rustet Skrevet 31. desember 2013 Del Skrevet 31. desember 2013 Hei, har prøvd å søke rundt om dette, men føler jeg ikke finner svar på konkret hva jeg lurer på. På min stasjonære maskin hadde jeg en 32 bit-installasjon av Windows 7 som jeg oppgraderte til 8, og ønsker å reinstallere alt med å bruke 64 bit-disken til Win7 slik at jeg får 64 bit Win8. Hovedgrunnen er fordi jeg trenger mer RAM enn det som går i 32 bit Windows. Fremgangsmåten ser jeg for meg å være såpass enkel som å kjøre Win7-disken, formatere disken med gammel installasjon, og så oppgradere til Win8 med nedlastet setup-fil. Det store spørsmålet er ang. lisensiering: hvordan sørger jeg for at jeg kan bruke den samme produktnøkkelen til den gamle installasjonen uten å ende opp med beskjeden at den allerede er i bruk? Er det så enkelt som å formatere, eller må jeg deaktivere den gamle installasjonen før jeg setter i gang? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 31. desember 2013 Del Skrevet 31. desember 2013 I verstefall må du ringe microsoft for å få kunne aktivere. Og få ny produktnøkkel for 64 bits. OEM lisensene er ofte slik det er kun lisensnøkkel til gjeldene enhet, altså enten 32 eller 64 bits. Retail lisens (eller oppgradering) pleier både å være i 32/64 bits det er kun platene som skiller dette. Husker ikke om det er slik man må ha 64 bits hvis man skal oppgradere, men du må vertfall formatere. Det er vel ikke mulig å deaktivere en lisens, men OEM er vel kun låst til hovedkort, mens retrail lisens kan man bytte maskinvare, eneste er man trenger ny nøkkel eller en viss antall aktiveringer. Lenke til kommentar
rustet Skrevet 31. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2013 Blir i verste fall å ringe support, ja. Er jo ikke så ille, men er jo best om man ikke trenger det ekstra steget. Med litt mer effektiv googling kom jeg fram til noen som lurte på omtrent det samme: http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_8-windows_install/windows-8-product-key-deactivation-guide/6c5245de-8516-4c99-95fe-0fb458d849e5 Så det går tydeligvis an å deaktivere lisensen/produktnøkkelen! Det er jo gode nyheter for meg. Jeg har en retail-lisens, så jeg er heldigvis ikke bundet opp til hardwaren. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 31. desember 2013 Del Skrevet 31. desember 2013 Det er samme nøkkel til 32 og 64-bit os. Har vært slikt siden Windows 7.Der finnes endel klistrete tråder her inne hvordan du installerer en oppgraderings versjon på en tom disk... Lenke til kommentar
*F* Skrevet 31. desember 2013 Del Skrevet 31. desember 2013 oppgraderingslisenene er som nevnt både 32 og 64bit, er bare det at microsoft av en eller anna grunn har gjort at man ikke kan velge hva man skal installere, men heller bare installerer det som tilsvarer forrige os. Lenke til kommentar
rustet Skrevet 31. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2013 Det er samme nøkkel til 32 og 64-bit os. Har vært slikt siden Windows 7. Der finnes endel klistrete tråder her inne hvordan du installerer en oppgraderings versjon på en tom disk... Jepp, tenkte jeg skulle sjekke ut det i stedet for å ev. installere Windows 7 først. Var mest i forhold til produktnøkkelen jeg var usikker. Kjipt å formatere og installere, og så få beskjeden om at produktnøkkelen tilhører det du nettopp slettet.. men som sagt, man kan jo bare ringe kundeservice om det skulle bli trøbbel. oppgraderingslisenene er som nevnt både 32 og 64bit, er bare det at microsoft av en eller anna grunn har gjort at man ikke kan velge hva man skal installere, men heller bare installerer det som tilsvarer forrige os. Takker, da tok jeg rett i den antagelsen! Lenke til kommentar
rustet Skrevet 1. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2014 Det jeg lurer på nå, om jeg installerer med kun 8-upgrade, hvordan man vet om det blir 32 eller 64 bit når oppgraderingsdisken velger dette ut i fra hva man allerede har.. Velger den 64 bit som default, mon tro? Jeg tenker uansett at jeg prøver dette først, og tar 7-til-8-metoden om det blir 32 bit eller noe annet feiler. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 1. januar 2014 Del Skrevet 1. januar 2014 når du kjøper en oppgraderingslisens får du 32-bit/64bit ISO avhengig av om OS-er du kjøper fra er 64 eller 32 bit. Prøver du å starte installasjon med 64bit på en window 32bit får du vel melding om at du må installere med 32bit plate. Dog, jeg er ikke helt sikker, men jeg tror det skal gå å boote rett fra plata og installere 64bit selv om det fra før av er 32bit, men det husker jeg ikke helt, så kanskje Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 1. januar 2014 Del Skrevet 1. januar 2014 ...det går tydeligvis an å deaktivere lisensen/produktnøkkelen... slmgr -upk Denne var ny for meg! Da vet man det til neste re-install Hvis du ikke har 64-bit setup, skaffer du deg dette. Så kjører du en clean install av Windows 8.1. Setup godtar ikke produktnøkler ment for Windows 8, derfor må du aktivere i etterkant. Se forøvrig mitt nylige svar i denne tråden. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 1. januar 2014 Del Skrevet 1. januar 2014 (endret) slmgr -upk deaktiverer ikke produktnøkkelen på noen annen måte enn at den blir fjernet fra systemet. Men man har likevel brukt opp en aktivering på de nøkkelen, så har man f.eks en MSDN nøkkel med 10 aktiveringer, så kan du bruke slmgr -upk så mye du vil, men lisensen går likevel tom på den 10.installasjonen. Endret 1. januar 2014 av myhken Lenke til kommentar
rustet Skrevet 1. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2014 slmgr -upk deaktiverer ikke produktnøkkelen på noen annen måte enn at den blir fjernet fra systemet. Men man har likevel brukt opp en aktivering på de nøkkelen, så har man f.eks en MSDN nøkkel med 10 aktiveringer, så kan du bruke slmgr -upk så mye du vil, men lisensen går likevel tom på den 10.installasjonen. Ahh, takker for advarslen. Det lot meg aktivere på nytt med den samme produktnøkkelen, i hvert fall, men det er greit å vite at den bare kan aktiveres 10 ganger. Jeg prøvde først clean install med en USB-pinne jeg trodde jeg hadde laget med en 64 bit-maskin, men det ble 32 bit. Endte med å installere Win7 64 bit, laste ned upgrade på nytt og lage ny USB-pinne, og så kjøre clean install med den pinnen. Det gjorde susen. @Pey'J: Jau, får kikke på 8.1 nå! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå