tor_erik Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 Jeg har et Gainward GF4 Ti4200 Golden Sample med 128 MB DDR. Har hørt at dette skal være et bra kort å overklokke, men hør på denne påstanden fra en kamerat av meg: "Du var litt dum da du kjøpte et kort med 128 MB, da kort med 64 MB har lavere ns, og derfor er myyye bedre til overklokking" Jeg har kortet mitt på 280/550 i stedet for default 250/450 nå, og vet pga dette ikke om jeg skal tørre å gå lenger... Har aldri opplevd artifacts, åssen ser de ut? :?: Takk for all kommende hjelp, abayo for denne gang. Lenke til kommentar
Josten Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 Du oppdager det når du ser det. Det er små fargefirkanter som ikke passer i bildet. Kanskje det dukker opp litt rødt eller grønt. Det vises nesten ikke hvis du bare har klokket litt for mye, men klokker du mye for mye er det VELDIG tydelig. Store deler av skjermen får rare farger. Riktig at mange 64mb kort har/hadde lavere ns, og var mer egnet til klokking (de var også klokket høyere, 500 mot 450). Da fikk man ikke bruk for de ekstra megabytene, og 64mb ytet derfor bedre. Nå får du i mange tilfeller bruk for disse og 128mb kortene vil nok da yte bedre. I det siste har man nesten bare fått kjøpt 128mb, og mange av disse er like overklokkbare som de gamle 64. En del er også overklokket fra fabrikk. Har du et gammelt kort er det mulig du har treigt minne, men gainward pleier å ha ganske rakst minne, dessuten ser det ut til at du har klokket det lengre enn det mange klarte med de gamle 128mb kortene. Lenke til kommentar
RolloThomasi Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 Hvis det er et ordrett sitat du har der, tenkte jeg at jeg skulle opplyse om at kompisen din ikke har peil ns står for nanosekunder og er access tiden på minnet (eller noe i den dur) Har ingenting med hvor mye ram som er på kortet å gjøre. Høyst sannsynlig er det omvendte sant, ettersom et kort med 128mb minne gjerne er nyere enn et med 64mb, og minnet vil da mye trolig være raskere. Lenke til kommentar
Josten Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 Hvis det er et ordrett sitat du har der, tenkte jeg at jeg skulle opplyse om at kompisen din ikke har peil ns står for nanosekunder og er access tiden på minnet (eller noe i den dur) Har ingenting med hvor mye ram som er på kortet å gjøre. Høyst sannsynlig er det omvendte sant, ettersom et kort med 128mb minne gjerne er nyere enn et med 64mb, og minnet vil da mye trolig være raskere. Størrelsen har ikke noe å si for hastigheten nei, men da ti4200 var ganske nytt, kom det ut både 64mb- og 128mb versjoner. Av en eller annen grunn mente nvidia at 64mb skulle ha 513mhz, og ble som regel levert med 3,5ns minne. 128mb skulle bare ha 446mhz, og ble derfor som regel levert med trege 4ns saker. Var vel kanskje for at 128mb skulle bli billigere Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå