Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Utslett - helvetesild vs brannsår vs Voldemort?!?

Emancipate

Anbefalte innlegg

Jeg skal til legen i morgen. Men hva er egentlig dette? Jeg er bekymret for helvetesild. Men kan det være brannsår?

Annet mulig er elveblest, men det ligner ikke på bildene.

Jeg har ett lite felt på baksiden av armen og ett stort felt på ryggen i samme høyde. I tillegg mistenker jeg et rødt område på midten av ryggen for å være av samme type.

Det startet med kløe for to dager siden, så begynte det å hovne litt opp og bli rødt og svi.

Tillegg: Dessuten svir huden på ryggen fra utslettet og inn mot armen. /tillegg.

Jeg går på ganske sterke immundempende medisiner.

A17ossZ.jpg

lxoC8I6.jpg

SwrDmUn.jpg

kGEmqFw.jpg

Tillegg: Forresten så har jeg en rød prikk midt på fronten også, presis midt i mellom brystvortene og navlen.

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig spent på hva du får til svar av legen. Hadde samme for noen uker siden, kun en liten flekk med 10-15 prikker inni, det klødde og var litt ømt/svidde, men ikke vondt. Føltes kanksje aller mest som brennesle-blemmer. Ble borte av seg selv. Går på en del medisiner mot kronisk sykdom.

Svar: Helvetesild. Hvis dere får helvetesild må dere alltid ha behandling kjapt for å redusere risikoen for senvirkninger. Ikke plukk på, det kan bli permanente uutholdelige smerter.

Jøss. Hva slags behandling er det mot dette? Og vil det spre seg uten behandling?

Lenke til kommentar

Uten behandling kan man ende opp med permanent nerveskade som gir store smerter. Man kan få det med behandling også, men man minsker sjansen.

Om sårene er åpne smitter viruset lett til andre.

Behandling er antivirale medisiner (Valtrex) 3 ganger om dagen. Den må startes innen 3 dager fra utslettet kommer.

Oppdatering: Og det blir bare vondere. Jeg er redd for hvordan dette skal ende. Det er mer at det sprenger enn at det klør/svir.

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

Tenkte å foreslå aciclovir men ser at Valtrex som du allerede tar metaboliserer til det uansett, så da slipper du infusjonsvæske.

Du kan nok anta at herpes zoster er opportunistisk her p.g.a av bruken av immundempende stoffer. Du får forhøre deg rundt om å prøve å balansere dette best mulig. Det er ikke enkelt når valget basically står mellom pest og kolera. Du kan nok få dempet ubehaget dette gir i det minste.

Lenke til kommentar

Vaksinehistorien startet jo nettopp med oppdagelsen av Cowpox som forhindret Chickenpox (vannkopper og helvetesild forårsaket av Herpes zoster) i mennesker p.g.a. strukturell likhet. Vedkommende var riktig nok litt for feig i ta det selv på en offentlig forespørsel, så det måtte assistenten hans gjøre.

Du er jo i en litt spesiell situasjon fordi du tar immundempende. Normalt sett lager ikke herpes zoster så mye ugang fordi immunforsvaret holder det hele tiden i sjakk, og hvis det slår ut så går det som regel fort tilbake igjen.

Lenke til kommentar

Cowpox er kuversjonen av smallpox, altså kopper. Som ikke har noe med vannkopper å gjøre. Vannkoppevaksinen er helt ny (fra etter jeg ble født).

Du kan få dempet plagene med dette. Både kløen og smerte. Hør med legen din for sterk lut, ellers kan de nok hjelpe deg på apoteket.

Hva mener du med sterk lut? Det er litt irriterende at det ikke var vondt når jeg var hos legen, men når jeg kom hjem så var det vondt og har bare blitt værre.
Lenke til kommentar

Ja, det er nok mange ulike kilder og meninger med varierende sannhetsgehalt.

Hva får deg til å si at det er feil ?

Den første vaksinen som ble utviklet var en kukopper (cowpox) basert vaksine mot kopper (smallpox), ikke mot vannkopper. :)

Endret av Kontorstol
Lenke til kommentar

Men jeg bruker stort sett alt det fast uansett, unntatt "Topical antibiotics" som er latterlig å bruke mot en virusinfeksjon. Paracet/Ibux burde vært forbudt å markedsføre som smertestillende, de har ingen plausible smertestillende mekanismer. Men hvis jeg trygt kan bruke lidokain får jeg bruke litt mer, kanskje. Men det koster jo over 150 for en knøttliten tube.

Lenke til kommentar

Men jeg bruker stort sett alt det fast uansett, unntatt "Topical antibiotics" som er latterlig å bruke mot en virusinfeksjon. Paracet/Ibux burde vært forbudt å markedsføre som smertestillende, de har ingen plausible smertestillende mekanismer. Men hvis jeg trygt kan bruke lidokain får jeg bruke litt mer, kanskje. Men det koster jo over 150 for en knøttliten tube.

Hva om lokal antibiotika rydder vekk bakterier som gjør at det du har av immunforsvar kan konsentrere seg om virus ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...