Gå til innhold

ubetaling regning, lindorff

Tesla1

Anbefalte innlegg

Hei,

For en tid tilbake, fikk jeg en regning fra sykehuset på 315,- som jeg glemte å betale. Jeg har aldri fått noe purring på dette, eller noe form for advarsel. Så får jeg plutselig ett krav om å betale 712kr fra lindorff, altså ett påslag på 393kr. Er dette lov? uten noen form for forvarsel eller purring? syntes beløpet var noe høyt, og at det går direkte til inkasso? uten noen advarsel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette var tilbake i oktober, altså en god stund siden, men fortsatt ikke motatt noe varsel eller annet, kun en ny regning med ett "vanvittig" påslag.

Det høres ihvertfall ut for meg at de har holdt de fristene som man må gi. Sikker på du ikke har gått glipp av eventuelle purringer og varslinger da?

Lenke til kommentar

Det høres ihvertfall ut for meg at de har holdt de fristene som man må gi. Sikker på du ikke har gått glipp av eventuelle purringer og varslinger da?

Helt sikker, alle regninger går i egen hylle, slik at jeg skal slippe nettopp dette. Jeg ringer i morgen, og ber om en kopi av purring/advarsel, for meg virker dette svært merkelig.

Lenke til kommentar

Helt sikker, alle regninger går i egen hylle, slik at jeg skal slippe nettopp dette. Jeg ringer i morgen, og ber om en kopi av purring/advarsel, for meg virker dette svært merkelig.

Du får gjøre det... når regningen har økt så mye så har de lagt til salær for inkasso og da skal de ha sendt ut både purring og inkassovarsel.

Lenke til kommentar

Det holder med å sende inkassovarsel, det er ikke behov for å sende purring og så inkassovarsel. Men inkassovarsel kan først sendes 14 dager etter fakturaens forfall og den må ha 14 dagers betalingsfrist, kilde https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Drive/Regnskap-og-revisjon/Purring-og-inkasso/.

Før en faktura kan sendes til inkasso, må kreditor eller inkassator sende et inkassovarsel.
Man kan velge om man vil sende en purring først og så et inkassovarsel, eller om man vil sende inkassovarsel direkte 14 dager etter at fakturaen har forfalt til betaling.
Inkassovarselet må være godt merket med at det er et inkassovarsel og skal ha en betalingsfrist på minst 14 dager. Det må også opplyses om hva kravet gjelder og beløpets størrelse.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det holder med å sende inkassovarsel, det er ikke behov for å sende purring og så inkassovarsel. Men inkassovarsel kan først sendes 14 dager etter fakturaens forfall og den må ha 14 dagers betalingsfrist, kilde https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Drive/Regnskap-og-revisjon/Purring-og-inkasso/.

Takk for info, her er det ikke noen advarsel som er mottatt, så jeg skal ringe og høre i morgen.

Lenke til kommentar

De har garantert kopi av denne.

Husk at det er tilstrekkelig at inkassovarselet er sendt. Har ikke Lindorff mottatt brevet i retur har de gjort det de skal etter inkassoloven (etter kravets forfall ha sendt skyldneren skriftlig varsel på papir om at inkasso vil bli satt i verk). At det ikke er mottatt er faktisk ditt problem.

Uansett er ikke en betalingsoppfordring eller et varsel-brev med lett salær noe å skrike over når du i utgangspunktet har hatt minimum 6 uker på deg. I dette tilfelle ser det ut til å ha tatt svært mye lenger tid, utifra hvor stor del av kravet rentene ser ut til å utgjøre. Enten det, eller så er hovedstolen du oppgir feil. Tallene du oppgir stemmer uansett ikke overens, så noe feil har du skrevet (712 minus 315 er ikke lik en økning på kr 393).

• Liker 2
Lenke til kommentar

De har garantert kopi av denne.

Husk at det er tilstrekkelig at inkassovarselet er sendt. Har ikke Lindorff mottatt brevet i retur har de gjort det de skal etter inkassoloven (etter kravets forfall ha sendt skyldneren skriftlig varsel på papir om at inkasso vil bli satt i verk). At det ikke er mottatt er faktisk ditt problem.

Riktig så fremt det kan dokumenteres at brevet er sent på en betryggende måte til en adresse hvor det er god grunn til å regne med å nå skyldneren.

Forarbeidet til Inkassloven sier blant annet dette:

"Ot.prp. nr. 2 (1987-1988) Om lov om inkassovirksomhet og annen inndriving av forfalte pengekrav [...]

8 Særskilte merknader til de enkelte paragrafer [...]

Kapittel IV. NÆRMERE REGLER OM INKASSATORENS FORHOLD TIL SKYLDNEREN

til § 9 Inkassovarsel og betalingsfrist [...]

Annet ledd angir for det første utgangspunktet for betalingsfristen i et inkassovarsel etter første ledd. Dersom inkassovarselet sendes, vil fristen starte å løpe den dagen varselet ble sendt. Det vil m a o være skyldneren som i denne forbindelse har risikoen for eventuelt forsinket fremsending. Det må imidlertid være en forutsetning for at fristen skal starte å løpe at varselet er avsendt på en betryggende måte til en adresse hvor det er god grunn til å regne med å nå skyldneren. I pkt 5.7.6 er det sagt mer om hvilke adresser som kan være aktuelle. Hvis det er umulig å bringe skyldnerens adresse på det rene, kan unntaksbestemmelsen i § 12 annet ledd bli aktuell. [...]

5.7.6 Betalingsfristene [...]

Departementets forslag innebærer at skyldneren får risikoen for forsinkelser i postgangen og for at varslene i det hele kommer frem. Departementet vil imidlertid understreke at dette kun vil gjelde dersom varsel er avsendt på en betryggende måte, til en adresse hvor det er god grunn til å regne med å nå skyldneren. Hvis ikke fordringshaveren eller inkassatoren har holdepunkter for at skyldneren kan nås på en annen adresse, må det normalt anses tilstrekkelig å sende varselet til den adressen som skyldneren har oppgitt til fordringshaveren. Er ingen adresse oppgitt, må det normalt anses tilstrekkelig å sende varselet til den adressen som er registrert av folkeregisteret. Dette er en adresse som til enhver tid skal holdes ajour, se lov 16 januar 1970 nr 1 om folkeregistrering kap II. En inkassator vil til en viss grad kunne få opplyst adresser fra folkeregisteret, se folkeregisterloven § 14 og forskrift 26 november 1979 om føring og ordning av folkeregistrene § 66. [...]"

• Liker 2
Lenke til kommentar

Har snakket med dem pr telefon, og kan si det ikke var en enkel sak, men påslaget ble satt ned til kun 50,- etter en telefonsamtale på 15-20minutter, så da er jeg "fornøyd" - dem kunne aldri bekrefte at brevet faktisk VAR sendt, og det var umulig for dem og dokumentere dette. Alt dem kunne vise til, var en kopi av selve brevet, men null dokumentasjon på at brevet faktisk var sendt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...