Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

lite strøm i stikkontakten

Anbefalte innlegg

Nei, skal ikke gjøre noe selv og ja, skal uansett kontakte elektriker, men...

På ene rommet finnes det to stikkontakter på samme kurs der det kommer veldig lite strøm i. Når jeg kobler på en stikkontaktfjøl med bryter, lyser bryteren svakt og ingenting som er koblet på virker. Har sjekket at fjøla fungerer. Dette er et gammelt hus og har ingen anelse hvor kursen går. Hva skjer, haster det med et el-besøk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er så dårlig kontakt at selv bryteren lyser svakt, så betyr nok muligens at det er svært dårlig kobling et sted. Dette er brannfarlig, og noe jeg ville utbedret med en gang.

Det er nok liten grunn til å vente.

Gitt at det ikke er selve fjøla som er noe galt med. :)

Lenke til kommentar

Kan du ikke bare koble på en lampe med vanlig glødepære og se om den lyser normalt? Gjør den ikke det må du se om noen av sikringene har gått. Har sett lignende skje når en fas har blitt borte.

Siden det visstnok er litt strøm (altså mer enn ingenting), så ville jeg kanskje ikke umiddelbart trodd det var en sikring.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Sedsberg er inne på noe her. Hvis det er skrusikring / Uz-element og den ene fasen faller bort kan du oppleve en slik feil. Opplever du at lyse på padden / fjølen kommer og går eller er det konstant svakt?

Forhør deg om noen av vennene fine har et multimeter / voltmeter og sjekk spenningen mellom fasene og jord.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svar. Hele huset har fått installert nye sikringer (brytere) på 80tallet en gang, men noen av ledningene er gamle og ligger i stålrør! av alle ting... bør vel kontakte elektriker snarest, ja..

Om jeg kobler en lampe i stikkontakten, virker den ikke, nei. Men får som sagt et svakt lys i bryteren når jeg kobler i fjøla.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...