Gå til innhold

Nytt nettbrett, ca 10", hjelp til valg

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg skal kjøpe nytt nettbrett på ca 10", men er usikker på hva jeg bør velge. Alternativene er:

- Android (Asus ME102, Galaxy Tab 3 eller tilsv.)

- iPad 2

- Surface RT / 2 RT

Bruksområde er sofasurfing og light-erstatning for PC. Jeg har god erfaring med både iPad og (i litt mindre grad) Android, men ikke med Windows RT.

Ulempen med både iPad og Android er at de ikke gir 100% mulighet for redigering av Officedokumenter lokalt. Gjør dette via Citrix Reciver i dag, men det er kjedelig dersom man reiser med tog eller fly og ikke har WiFi som er stabil nok. Surface har en fordel med at den kommer med Office-pakke. Er forskjellen i ytelse så stor mellom Surface og Surface 2 at den er verdt prisforskjellen? Tegra 4 mot 3, og full HD mot noe lavere (men bedre enn low-end Android). Regner med at 2'ern vil kunne gjøre nytten lenge etter at den første har blitt for treg.

Litt usikker på hvor godt de billige/enkle Android-brettene vil fungere i praksis. Orker ikke ting som henger, restarter og gir feilmeldinger. Tab 3 har bare dual core, og den tåler nok ikke så mye før det lagger. ME102 har quad core, men er forskjellen så stor?

iPads Safari støtter ikke Java og Bank-ID, men alle bankene mine har egne brett-apper. Virker Java i IE på WinRT, eller må jeg ha bank-apper her også?

Støtter WinRT flere brukerprofiler?

Beste priser jeg har sett:

ME102: 1500

Tab 3 10: 2000

iPad 2 16: 2200

Surface 64: 2500

Surface 2 32: 3000

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg heller selv i retning av Surface. Får se hva som dukker opp av tilbud utover i januar. Surface RT 64 koster 2500 på elkjop/lefdal, mens Surface 2 32 koster 3000 på Elkjøp Expert.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hvor finner du surface 2 til 3000?

Expert kr 0700 i morgen: http://viewer.zmags.com/publication/3db31ba2#/3db31ba2/8

Regner med at Lefdal eller Elkjøp også matcher dette. Eller selger de Surface (1) med 64 GB til 2500. OSet tar 14-15 GB på Surface, men siden den støtter minnekort, anser jeg det som aktuelt med 32 GB. Har imidlertid ikke satt meg inn i hva som kan lagres hvor i RT (hva som kan lagres på minnekortet, og hva som MÅ være i systemminnet).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Expert hadde Surface (1) 32 til ca 2200 i romjulen, men jeg var usikker på om jeg ville bli fornøyd med 2 år gammel CPU og langt fra HD-oppløsning. 3000 for en 2'er med 32 bør være grei "banks for the buck".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...