Gå til innhold

Folk som avskyr "dunk-dunk"-musikk. Uintelligente?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tviler sterkt på at musikksmak og intelligens har en sterk link.

 

Derimot tror jeg det stort sett er de mer intelligente som er mer interesserte i å faktisk gi andre musikksjangre en sjanse, og dermed få en bredere musikkforståelse.

 

Jeg har både gode og dårlige ting å si om alle musikksjangrene som det ble referert til i innlegg 17, fordi jeg er nysgjerrig på musikk. Men jeg avskyr ingen av sjangrene selv om jeg liker noen sjangre bedre enn andre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Og da kom tråden endelig til poenget. Gull!

 

Siden du er Gud, og du lagde denne tråden (som jeg synes hadde en heller fattigslig åpnings post), så har altså tråden likevel blitt slik du ville det, ved at noen andre skrev det du liker. Er det sånn med alt du holder på med; fattigslig åpning - tilfeldig utvikling - plutselig tilfeldig gjennombrudd .. ??

 

Og burde ikke Gud holde seg for god til å si "gull" - burde ikke Gud si "amen" eller "halleluja" enl?

 

:yes:

Lenke til kommentar

Alt med de rockebildene ser bedre ut enn rave-bildene! (Det verste er at jeg mener det, hilsen Roskilde 2000-2008)

 

(Men ja, hele denne tråden og premisset for den er meningsløst og teit)

 

Allikevel har du hevet nivået på tråden med utsagn som:

 

"Folk som hører på elektronisk festmusikk er uintelligente hele gjengen. Det går jo ikke an å være smart og like house eller dubstep!"

 

"Kun rock, prog, heavy etc., ingenting uten gitar. Fester som "tar av" suger."

 

"På "normale" fester jeg er på er det det "techno-heads" eller hva man skal kalle dem som er raringene. Rock er standarden."

 

Hvordan en voksen person kan være så fordomsfull mot folk, pga di liker en annen sjanger synes jeg er direkte trist. Jeg tørr påstå at jeg liker alle sjangre, kommer ikke på noen jeg ikke liker. Lurer fælt på hvordan du stiller deg til en som meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lurer fælt på hvordan du stiller deg til en som meg.

 

Undrende :)

 

Men for å være alvorlig: Jeg forstår egentlig trådstarter, da enhver som prøver å sette på noe annet enn gitarmusikk på fester i min omgangskrets vil bli sett rart på og nektet å velge mer musikk. Ødelegger jo festen totalt med sånn stemningsdrepende elektromusikk, r&b eller rap :)

Endret av kvasbo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om ein meiner ein person er meir eller mindre intelligent fordi den personen høyrer på ein spesiel sjanger, så kan ein heller begynne å sette spørsmål ved sin eigen intelligens. Greitt nok det at folk som er intelligente kanskje etter ei stund høyrer meir på musikk som er teknisk vanskelig, men kva med folk som likte dette i utgangspunktet? Omtrent som å seie at fordi ein ikkje liker Heineken er ein ein dum person...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Undrende :)

 

Men for å være alvorlig: Jeg forstår egentlig trådstarter, da enhver som prøver å sette på noe annet enn gitarmusikk på fester i min omgangskrets vil bli sett rart på og nektet å velge mer musikk. Ødelegger jo festen totalt med sånn stemningsdrepende elektromusikk, r&b eller rap :)

 

Fascinerende at du bruker din egen omgangskrets som et "bevis" på hva festmusikk er. Like fascinerende som at du har liret av deg denne kommentaren: "Fester som "tar av" suger."

 

Så hva er poenget ditt? Suger fester som tar av, eller er det gøy med fester??

 

Uansett er jeg ovverbevist om at du kommer med disse synspunktene kun for å hisse opp folk, med andre ord: trolling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnlaget for tråden er problematisk. Her er det fleire påstander i fyrste posten:

1) Dei som ikkje høyrer på "dunk-dunk" musikk vil helst høyre metall

2) Dei som liker metall musikk er uintelligente.

 

Så betyr dette at alle som ikkje liker "dunk-dunk" musikk er uintelligente sjølv om dei ikkje også liker metallmusikk?

 

 

Uansett så seier magefølelsen at dette er feil. Intelligente personer setter oftare pris på komplisert musikk (på samme måte som at dei ofte liker komplekse bøker, filmer og andre kulturelle innslag).

Dunk-dunk musikk er i utganspunktet svært enkel musikk sjølv om det finnes unntak i alle sjangere.

 

 

Sidan eit av sidetemaet i denne tråden er kva musikk som passer til fest så blir det spesielt vanskelig å bruke musikksmak som utganspunkt for å vurdere intelligens.

Dei aller fleste vil helst ha enkel underholdning når dei skal slappe av og kose seg. Om ein drar parallellen til filmens verden så er det ikkje uvanlig at sjølv den største og mest seriøse filmkritikeren gjerne vil sjå hjernedøde action-komedier når ein skal slappe av om kvelden.

 

Dei som kan slappe av og kose seg til meir komplisert musikk kan vanligvis gjere dette fordi dei kjenner musikken godt frå før. Det skjer vell så og seie aldri at nokon setter på eit musikk som dei ikkje har høyrt før på fest? I alle fall ikkje av musikk som ikkje er liste-pop.

Lenke til kommentar

Forskjellig musikk tiltrekker seg også forskjellige personer, og stereotypene kommer gjerne fra spesifikke kulturer, klasseskiller, miljører og kler seg gjerne på spesifikke måter.

En regel med masse unntak, men ofte ser man det slil.

 

La meg ihvertfal ilustere litt hva jeg subjektivt ser for meg:

 

DANSEBAND

Kommer fra unnarklassen, og tar gjerne en tur over til sverige i volvoen for å kjøpe mer spit og pølse.

Klager ofte på hvor store idioter politikerne er, men setter seg gjerne aldri inn i saker. Kler seg alt fra slaskete til halveis formelt. Personen er ofte litt lubben. Både røyker og snuser og drikker. Spiller musikken sin først og fremst fra CD.

1389100355.69285480.png

 

 

Country

Kommmer fra forskjellige samfunnslag, ruser seg mye på alkohol, røyker.

Noen fremstår dumme og noen fremstår deprimerte, dog langt fra alle. Er i stor grad religiøs innenfor den kristne tro. Musikken spilles fra CD.

1389100735.61094983.png

 

Metall

Ateist eller satanist, ofte underærnert og svært tynn, stor mangel på fett og ofte manglel på muskelmasse, ofte veldig hvit grunnet manglende sol, går gjerne på NAV eller har en lavklassejobb han hater, liker ikke omgås andre mennesker. Musikken spilles fra Vinyl. Hjemmet han er gjerne en gammel rønne med en madrass på hulvet, enkelte ruser seg, gjerne på tyngre stoffer som heroin.

Klesstilen er uformell, ofte cowboy inspirert. Kler seg i svart, er altid av arisk rase. Hater alle andre musikksjangere.

1389101044.46198956.png

 

Rock

Konstant ruset på alt fra a til å, kler seg som en slask, bryr seg lite om hygene, lever vilt og kaotisk, småkriminell og småvoldelig. Musikk spilles fra forskjellige medium

1389101537.52422619.png

 

RAP

Alt fra svært fattig til svært rik, aldri smålubben, men enten slank eller smellfeit, somregel svart, den rike varianten er veldig opptatt av og vise sin rikdom og damer, den fattige delen er veldig opptatt av å vise hvor tøft dem har det.

Begge gruppene er ultravoldelige og kriminelle, respekterer ikke loven, enkelte henger utenfor polet og drikker sprit, andre kjører rundt og røyker hasj. dem som er rike har gjerne pengene fra kriminell aktivitet.

Klesstilen er altid overdrevet, bukser langt ned på knærne, hatten feil vei og faller nesten av, store t-skjorter, om pengene strekker til, mye gull.

1389101845.85582500.png

 

 

Storband

Har godt med penger og god jobb, familie og ruser seg ikke, kanskje et glass rødvin av og til. Har det helt fint, men sett fra utsiden kan det virke noe kjedelig.

1389103332.28296849.png

Så til det elektroniske:

 

Gabber/Hardcore

Middelklasse, er somregel skallet, ruser seg på MDMA eller Speed, ikke snakk om å forlate et event tidlig. Ser noe skummel ut, men havner skjeldent i bråk. Klær kan være fargerike, men også mørkt i noen tilfeller. Aldri feit, sikkert grunnet de endeløse festene. Musikk spilles somregel som datafiler eller Vinyl

1389102342.35868689.png

 

House

Har greit med penger, ruser seg på alcohol og er til dels normal, kler seg ganske vanlig, gjerne i lyse farger, av og til litt småsossete. Musikk spilles fra forskjellige medium.

1389102735.21635404.png

 

Dubstep og D'n'B

Veldig lik reggae stilen, sannsynligvis fordi musikken til delt stammer fra det, røykser hasj, har bustete hår, tar ting som det kommer, men har likevel grei styring på livet med tanke på jobb opp til middelklasse, penger betyr ikke så mye.

1389103079.18885772.png

 

 

IDM, Downtempo, Experimental

Sær person, dog intligent, noe usosial, har god jobb, eller studerer, ruser seg ikke, rufsete hår og enkel klesstil, dog ikke uhygensisk av den grun.

 

1389103704.62787407.png

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Mange som har misforstått spørsmålet i denne tråden. Det spørres ikke om folk som liker metall er uintelligente, ei heller om de som liker EDM er intelligente. Her spørres det rett og slett om følgende: "Du sitter på en fest, der folk danser og det spilles den freshe nye Avicii-låta. Du, som ikke liker hverken Avicii eller EDM generelt, grubler for deg selv eller i en gruppe på 3 om hvordan i all verden det går an å like sånn musikk. Mens alle andre ser ut til å ha det gøy, nekter du å ha det gøy pga musikkvalget. Du reiser deg opp, overbevist som du er, og setter på den uslåelige Maiden-schlageren "Run to the hills" (variabler som maiden og avicii kan byttes ut med det du syns måtte passe).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...