Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Trenger jeg anti-epileptikum?

Kusetjuv

Anbefalte innlegg

Diagnsoer:

Reaktiv tiknytningsforstyrrelse. /(lite empati, vansker for å lære av feil, vansker for å være i forhold med folk osv)

ADHD

Depresjon

Sosial Angst

Litt tvangstanker

Litt panikkangst(før jeg begynte med concerta)

Medisinef: ZOloft (sertalin) mot panikkanfall, angst, depresjoner osv

Ritalin/concerta (ritalin er best)

Litt seroquel for søvn, men det gjør meg veldig flata ut og apatisk. Selv når jeg tar dem før jeg sover.

Jeg har prøvd rivotril et par ganger, noen ganger missbrukt,,,men det jeg har lagt merke til når jeg tar anti.ep medisiner er at jeg blir mer organisert, en smule mindre aggressiv når folk maser. (noe jeg vanligvis blir lett på ritalin eller ADHD medisin) Så blir jeg mer bestemt og tør å si nei. Psykologen sier at anti depressivaen skal fjerne angst, og det gjør den til en viss grad. Men ikke dettte med å si nei til folk. Jeg blir meg selv på en måte.

Så blir jeg mer kreativ også på rivoril. Men jeg ønsker ikke å gå på en så avhengighetskapende medisin. En dame anbefalte meg lamictal. Hun sa det hjalp mot nedturen på adhd medisinene,men det virker som anti.ep medisiner gjør mer enn bare det for meg,

Kan jeg ha en krysning av borderline og adhd? Jeg vet adhd vanligvis gir dårligere orden og organisering, så hvorfor hjelper et slikt preparat da? Kan jeg ha borderline bipolar eller bipolar med kun depresjon. Tror ikke jeg er missdiagnotisert fordi jeg er veldig urolig uten ritalin og dexamfetamin gjør meg enda roligere. Så har jeg dårlig hukommelse og veldig dårlig tolmodighet og impulsiv uten medisinene.

Anti-ep medisinen gav meg litt bedre hukommelse og bedre tankegang jeg ikke helt klarer å sete ord på.

Tror dere lamictal er bra? Hvorfor funker det? Hva slags kjemisk forbindelse i hjernen gjør dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke for å være den typen, men alle disse spørsmålene du spør oss bør du egentlig gå til en lege å spørre, da han både har utdannelsen som skal til for å svare på de, og en jobb som går ut på å svare på nettopp slike spørsmål.

Legen kan ikke gjøre noe annet enn å henvise til psykolog.

Lenke til kommentar

Du har hatt plagene dine i en god del år ser det ut som, og du har også et sammensatt sykdomsbilde der ulike medisiner må balanseres mot hverandre. Det er en oppgave for spesialister, og du får ikke skikkelige svar her i forumet. Dette må du ta opp med behandleren din.

Det er ikke umulig at du har en blanding av ADHD og Ustabil personlighetsforstyrrelse (tidligere kalt borderline). Du hadde jo en Reaktiv tilknyningsforstyrrelse og mange barn med den diagonsen får en Ustabil PF når de runder 18år.

Det er stor grad av overlapp mellom Ustabil PF og Bipolar lidelse, spesielt Bipolar II ( dvs uten mani), så det gårt fint an ha begge de tilstandene.

En del pasienter med Ustabil PF får det bedre av å stå å antiepileptika. Om det gjelder i ditt tilfelle kan kun legen din fortelle deg. Du har så pass mange ulike medikament at det må gjøres en totalvurdering av hele behandlingsregimet ditt. Og det må du ta med de som har behandlingsansvaret for deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Legen kan ikke gjøre noe annet enn å henvise til psykolog.

Hvis ikke de kan gjøre annet, hvem tenker du skal skrive ut medisinene da? ...

Psykiatere har svært god greie på medisiner og er de en bør kontakte, via sin faste behandler. Og som Dag sier, dette er så komplekst at det ikke løses av noen her inne på forumet, men av helsepersonell.

Lenke til kommentar

Tror dere lamictal er bra? Hvorfor funker det? Hva slags kjemisk forbindelse i hjernen gjør dette?

Svarer bare på denne delen siden jeg har erfaring med Lamictal.

Jeg går på Lamictal for Bipolar 2-lidelse. I følge legen min er man ikke helt sikre på hva som er mekanismen for at det fungerer forebyggende mot depresjoner osv. Men man vet at det fungerer bedre enn placebo, så noe er det. Du snakker om Bipolar med bare depresjoner. Det du sikter til her er vel, mer eller mindre, Bipolar 2. Bipolar 2 er Bipolar-lidelse uten de ekstreme toppene (mani). I stedet har man som regel mer av de depressive episodene og lavere topper, det man kaller hypomani.

Lamictal har vist seg å være effektivt for mange med Bipolar 2. Det virker forebyggende mot depressive episoder. Man får færre og mindre ekstreme depresjoner.

Men jeg kan ikke svare på om Lamictal hadde vært "noe for deg". Det er en vurdering legen din må ta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...