Gå til innhold

[Løst] Kan Intel HD4000 drive Photoshop og cintiq 13,3

Christian86

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha laptop, men trenger en med best mulig batteri. Jeg har funnet laptoper jeg liker som har god batteritid men da med hovedsakelig hd4000,4400,4600 og 5000. Samsung series 9 15,6 hd+ feks er en jeg tror jeg kan få brukt veldig billig.

Kan feks den oppgraderes på minne, disk osv enkelt? Andre er latitude e5540 og 7440 som finnes på finn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HD4000 og nyere, driver CS6 helt fint. Hvis det er GPU akselerasjon du tenker på?

Når det gjelder Cintiq, så vil jeg tror det skal gå fint, etter hva jeg skjønner. Men jeg har ingen erfaring med det tegnebrettet, så ta det med i beregningen.

Det er en ultrabook, men jeg tror kanskje minnet og SSD kan oppgraderes. Laptopen bruker nok mSATA, men om den er lett tilgjengelig eller hvilke SSDer som passer, vet jeg ikke. Hvis minnet ikke er loddet fast på hovedkortet så er det kanskje mulig å oppgradere.

Hvis du har modell nummeret så er det mulig å finne ut av.

Lenke til kommentar

Herlig, tror jeg kan prute de ned i 4000-5000 kr. Hovedsakelig er det litt reising, og noe turer, men mye bruk med cintiq som er planlagt. Til den prisen, trass i at det er eldre arkitektur - vil det være verdt det? Vil heller ha denne størrelsen enn 13,3. Dellene er nye med haswell og mulighet å bytte batteri men vil om jeg får prutet ned koste minst 1500-2000 mer før ssd osv.

Lenke til kommentar

Den største fordelen med haswell er, som du sikkert vet, det lave strømbruket. Men samsungen har god batteritid og hvis batteriet er i god stand så vil laptopen klare en god del timer(8 timer, kanskje mer, men kommer an på bruksmønster). Ville laptopen vært bedre med haswell? helt klart.

Men Dell Latitude E7440, som har haswell, har dårligere batteritid ved lett bruk(wifi på og 60-70% baklys på skjermen) enn Samsungen. Så selv uten haswell så kommer Samsungen seirende ut her :)

Du vil ikke se store forbedringer når det kommer til ytelse fra Ivy bridge til haswell, noen prosenter alt etter som hvilken oppgave systemet kjører. Hovedfokuset ligger som tidligere nevnt, på strømforbruk.

Lenke til kommentar

Når jeg ser på linken din så står 8995. Er en bra maskin, men bruker de programmene så mye ram at du må ha 8GiB?

Det var enklere å bruke elkjøp sin link enn direkte i DM'en til expert. Men viste seg at deres kom med 8GB ram til prisen 5990 faktisk. Jeg tenker egentlig at den maskinen da blir hva jeg går for :) (med mindre noen nå sier det er skivebom deleuxe)

Lenke til kommentar

Okay, da vil jeg og vurdere den om du får den til 5990, går jeg inn på linken så står det 8990 og 4 GiB med ram.

Hva gjør jeg galt da?

Tror ikke du så at jeg skrev det var tilbud hos Expert. Jeg brukte Elkjøp sin link siden jeg fant tilbud i den tilbudsavisen de har ute.

Lenke til kommentar

Fikk kjeft av en som solgt

Ram har mye å si og prosessor har ikke? Du har ganske spesielle behov. En i5 og i7 er to forskjellige verdener. Er ikke for å selge den til nærmest halve prisen. Les deg opp litt, så finner du ganske så klare forskjeller på maskinene.

Han har forsåvidt et poeng, men i5 med photoshop, 8GB ram, og SSD vil greie retusj helt fint. Er ikke som jeg driver med 3D...jeg skal tross alt kjøre healing brusj, dogde and burn, samt noen enkle filtere... :p

Har en desktop for de verre sakene liksom :)

Lenke til kommentar

Spør du meg så er det bull? Cpu er viktig, ram joda, men som meg har jeg 8GiB i mine 9 pcer. Har ikke brukt for så mye, men det er billig til stasjonære pcer. Men spør du meg, cpu og ssd er viktigst.

Når du holder på med photoshop, så er RAM viktig.

Lenke til kommentar

Jepp det har du sikker rett i, men ikke missforstå meg. Jeg gjør ikke det så kan ikke si nei eller ja til ditt spørsmål. Det må dere som har greie på det. Men for meg er cpu og en rask ssd viktigere.

Vanlig hdd er det tregeste i en data maskin. Sett inn en ssd og du får en raskk pc unnasett om den er ny eller 5-6år gammel.

Lenke til kommentar

Jepp det har du sikker rett i, men ikke missforstå meg. Jeg gjør ikke det så kan ikke si nei eller ja til ditt spørsmål. Det må dere som har greie på det. Men for meg er cpu og en rask ssd viktigere.

Vanlig hdd er det tregeste i en data maskin. Sett inn en ssd og du får en raskk pc unnasett om den er ny eller 5-6år gammel.

Ja for deg, men tråden handler om innkjøp av en laptop, som er lett og har god batteritid, for å bruke til photoshop. Det er ingen som hevder at CPU og SSD ikke er viktig. Men skal man ha en lett og liten laptop så må man prioritere.

For dette bruksområdet, så er RAM viktigst, så kommer SSD og CPU. Og når man har en GPU som kan akselerere Photoshop, så er man ikke så avhengig av en rask CPU.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Jepp okay, hva er da strømforbruket i forhold til 4 vs 8?

Så du linken min og den jeg kunne tenke meg, liker større skjerm. Alle er opptatt av vekten, det er ikke jeg.

De små maskinene er over priset på grunn av at alle vil ha dem.

Sorry skal ikke mase mere.

Edit: Du trenger ikke å sitere meg, jeg ser hva du skriver.

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...