2bb1 Skrevet 1. januar 2014 Del Skrevet 1. januar 2014 (endret) Hei! Hva må til om man har generell studiekompetanse og vil ha realfagskompetanse? Holder det å ta f.eks. matematikk R1 og kjemi 1 + 2 på Sonans/Akademiet? Eller R1 og biologi 1+2? På forhånd takk for hjelpen Endret 1. januar 2014 av 2bb1 Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 1. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2014 (endret) Skulle dette innlegget vært flyttet til "Skole og leksehjelp", kanskje? Uansett, det er vel noen der ute som kun har hatt generell studiekompetanse først for så å få relfag-kompetanse slik at man kan søke seg inn på diverse universitet- og ingeniør-linjer? På Samordna Opptak sine nettsider (link under), så står det at: Du må ha Matematikk R1 (eller matematikk S1 og S2) og enten Matematikk R2 eller Fysikk 1 og 2 eller Kjemi 1 og 2 eller Biologi 1 og 2 eller Informasjonsteknologi 1 og 2 eller Geofag 1 og 2 eller Teknologi og forskningslære 1 og 2. Så isåfall stemmer det jeg skrev i førsteposten. Men er det virkelig nok å ta 3 realfag utenom generell studiekompetanse for å få realfags-kompetanse? Link: http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/spesielle-opptakskrav/liste-over-kravkoder/index.html Endret 1. januar 2014 av 2bb1 Lenke til kommentar
Elgstuing Skrevet 2. januar 2014 Del Skrevet 2. januar 2014 Hvorfor skulle ikke det som star på Samordna Opptak stemme? Du har tolket det korrekt. Det er slik det fungerer. Merk at REALFA ikke kvalifiserer til opptak på ingeniørstudier, her er kravet R1 + R2 og FY1. Lenke til kommentar
Heidi Skrevet 2. januar 2014 Del Skrevet 2. januar 2014 Jeg endte opp med sommerkurs i regi av høgskolen jeg skulle gå på. Da var jeg garantert plass om jeg bestod. Tilsvarte bare R1, men vet de har tresemester-ordning for de som skal gå ingeniør-studier også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå