GHP Skrevet 31. desember 2013 Del Skrevet 31. desember 2013 (endret) Har en del familie og venner som bruker tredjepartsapps flittig, og laster ned både det ene og det andre fra Samsung Apps or Google Play, mest gratisapps, uten å gå noe dypere i sømmene på hver enkel app, som alle virker å kreve "root access" til disse telefonene til tross for å være kun enkle spill og programmer. De sier at så lenge appene kommer fra de nevnte store aktørene, så er det ok. Og det høres på en måte riktig ut. Men er det virkelig ok? Endret 31. desember 2013 av GHP Lenke til kommentar
Mr. President™ Skrevet 31. desember 2013 Del Skrevet 31. desember 2013 Root access for spill? Finnes vel ingen spill som har behov for root access så hvis noen spill trenger at telefonen må være rootet så ville jeg holdt meg langt unna. Store aktører som Zynga, Halfbrick Studios og Imangi Studios er troverdige, men det er kanskje mulig at noen har laget brukere med lignende navn, så jeg pleier alltid å se på antall nedlastninger og ratingen til appen. Litt usikker hvordan det fungerer, men apper som man laster ned fra Play blir visstnok sjekket for virus. Man blir spurt om man vil la Google sjekke apper man installerer for virus. Husker ikke detaljene rundt denne funksjonen, men man finner sikkert mye med et Google-søk. Men man trenger ikke å være et geni for å se hvilke apper s om kanskje ikke er til å stoles på. Som oftes har de "uprofesjonelle" titler og det ser som oftest ikke ut som om det er lagt mye arbeid i å utvikle de. Synes hele denne greia med virus på Google Play egentlig bare er oppskrytt. Har hatt Android i over 3 år nå og har aldri opplevd noen form for virus. Man skal heller passe seg for apper som er rent spam som sender push-varsler og oversvømmer deg med reklamer for å tjene penger, men som nevnt, det trengs ikke et geni til for å vite hvilke apper som ikke er til å stoles på. Lenke til kommentar
-KooPa Skrevet 31. desember 2013 Del Skrevet 31. desember 2013 Du må gjerne definere hva du mener med "root-access". Du tenker kanskje på at mange apper krever tilgang til internett, lagringsplass på telefonen og lignende? Alle apper som inneholder reklame (kanskje 99,9% av alle gratisapps) krever naturligvis internettilgang for å kunne hente ned reklame. Alle apper hvor man lagrer statistikk, som f.eks. hvilket nivå du har kommet i et spill, må kunne lagre dette et sted. Apper som krever tilgang til adresseboken din bør du være litt obs på, men igjen apper som Gule Sider trenger dette for å se om du har lagret nummeret hvis den skal sjekke opp ukjente innkommende anrop, for at den ikke skal sjekke opp de du også har lagret (unødvendig). Og sier meg enig med RollsReus ang virus på Google Play. Har brukt Android i noen år og testet hundrevis om ikke tusenvis av apper uten å få noe virus. Push-spam derimot er det litt av, men her finnes det apper for å finne ut hvilke apper som gir deg push-spam. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 31. desember 2013 Del Skrevet 31. desember 2013 Veit TS kva root access betyr? Eg ville aldri innstallert en eneste app som krever root access uten at eg var 100% sikker på appen. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 31. desember 2013 Del Skrevet 31. desember 2013 - rekk opp hånda alle som har Superuser installert på Android-telefonen sin - hånd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå