Gå til innhold

Ustabil CD-spiller: Vil ikke lese visse CDer

m4r14

Anbefalte innlegg

Har hatt Tundra 1555 i en drøy uke nå, men har store problemer med CD-RW/DVD-comboen. Lesing av DVD (film, har ikke prøvd DVD-R) funker fint, CD-brenning også. Problemet er lesing av CDer.

Det begynte med at jeg prøvde å sette i gang Utility-CDen som fulgte med PCen for å installere drivere. CD-spilleren nektet å lese denne (bare masse hakkelyder før den ga opp etter ca 3 minutter). Jeg hadde allerede installert XP og Norton Internet Security fra CDer uten problemer, og en del audio-CDer fungerte også. Derfor trodde jeg det var CDen det var noe galt med. Men da jeg ved en tilfeldighet testet den i en annen maskin var overraskelsen stor da den virket som den skulle.

Jeg brente en kopi av Utility-CDen, men da heller ikke denne virket etter noen sekunder ble jeg utålmodig og brente enda en CD som kun inneholdt driverne jeg visste jeg ville trenge. Denne CDen fungerte fint i Tundraen, men det viste seg at jeg allikevel ville trenge den fulle CDen for å installere driverne. Jeg slang den første kopien inn en gang til og håpet på det beste. Lot den surre og gå i et par minutter, og endelig fikk jeg respons og fikk installert det jeg skulle.

Så så langt: XP (org), NIS (org), driver-CD (kopi) og Utility CD (kopi) [treg] + alle audio-CDer virker, mens Utility CD (org) ikke gjør det.

Jeg valgte å ignorere problemet i noen dager.

I dag da jeg skulle bruke bilde-CDene mine (vanlige fil-CDer) var det ingen respons å få, bortsett fra at XP trodde de var blanke CDer og ville ha meg til å brenne filer. Jeg slengte inn noen DivX-CDer også (også filer), med samme resultat. Nå har jeg testet alle CDene jeg har kommet over, og for det meste er det kun audio-CDer (org. + brente), originale software-CDer (XP etc) og noen ytterst få brente CDer (dog gjerne i snilefart) som virker.

PS Data svarte på min mail ang. dette og sa at jeg skulle sende inn PCen hvis CD-brenneren var ustabil. Det er den selvsagt. Lurer bare på om noen vet om det er noe annet jeg kan prøve før jeg sender hele PCen helt til Arendal... Eller er disse tingene bare tegn på en herpa CD-spiller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmmm, høres litt ut som du burde få PS data til å se på den ja, men noen cd-rom`s er jo bedere og mer stabil en andre, jeg vet ikke noe om akkurat din modell, men hvis det kommer hakke lyder når du setter inn cd`en så er det et tegn på at det er noe galt med cd`en, som en middlertidig løsning kan du jo laste ned driverne fra internett?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...