Er det kanskje fordel å kjøpe TV og spiller av samme merke?

Uansett. Kan dette fungere med Altibox-dekoderen også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...