Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spørsmål om olje til bilen. Hvilken type?

Anbefalte innlegg

Hei!
Eier en Peugeot 306 1,9L 69-model. Jeg ser det veldig lite olje på bilen (varsel lampa har begynt å lyse óg).
Jeg har ingen ide om hvilke type olje som allerede er på bilen.Hvilke olje kan jeg bruke, og kan jeg bare fylle på noe motor olje, eller må det et helt oljeskift til?
Hjelp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du allerede har kjørt så lenge at oljetrykkslampa lyser på grunn av lite olje kan du fylle på nesten hva som helst :)

Generelt er det slik at oljen får de egenskaper som den "dårligste" kvaliteten du blander inn. Det er i seg selv ikke noe problem å blande oljetyper, men det er mye viktigere å være nøye med oljetypene på høy-ytelses-motorer enn på vanlige personbiler.

I tillegg til CCMC PD2 og API CD står det også en angivelse av viskositet - f.eks 10 w 40 eller 15 w 30 i instruksjonsboken. Jeg ville kjøpt en liter eller to av en hvilken som helst olje som passet med betegnelsen og fylt på. Ikke fyll mer enn en halv liter om gangen og la det renne ned noen minutter før du sjekker nivået på peilepinnen. Det er skadelig for motoren å overfylle olje også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...