EvilSeagull Skrevet 1. januar 2014 Del Skrevet 1. januar 2014 Blir pakker som ikke hentes sendt i retur gratis? Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 1. januar 2014 Del Skrevet 1. januar 2014 (endret) Hvis de er sendt som pakkepost, så tror jeg avsender får hentelapp i postkassa med beskjed om å betale returporto når han henter pakken på posten. Har i hvert fall skjedd meg på et par ting jeg har solgt på QXL som aldri ble hentet av mottaker. Brevsendinger og små pakker sendt som brevpost, tror jeg ikke koster noe å få i retur. Endret 1. januar 2014 av Schwarzwald 1 Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 1. januar 2014 Del Skrevet 1. januar 2014 Nei. http://www.posten.no/produkter-og-tjenester/_attachment/438744?_ts=1427091baa0 Retur av pakker Samme pris som for tilsvarende ny pakke. Ved retur av uavhentede pakker betaler opprinnelig avsender porto som for tilsvarende ny pakke. 2 Lenke til kommentar
EvilSeagull Skrevet 1. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2014 Nei. http://www.posten.no/produkter-og-tjenester/_attachment/438744?_ts=1427091baa0 Det har seg slik at internettleverandøren min sendte meg en ny ruter fordi nettet hos meg begynte å fuske. Men plutselig funka nettet igjen så jeg trenger ikke den ruteren alikevell. Betyr det at posten sender pakken i retur og at dette blir gratis for meg? Lenke til kommentar
Pixma Skrevet 1. januar 2014 Del Skrevet 1. januar 2014 (endret) Nei. http://www.posten.no/produkter-og-tjenester/_attachment/438744?_ts=1427091baa0 I forbindelse med kjøp, er det som oftest heller ikke gratis for kjøperen. Mange nettbutikker løser det ganske enkelt med at forbrukeren belastes for dette. Tilleggsavgifter gjør at angreretten gjerne er veien å gå, dersom en har denne i behold. Edit: Det har seg slik at internettleverandøren min sendte meg en ny ruter fordi nettet hos meg begynte å fuske. Men plutselig funka nettet igjen så jeg trenger ikke den ruteren alikevell. Betyr det at posten sender pakken i retur og at dette blir gratis for meg? I utgangspunktet. Men du må høre med internettleverandøren din om de vil belaste deg for dette, og i så fall hvor mye. Det kan lønne seg å ta imot pakken før du sender den i retur, jf. resten av posten min ovenfor. Er ellers også fint med en avklaring fra nettleverandøren (referansenummer?). Endret 1. januar 2014 av Pixma 1 Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 1. januar 2014 Del Skrevet 1. januar 2014 Det har seg slik at internettleverandøren min sendte meg en ny ruter fordi nettet hos meg begynte å fuske. Men plutselig funka nettet igjen så jeg trenger ikke den ruteren alikevell. Betyr det at posten sender pakken i retur og at dette blir gratis for meg? Vanligvis sender de med returseddel for å returnere gammelt modem. Ihvertfall gjorde telenor det før. 2 Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 1. januar 2014 Del Skrevet 1. januar 2014 (endret) I forbindelse med kjøp, er det som oftest heller ikke gratis for kjøperen. Mange nettbutikker løser det ganske enkelt med at forbrukeren belastes for dette. Tilleggsavgifter gjør at angreretten gjerne er veien å gå, dersom en har denne i behold. Det er bare delvis riktig. Jeg svarte kun på spørsmålet "er retursendinger gratis". Og der er svaret nei, helt uavhengig av hvem som betaler kostnaden. Men om du benytter angrerett heter det som følger ut fra angrerettlovens paragraf 15, første ledd: "Returkostnadene bæres av forbrukeren ...". Endret 1. januar 2014 av magnusalex Lenke til kommentar
Pixma Skrevet 2. januar 2014 Del Skrevet 2. januar 2014 (endret) Det er bare delvis riktig. Jeg svarte kun på spørsmålet "er retursendinger gratis". Og der er svaret nei, helt uavhengig av hvem som betaler kostnaden. Men om du benytter angrerett heter det som følger ut fra angrerettlovens paragraf 15, første ledd: "Returkostnadene bæres av forbrukeren ...". Jeg mente ikke å antyde at svaret ditt var ufullstendig. Jeg ønsket bare å komme med en tilleggsopplysning, dersom trådstarter siktet til forbrukerkjøp. Videre er jeg fullt klar over innholdet i angrl. § 15 (1), men om du leser posten min igjen, vil du se at jeg skrev: "(...) tilleggsavgifter gjør at angreretten gjerne er veien å gå (...)". De fleste nettbutikker tar ikke bare betalt for returfrakt ved uavhentede pakker, men legger i tillegg på et gebyr. Edit: Som eksempler tar netonnet.no kr 345,- ("for våre kostnåder"), komplett.no/mpx.no kr 250,- + frakt ("for å dekke våre utlegg") og cdon.no kr 150,-/for TV kr 600,- ("for returfrakt, ekspedisjonskostnader etc"). Da angrl. ikke åpner for dette, er det på det rene at en i en slik situasjon bør benytte seg av angreretten - all den tid kjøper har denne i behold. Endret 2. januar 2014 av Pixma Lenke til kommentar
gurubashi arena Skrevet 2. januar 2014 Del Skrevet 2. januar 2014 Hvis du har bestilt på nettet, står det sannsynligvis i eposten du fikk hva som skjer dersom pakken ikke hentes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå