AnonymDiskusjon Skrevet 1. januar 2014 Del Skrevet 1. januar 2014 Hei, Jeg søkte om AAP, og ble innvilget AAP mot slutten av 2010. Jeg har fått betalt AAP til og med November 2012. Og jeg søkte om ung ufør Juni 2012, og ble ung ufør (med 100% uføregrad) fra og med Desember 2012. Uføretidspunktet er satt til 1. Juni 2004 Jeg har pensjonspoeng 3,50 og får litt over 17.500 kroner i brutto. Jeg har fått betalt ca Kr 49.500 i netto som "etterbetaling". Hva det var etterbetaling av husker jeg ikke helt. Men jeg lurte på om, kan jeg få etterbetalt uførepensjon fra uføretidspunktet (altså fra 1. Juni 2004) ? Hvis det, da burde jeg vel få etterbetalt litt over 500.000 kroner? Anonymous poster hash: eead8...106 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 1. januar 2014 Del Skrevet 1. januar 2014 Nei, du får etterbetaling fra søketidspunktet. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 1. januar 2014 Del Skrevet 1. januar 2014 Du må ikke svare så bombastisk på ting du ikke har oversikt over Dragen. Uføretidspunktet er det tidspunktet da din arbeidsførhet/inntektsevne ble nedsatt med minst halvparten, jfr. ftrl. §12-10. Virkningstidspunktet er det tidspunkt du vil få utbetalt uførepensjon fra. Du vil ikke få utbetalt uførepensjon i perioder du har fått utbetalt AAP, jfr. ftrl. §22-12. Så selv om uføretidspunktet ditt er satt tidlig, betyr det ikke at du i utgangspunktet har rett til uførepensjon fra denne dato. Etter folketrygdloven §22-13 etterbetales uførepensjon i opptil tre måneder før måneden du satte fram krav. Siden du satte fram krav i juni 2012 hadde du i utgangspunktet rett til etterbetaling fra og med 1. Mars 2012. Siden du mottok AAP fram til november 2012, har du ikke rett til etterbetaling før siste utbetalingsdag på AAP. I noen særskilte tilfeller kan fristen jeg nevnte ovenfor utvides til 3 år. Men du vil uansett ikke ha rett til uførepensjon i den perioden du mottok AAP. For at dette skal være tilfelle må NAV enten ha veiledet deg feil, eller du må ha vært åpenbart ute av stand til å sette fram krav tidligere. Uten å ha sett sakspapirene fremkommer det normalt av vedtaket hva du har fått etterbetalt. Jeg tipper du har fått etterbetalt fra november med fratrekk for eventuell refusjonskrav fra sosialtjenesten. Du burde undersøke om du har fått beregnet AAP etter ung ufør fordel, eventuelt om dette gav deg bedre rett enn den du hadde. Hvis du ikke fikk ung uføre fordel på din AAP og dette ville gitt deg bedre resultat, burde du sette frem krav om ny behandling av din AAP- sak (gjenopptakelse). 1 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 1. januar 2014 Del Skrevet 1. januar 2014 Jeg er ung ufør, KVTL, og jeg har stilt det samme spørsmålet han stiller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå