Gå til innhold

Hvordan bli bedre i å skrive norsk?

Kiiips

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg går på en høyskole hvor det er en del oppgaveinnleveringer osv.

Jeg kan selve stoffet godt, men jeg føler at selve språket henger litt etter.

Hvordan kan jeg lære meg å formulere setninger på en bedre måte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har det samme problemet og jeg fikk vite at jeg har hatt stor framgang etter sommeren. Jeg brukte store deler av sommeren på å lese bøker noe som ga meg stor framgang i skrivingen. Så hvis du ikke er så god så anbefaler jeg deg å lese mye bøker :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fra spøk til alvor: Les bøker, faktatekster, osv. Husk å være litt oppmerksom på setningsoppbyggningen i tekstene også. Jeg tror det viktigste er å lese, lese, OG lese.

Les bøker og skriv meir, helst med ordbok. Du må trene deg opp og få meir erfaring.

Hva brukes orboken til?

Lenke til kommentar

spørsmålet jeg vil stille til alle dere er: hvem bestemmer egentlig hva som er bra skrevet?

mitt råd til dere er at dere er sikker på dere selv, at dere stoler på dere selv, og at dere skriver på den måten dere synes er best.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

- Les mye og skriv mye, både på engelsk og norsk.

- Om du ikke skjønner fremmedord, så slå de opp, men ikke bruk fremmedord kun for å gjøre det.

- Vær konsekvent i språkbruken din og ikke skriv bra kun når du skal levere inn en oppgave, men også når du skriver forumposter, tekstmeldinger, Facebook, osv.

- Bli mer bevisst på ditt eget og andres språk.

Endret av Bruker-239845
Lenke til kommentar

Ordbok er mer nyttig for å slå opp i når man er usikker på hvordan noe skrives. Lesing er det beste for å utvide ordforrådet.

Haha, er klar over det. Tenkte mer på synonymordbok osv. Den desidert beste måten å utvidet ordforrådet på er selvfølgelig å lese. :)

Lenke til kommentar

Jeg tror at et er setningsstrukturen som hovedsaklig er problemet. Dvs hvordan man bygger opp en setning med subjektv, verbal og alle de tingene der.

Som jeg sa tidligere tror jeg det er svært lurt å lese bøker. Dette gjør deg mye bedre på akk dette :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...