Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Helt nybegynner og skal innstallere annlegg

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg anlegg, men har ikke en anelse om hvordan jeg skal koble det opp i bilen, hvor mye kabel jeg må kjøpe og hvilken kabel jeg burde ha.

Jeg har en 15" subwoofer som er 1400 Watt, to 6" vanlige pioneer høytalere(?) og en forsterker 2600 Watt. Har enda ikke kjøpt meg kabler for jeg vet ingenting.

Er det noen som kan hjelpe meg med kabelproblemet, montering og oppkobling? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi trenger nok litt mer informasjon for å kunne gi et nøyaktig svar. Hvilken forsterker har du? Skal du trekke nye kabler til høyttalerne? Trenger du overganger for å få CD-spilleren til å passe?

Helt generelt trenger du i hvertfall strømkabel fra batteriet og til forsterkeren, denne må også ha en sikring på seg, nærmest mulig batteriet. Du trenger også en strømkabel fra forsterkeren og til jord (ett eller annet sted i nærheten av forsterkeren hvor du kan få god kontakt). I tillegg til dette trenger du styrestrøm fra CD-spilleren til forsterkeren og et par signalkabler fra CD-spiller til forsterker.

Dimensjonen på strømkabelen og sikringen avgjøres av forsterkeren din.

Endret av Sentenza
Lenke til kommentar

Merke og modellnavn på stereokomponentene dine må vi ha, for alt vi vet så kan det være snakk om Boss her, og da er tallene du oppgir null verdt ;)

Men du bør helt klart ha forsterker til fronthøyttalerene dine for å klare å holde følge med suben, så da trenger du høyttalerkabel fra høyttalerene og bak til forsterkeren. Ellers så har han over her forklart greit hva du trenger. Bare husk at all slik kobling skal foregå med batteriet frakoblet :)

Lenke til kommentar

Dette holder i massevis: http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilstereo/Monteringsdeler/Bilstereo-installasjonssett-84575/ men du må ha med en ekstra signalkabel da (hvis spilleren din har fler enn en linjeutgang)

Høyttalerene dine er av typen 6x9", så de sliter du med å få plass til foran, med mindre du skjærer hull i dørtrekkene osv, så disse har du igrunn ikke bruk for. Skaff deg et greit frontsett og koble det til forsterkeren (brokoble de 4 kanalene til 2) og suben på den femte kanalen. Vær obs på at forsterkeren er alt for svak til å klare å få skikkelig liv i den suben, og at du fort kan ødelegge suben hvis du blirr litt ivrig på volumknotten ;)

Lenke til kommentar

tusen takk for svar! Line out på CD-spilleren(rød og hvit) er det disse som skal kobles til forsterkeren? Hvor skal de eventuelt kobles til? Det er bare en kontakt til hver av CH1-4, mens det er 2 på CH5. Og hvordan brokobler jeg? Hvor lang må signalkabelen være?

Lenke til kommentar

ja, har bare en rød og en hvit. Har handlet dette settet nå, og det fulgte med en syltynn ledning(ca.0.5mm^2), er det denne ledningen som skal fra elektriske antenne utgangen til REM på forsterkeren?

Jeg kjøpte forsterkeren brukt, og det ser ut som om det er noe inne i CH1 og CH2 Input, skal prøve å legge til bilder.

Lenke til kommentar

Har nå trukket kabler, og skulle ta ut spilleren så viste det seg at det var dobbel linjeutgang(2 røde og 2 hvite). Spilleren er en Pioneer DEH-2500UI. Det er også en svart input like ved linjeutgangene, hva er denne til?

Her er bilde av spilleren:

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/v/1555556_10151809036477373_1159529079_n.jpg?oh=651631e2f5125aea2fa031837bd9a5f3&oe=52C945A7&__gda__=1388938069_1d979ba60c99004655dd11b836b12823

Lenke til kommentar

hvordan skal jeg koble linjeutgangene til forsterkeren? Hva skal jeg koble til hvilken CH?

Det står noe ved linjeutgangene, men jeg vet ikke hva det betyr.

Bilde av linjeutgangene:

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/v/1525170_10151810287422373_1713889543_n.jpg?oh=41dcf8986739f167ab4e5c1cdfd95be0&oe=52CA68A0&__gda__=1388980647_a5283b9edae5cfd1f07853ccfe8b9111

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...