Infectionsys Skrevet 31. desember 2013 Del Skrevet 31. desember 2013 Har en HTML nettisde, som ikke viser Æ,Ø,Å bokstavene. Husker jeg fant noe om dette på Google, for lenge siden, men etter mitt siste google søk, var det ingenting nyttig. Så, ja. Noen som har en ide? Lenke til kommentar
Howard_ Skrevet 31. desember 2013 Del Skrevet 31. desember 2013 Legg dette I header delen av html koden <meta charset="UTF-8"> Lenke til kommentar
*F* Skrevet 31. desember 2013 Del Skrevet 31. desember 2013 (endret) ISO 8859-1 Charactershttp://www.w3schools.com/tags/ref_entities.asp Æ Entity Number: Æ Entity Name: Æ æ Entity Number: æ Entity Name: æ Ø Entity Number: Ø Entity Name: Ø ø Entity Number: ø Entity Name: ø Å Entity Number: Å Entity Name: Å å Entity Number: å Entity Name: å Endret 31. desember 2013 av Evelen! Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 31. desember 2013 Del Skrevet 31. desember 2013 <meta charset="utf-8">, da skal æ,ø,å vises. Alternativt, <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" /> @Evelen! Å bruker ISO 8859-1 entities er faktisk ikke noen god løsning lenger, å sette utf-8 som charset er mye bedre. 1 Lenke til kommentar
Infectionsys Skrevet 31. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2013 (endret) <meta charset="utf-8">, da skal æ,ø,å vises. Alternativt, <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" /> @Evelen! Å bruker ISO 8859-1 entities er faktisk ikke noen god løsning lenger, å sette utf-8 som charset er mye bedre. Fungerer ikke, ingen av delene øverst hjelper. Skriver altså dem i <head> </head> Endret 31. desember 2013 av Infectedx Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 31. desember 2013 Del Skrevet 31. desember 2013 Merkelig, har aldri opplevd at dette ikke virker. Har du link til nettsiden, eventuelt kildekoden. Lenke til kommentar
Infectionsys Skrevet 31. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2013 Merkelig, har aldri opplevd at dette ikke virker. Har du link til nettsiden, eventuelt kildekoden. Sender på PM Lenke til kommentar
Howard_ Skrevet 31. desember 2013 Del Skrevet 31. desember 2013 Kan være en innstilling fra server som overkjører meta. Har hatt lignende problemer tidligere. Sjekk htaccess og Apache innstillingene, hvis du ikke finner noe annet. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 22. januar 2014 Del Skrevet 22. januar 2014 Kontroller hvilket tegnsett fila er lagret i. Hvis du henter teksten fra f.eks. en database må du finne ut av hvilket tegnsett teksten er lagret i der, og så gjøre nødvendige konverteringer eller sette tilsvarende tegnsett for databasen. Lenke til kommentar
Anzure Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 (endret) Vet dette er en litt gammel tråd, men jeg fant den via Google. Noen som vet hva jeg gjør feil? EDIT: Fant ut at man måtte manuelt endre til utf8 i Notepad++ innstillingene i tillegg. Endret 21. august 2016 av waremanu Lenke til kommentar
Vego Media Skrevet 6. september 2016 Del Skrevet 6. september 2016 Vet dette er en litt gammel tråd, men jeg fant den via Google. Noen som vet hva jeg gjør feil? EDIT: Fant ut at man måtte manuelt endre til utf8 i Notepad++ innstillingene i tillegg. Bra du fant ut av feilen Det er ikke nok å angi i koden hvilket charset du skal bruke. Dette må settes i selve filen også, noe du gjør enklest i Notepad++, slik jeg forstår du alt har gjort. Kan noen ganger være et styr, hvis man jobber med et annet verktøy som automatisk gjør om til en annen type igjen.... 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå