Gå til innhold

Akambrukernes bilder - januar 2014

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt diverse fangst fra Oslos gater idag.

11844069873_2292f17865_b.jpg

Jeg har virkelig sansen for bildene du har tatt her da jeg elsker gatefoto, men har et spørsmål til deg med tanke på de to bildene av uteliggrene/tiggerene:

Har du spørt disse om lov med tanke på publisering av ansiktene deres på et offentlig forum? Det er jo tydelig tiggerene som er hovedmotivet her (spesielt i det ene bildet) så derfor lurer jeg på hvordan du løser dette på en skikkelig måte?

Mulig det bare er meg som er litt pysete, men jeg føler meg ikke heeeelt tilfreds når jeg publiserer slike bilder, hvis jeg ikke har spurt hovedpersonen om lov.

Noen ganger så går man jo bare forbi og legger en mynt i kurven for så og peke på fotoapparatet og vente på et nikk eller et smil etc.

jeg er bare litt nyskjerrig :)

Uansett, jeg digger slik bilder! :)

Lenke til kommentar

Jeg har virkelig sansen for bildene du har tatt her da jeg elsker gatefoto, men har et spørsmål til deg med tanke på de to bildene av uteliggrene/tiggerene:

Har du spørt disse om lov med tanke på publisering av ansiktene deres på et offentlig forum? Det er jo tydelig tiggerene som er hovedmotivet her (spesielt i det ene bildet) så derfor lurer jeg på hvordan du løser dette på en skikkelig måte?

Mulig det bare er meg som er litt pysete, men jeg føler meg ikke heeeelt tilfreds når jeg publiserer slike bilder, hvis jeg ikke har spurt hovedpersonen om lov.

Noen ganger så går man jo bare forbi og legger en mynt i kurven for så og peke på fotoapparatet og vente på et nikk eller et smil etc.

jeg er bare litt nyskjerrig :)

Uansett, jeg digger slik bilder! :)

Pleier å smile og vente på et bekreftende smil eller noe slikt etter jeg har tatt opp kamera og tydelig viser at jeg ønsker å ta et bilde. Om jeg har et par mynter er det ikke værre enn å slenge et par i koppen. Pleier ikke være et problem. Får dog ikke en skikkelig muntlig bekreftelse på hva som er greit å bruke bildene til. But then again, så sletter jeg bilder om jeg noen gang får forespørsel fra motivet om det.

Lenke til kommentar

Jeg prøver å slenge meg på her. Dette er første gangen jeg deler bilder med "offentligheten".. Bildene er tatt veldig tidlig i Januar, noen minutter over midnatt, det er første gangen jeg har gjort et forsøk på å fange raketter.

post-190595-0-96580200-1389775390_thumb.jpg

post-190595-0-70632400-1389775410_thumb.jpg

post-190595-0-90356500-1389775429_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Høres jo ut som en grei løsning det, og er vel egentlig akkurat slik jeg gjør selv.... selv om det noen ganger sitter langt inne å ta bildene... :)

Har fungert bra hittil hvertfall. Men må si meg enig, for min del blir det litt kleint å ta bilder av andre mennesker som man ikke kjenner - så det blir en form for sosial utfordring. Landskap og stillestående ting er litt mer min greie! Gatefoto kan dog være morsomt det også. :)

Lenke til kommentar

Men husk at gatefoto også (vertfall i mine øyne) kan kan inneholde døde ting. Så lenge bildene har et urbant særpreg så vil jeg mer eller mindre kalle det gatefoto.

Gatefoto er også bilde av ØL-kraner på utested, kumlokk, butikkvinduer, trafikklys etc. Noen mener at gatefoto MÅ inneholde mennesker, men det er vertfall ikke jeg enig i :)

Lenke til kommentar

Men husk at gatefoto også (vertfall i mine øyne) kan kan inneholde døde ting. Så lenge bildene har et urbant særpreg så vil jeg mer eller mindre kalle det gatefoto.

Gatefoto er også bilde av ØL-kraner på utested, kumlokk, butikkvinduer, trafikklys etc. Noen mener at gatefoto MÅ inneholde mennesker, men det er vertfall ikke jeg enig i :)

Helt klart! Så det finnes selvfølgelig stillestående og mindre kleine motiver man kan ta bilde av - noe jeg da også gjør når jeg først beveger meg i denne sjangeren.

Får vel slenge med et par bilde så jeg ikke bare spammer denne tråden med prat nå.

11843917335_b4c0853499_b.jpg
Lenke til kommentar

Det øverste bilde der et et godt eksempel på et gatefoto med mennesker som ikek fremstår som hovedmotivet (i mine øyne) og slike bilder har jeg ingen problemer med å publisere. Dette kunne jeg også tatt betalt for.

EDIT: Har så klart heller ingen problemer med å ta et slikt bilde.

Dette er så absolutt gatefoto, og jeg liker det :)

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...