Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Luftmotstand takboks vs skistativ

eriktar76

Anbefalte innlegg

Har nylig satt på skistativet på bilen. Forbruket skvatt en del mer i været enn jeg ventet. Disse er jo ikke akuratt aerodynamiske. Noen som vet noe om luftmotstand på skistativ vs takboks? Gikk fra 0.62 til 0.74. Samme strekket, mest motorvei. Kan ikke huske at det gikk så mye opp når jeg kjørte med "aerodynamisk" (i følge Thule) takboks.

Om jeg regner rett så er det ca 1000kr mer pr 6000km. Og jeg kjører ca 25.000km pr år. Si halvparten av det med skistativ eller takboks. Så er det bare to år før jeg har spart inn å kjøpe takboks. + At det ser litt bedre ut da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal jeg bruke stativ/boks ca en gang i uka, så er det relativt knot å ta det av og på hver gang. Det er ikke akuratt hurtigfeste på stativet mitt for å si det sånn. Det beste hadde selvfølgelig vært å ha stor nok bil til å få skiene inni bilen, meeen... Det koster ennå mer penger. :)

Hadde vært interessant om andre med skiboks kunne poste forbrukstall med/uten boksen på taket.

Lenke til kommentar

Tror mangelen på trafikk i romjula har lurt meg litt. Det var så få på veien at man kunne faktisk følge fartsgrensa (og et moderat julepåslag). I dag var trafikken ganske mye tykkere og jeg var nede i ca 90 i 100 sona. Da ramlet forbruket ned til ca samme som uten noe på taket. Dvs ser ut som høyrefoten har betydelig mer å si for forbruket enn hva som er på taket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...