Gå til innhold

Kaffe: problemer med trekketid ved manuell drypp

Anbefalte innlegg

Jeg har en Wilfa Manuell, som er et dryppsystem. En heller vannet manuelt over en trakt.

Problemet jeg har er relatert til trekketiden. Det tar for lang tid med det jeg mener er vanlig filtermalt. Jeg må ha det endel grovere for å få trekketiden til 3-4 min, som jeg ønsker.

Jeg har en kvern, også fra Wilfa, som skal være ganske god, men om jeg stiller grovheten på medium, så blir trekketiden langt over 4 min, og det er jo ikke akkurat så heldig.

Trekketiden går opp med mengde vann/kaffe, men når jeg bruker 5 dl vann, og stiller grovheten på 4 hakk grovere enn medium (altså cirka midt mellom grovt og medium), så renner alt vannet gjennom på 3 min 30 sek.

Men jeg skjønner ikke hvorfor jeg må ha det så grovt. I manualen til Wilfa-kvernen, så står det at "medium" er filtermalt - og det er sånn det virker på meg og.

For all del, det blir god kaffe, men jeg ønsker bedre enn god. :ohmy:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville personlig ikke hengt meg så mye opp i trekketid. Dersom du synes 4 minutter gir best smaksbilde ville jeg siktet meg mot det. Generelt sett må du variere kverningsgraden etter mengden kaffe du skal brygge. Skal du brygge en liter kaffe må du kverne grovere enn om du skulle brygget en halv liter.

Se ellers http://www.home-barista.com/brewing/pourover-steeping-time-for-different-volumes-t18495.html

Lenke til kommentar

Hm, skjønner... det er altså bare grovheten som regulerer hvor fort vannet renner gjennom kaffen/filteret...

Jeg kan ikke brygge lenger enn 4 min, det blir ikke godt. :) Så da får jeg vel bare ha det litt grovere enn det står i manualen, da...

Lenke til kommentar

Bruker 65 g/L. Jada, alt kan jo varieres - men jeg tenkte det kanskje var en feil med trakten/filteret når vannet bruker så lang tid gjennom med det jeg ser på som "filtermalt"...

Syns 4 min er maks på drypp. Det blir en feil ettersmak med lenger tid, i alle fall sånn jeg gjør det. 4 min er inkl. fukting av kaffen...

Men i dag har jeg begynt å tenke over om jeg kanskje bruker for varmt vann også. :) Skal sjekke hvordan det blir om jeg venter med å helle til den "brusingen" i vannkokeren går over...

Lenke til kommentar

Er neppe noen feil, men kan selvfølgelig hende at det er litt slingringsmonn på fabrikken, slik at innstillingen medium ikke nødvendigvis er dønn likt på alle kverner.

Ifølge TW er ideell temperatur et sted mellom 92 og 96 grader: http://www.nrk.no/livsstil/slik-lager-du-den-beste-kaffen_-1.7164523.

Og alt av ustyret skal gjennomvarmes før du starter bryggingen. Jeg pleier å koke opp litt ekstra vann som jeg bare heller over filterholderen med filter i før jeg har i kaffe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...