Bjerknez Skrevet 30. desember 2013 Del Skrevet 30. desember 2013 Jeg har lest meg litt opp på kjøkkenkniver da jeg vurderer å kjøpe en liten nyttårsgave rett over nyåret til min konemor... Jeg har fått med meg at Mac og diverse andre merker fremstår som "mercedes" når det gjelder kniver. Så har man litt mer jordnære men fortsattveldig gode kniver som Victorinox og Øyo etc. Det finnes en drøss andre merker også, men det jeg er ute etter er kviver som holder seg skarpe lengstmulig og som man kan vedlikeholdslipe med en batteridrevet eller manuell sliper. (ikke en slik sliper man beveger kniven på. Hun er ikke helt der. Hun liker å lage mat og stor ofte på kjøkkenet, men kivene vi har i dag er alle like sløve og bedrøvelige. Faktisk er to av dem skjeve i eggen. Noe som tilsier at stålet er veldig mykt, for det er ikke skalet av noe. Kun bulket og bøyd. Den ene kniven er av merket "Amefa" og det står følgende på kniven: "Chrome-Molybdenum-Vanadium, X45 CrMoV 15" Dette er da kokkekniven. Vet ikke hvor relevant denne opplysningen var, men sannheten er at jeg er ute etter noe som overgår kvaliteten på disse med stor margin. Alle knivene vi har i dag er av samme merke og alle knivene er like sløve. Å skjære en tomat er en sann prøvelse for å si det sån. Jeg har også tenkt på et par keramiske kniver til litt småkutting, men madammen hadde nok satt pris på et flott sett med kniver. Noen som har noen erfaringer å dele og evt. kan gi noen råd? Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 30. desember 2013 Del Skrevet 30. desember 2013 Unngå MAC. Ikke fordi det er dårlige kniver, men fordi de krever en del vedlikehold. Går du for MAC bør du være innstilt på å skjerpe dem jevnlig (daglig). Dog holder det å slipe omtrent en gang i året, gjerne hos noen som virkelig kan kunsten. Victorinox har ganske mykt stål som gjør at du må slipe oftere, men de tåler litt mer dårlig behandling enn de fleste dyrere kniver. Det er selvfølgelig positivt å skjerpe dem, men de fungerer helt greit med bare sliping nå og da også. Men vask dem for hånd da i det minste. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 31. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2013 Har kikket en del rundt de siste timene og har vel mer eller mindre falt for et knivsett fra "Wusthof" http://www.cutleryandmore.com/wusthof-classic/slim-knife-block-set-p131673 Ett par keramiske kniver fra Kyocera er også vurdert. Sikkert overkill... men har nå uansett ikke bestemt meg ennå jeg har jo funnet ut at det er like mange knivmerker/produsenter som meninger der ute, men grunnen til at jeg "landet" på Westhof var at jeg etter et søk fant ut at Gordon Ramsey her brukt eller bruker disse knivene. Joda, jeg vet det er litt fjernt og ta slikt for god fisk, men jeg var og kikket på noen Victorinox kniver på Jernia tidligere i dag og dem imponerte meg vertfall ikke med tanke på førsteinntrykk. Jeg er ikke villig til å betale ut av nesa for de beste knivene der ute, men er villig til å legge en god del i potten for gode nr.2 kniver. Dem vil nok uansett (forhåpentligvis) funke langt bedre enn de dritknivene jeg/madammenbruker i dag. Jeg har ikke prøvd, men tviler faktisk på om dem klarer å skjære et rent kutt i papir. Har også sansen for knivene fra Global, men et knivsett med like mange kniver koster ca. 1000-lappen mer for disse kontra knivene fra Wusthof. Jeg har også kikket litt på denne siden med tanke på og finne informasjon om stålkvaliteter på de forskjellige knivene. Morsom lesning, men er nok muligens litt for teknisk i forhold til behovet. Men... jeg klarer bare ikke å la være litt gransking Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 31. desember 2013 Del Skrevet 31. desember 2013 Hjemme har vi litt forskjellige japanske kniver, og favorittene mine er de fra Global. De ligger bedre i mine hender, så velger de kontra de andre hver eneste gang. Anbefaler deg uansett å holde i litt forskjellige kniver, hvis de ikke er gode å holde i vil du ikke få fullt utbytte av de, og da er det kjedelig å ha lagt noen tusenlapper i settet. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 31. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2013 Nå er det ikke jeg som kommer til å bruke disse knivene mest og faktisk er poenget at madammen skal trives anda bedre på kjøkkenet slik at jeg slipper mer unna, hehe. Victorinox knivene har jeg allerede tatt i og dem virker jo grie dem med tanke på ergonomi, men dem virket ikke spesielt "flotte" på noe som helst måte. Gjør jo ikke noe om knivsettet pynter opp benken litt heller... Poenget er at det ikke er veldig lett å få sett Global/Mac og andre kjente merker live, og når man først finner en butikk som har disse så er det vel kanskje ikke akkurat vanlig praksis at man bryter forpakningen? Uansett hva jeg velger, så vil dem nok uansett virke langt mer påkostet enn de blikk sablene vi har i dag Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 31. desember 2013 Del Skrevet 31. desember 2013 ...men grunnen til at jeg "landet" på Westhof var at jeg etter et søk fant ut at Gordon Ramsey her brukt eller bruker disse knivene. Ramsay bruker Wusthof, men ikke de knivene der. Og ærlig talt: om dere ikke er innstilt på å ta skikkelig vare på knivene, bør dere ikke se for mye på hva verdens beste kokker bruker. Velg kniver dere selv liker. Oppsøk butikker og prøvehold - og velg det som føles best. I hvert fall om dere vil høyere i pris enn Victorinox. Jeg kan si meg enig i et Victorinox ikke oser kvalitet, og jeg er ingen stor personlig tilhenger, men det er gode kniver til prisen og de tåler altså litt dårlig behandling. Kjøper dere dyre kniver må dere være forberedt på ta vare på dem. Noe annet er bortkastet. Lenke til kommentar
hean Skrevet 31. desember 2013 Del Skrevet 31. desember 2013 (endret) Vil man ha en kniv som holder seg skarp lenge kjøper man en kniv med relativt hardt står med buet egg, de holder seg lengre skarpe men er også desto "vanskeligere" å slipe når det først skal gjøres. Man må også skille mellom sliping og skjerping... sliping er beregnet på å endre eggen på kniven ved å slipe vekk stål mens skjerping kun "retter" eggen. Skjerping bør gjøres hver dag og vedlikeholder man godt trenger man ikke slipe så ofte. Edit: Mitt favorittmerke inne kniver er Masahiro... like også kniver med sort stål/damascusstål som gir en litt følelse fra østen. Edit2: http://www.ebay.com/itm/YEBISU-YAIBA-3set-kitchen-knives-in-Wooden-Box-Damascus-HQ-Japanese-Handcrafted-/141131151654?pt=FR_YO_MaisonJardin_Cuisine_UstensilesdeCuisine&hash=item20dc127926 Se bladet på disse knivene... fantastisk flott synes jeg. Er laget ved å brette stålet flere ganger slik at man får flere syltynne lag med stål. Merk at veeeeedlig billig kniver med slikt stål ofte er lureri, vanlig stål behandlet med syre for at de skal få "damascusutseende". Endret 31. desember 2013 av Nasciboy Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 31. desember 2013 Del Skrevet 31. desember 2013 (endret) Alle kniver kan bli skarpe nok. Det vil være forskjell på hvor lenge de vil holde seg skarp og på hvor mye arbeid det kreves for å vedlikeholde dem, men ikke tro at en dyr kniv alltid vil være sylskarp uten et godt vedlikehold. Du burde også ta stilling til om du vil ha en japanskinpirert kokkekniv eller europeisk. Begge deler fungerer helt ypperlig, men brukes på forskjellige måter. Selv arbeider jeg mye raskere med en europeisk kokkekniv siden det er det jeg er vant til. Pass også på å få med deg et slipestål som passer til kniven du velger. Slipestålet må være hardere enn kniven. Går du for eksempel for Global som gjerne ligger rundt 60 så er det ikke et hvilket som helst slipestål som egner seg. Endret 31. desember 2013 av Sentenza Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 31. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2013 Det jeg vil ha er en kniv som holdes skarp lenge og som kan slipes opp med en slik batteridrevet/manuell sliper man drar kniven gjennom en sjelden gang. Med de knivene vi har i dag så har jeg prøvd med alle kunstens regler og få dem skarpe ved å bruke skjerpestålet, men jeg må nok innse at disse må slipes opp helt på nytt og det koster mer enn disse knivene kostet for 2-3 år siden. Samtlige kniver er helt ubrukelige og dem har faktisk aldri blitt vasket i oppvaskmaskin (bortsett fra to av dem ved et uhell en gang) og dem har alltid stått i knivblokken etter bruk. Jeg tror jeg heller litt mot japanske kniver da disse (så vidt jeg har skjønt) er generelt hardere i stålet og fremstår skarpere grunnet spissere vinkel. Problemet er at det kryr av merker. Jeg er vertfall IKKE interresert i å gi mye penger for kniver som har den samme stålkvaliteten som de vi har. (Chrome-Molybdenum-Vanadium, X45 CrMoV 15) Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 31. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2013 Jeg kan si meg enig i et Victorinox ikke oser kvalitet, og jeg er ingen stor personlig tilhenger, men det er gode kniver til prisen og de tåler altså litt dårlig behandling. Kjøper dere dyre kniver må dere være forberedt på ta vare på dem. Noe annet er bortkastet. Når jeg først skal invistere (hvis man kan kalle det "investering" i nye kniver så kjøper jeg ikke kniver som føles billige og koster mye. I værste fall er det jo ikke værre enn å sende dyre kniver til proff sliping. Det koster heller ikke veldig mye så vidt jeg har fått med meg... Ramsay bruker Wusthof, men ikke de knivene der. Okay, hvilke kniver bruker han og har du link til kilde som bekrefter dette? Og ærlig talt: om dere ikke er innstilt på å ta skikkelig vare på knivene, bør dere ikke se for mye på hva verdens beste kokker bruker. Velg kniver dere selv liker. Oppsøk butikker og prøvehold - og velg det som føles best. I hvert fall om dere vil høyere i pris enn Victorinox. Joda, jeg ser den, men jeg kan ikke helt se det store problemet med å la en amatør få eie superdyre proffe kniver. De knivene jeg har i dag er jo superbillige og kjipe og dem har bare irritert meg. Hadde dem vert harde i stålet og kanskje vert ganske dyre i utgangspunktet kunne jeg bare kostet på en proff sliping på dem så var dem gode som nye. Så jeg ser egentlig ikke problemet med valg av dyre kniver kontra litt rimeligere kniver, selv om man er amatør. Å dra denne kniven opp og ned på et skjerpestål eller gjennom en passende slipemaskin etter bruk skal jeg nok klare. Når knivene en gang bør slipes opp på nytt, så sender jeg dem av gårde. Det er dog en fordel at jeg kan vente lengst mulig med å sende dem av gårde, og da er dte vel i utgangspunktet hardt stål som gjelder, og det vil vel generelt sett si japansk? Lenke til kommentar
Per69 Skrevet 31. desember 2013 Del Skrevet 31. desember 2013 (endret) Jeg har nå mest Victorinox, samt noen andre. Jeg liker Victorinox. Nei, de ser kanskje ikke fantastiske ut, men de er gode brukskniver, rett og slett. Mye for pengene. Har hatt de noen år nå, så... Hadde jeg skullet kjøpt noe finere hadde det sikkert blitt noe fint veldig dyrt damascus stål japanske greier og jeg tviler på at jeg hadde fått veldig mye igjen for de ekstra kronene bruksmessig. Endret 31. desember 2013 av Per69 Lenke til kommentar
hean Skrevet 31. desember 2013 Del Skrevet 31. desember 2013 Jeg har nå mest Victorinox, samt noen andre. Jeg liker Victorinox. Nei, de ser kanskje ikke fantastiske ut, men de er gode brukskniver, rett og slett. Mye for pengene. Har hatt de noen år nå, så... Hadde jeg skullet kjøpt noe finere hadde det sikkert blitt noe fint veldig dyrt damascus stål japanske greier og jeg tviler på at jeg hadde fått veldig mye igjen for de ekstra kronene bruksmessig. En god Japansk Damascunskniv gir like mye ekstra for pengene som en fin lysestake... ikke så mye mer bruksverdi egentlig men tar seg veldig bra ut 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 1. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2014 jeg takker for innspill her folkens Har nå kikket litt på diverse kniver og uansett så har jeg bestemt meg for å velge kvalitet/utseende fremfor kvantitet. Jeg har falt pladask for dette settet: http://www.cutleryandmore.com/product_view.asp?id=16641 Dette er vel noe av dte vakreste jeg har sett på lenge og knivene har såkalt VG-10 stål som skal være veldig bra...? Dem er japanske og stålet er derfor veldig hardt og vinkelen er spiss slik at dem fremstår skarpere enn europeiske kniver. (generelt sett, ut fra hva jeg har lest) Knivblokken som følger med har flere plasser slik at man kan kjøpe flere kniver senere hvisbehovet melder seg. (Noe jeg tviler på). Det eneste jeg føler jeg trenger utover dette settet er en manuell/elektrisk "sliper" som holder knivene vedlikeholdt. Vil heller bruke en idiotsikker liten sak enn et slikt skjerpestål man fort kan bomme med vinkelen på. Joda, bakdelen er at knivene er dyre og det avbildede settet kommer vel på rundt 5.400,- etter fortolling (mva) inkludert frakt. Men man lever vel bare en gang? Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 1. januar 2014 Del Skrevet 1. januar 2014 Jeg er ikke så stor fan av Global. Håndtaket gir meg vondt i hånda. Det viktigste er at du får prøvd å holde kniven før du kjøper den. Jeg ville holdt meg unna porselenskniver. De er finne til å hakke lette ting som sopp og enkelte grønnsaker, men ikke til så mye annet. De kan også knuse om du mister de i bakken. Om du skal slå til skikkelig så bør du gå for japanske kniver, men husk at noen av de krever spesielle slipesteiner. Ser ikke problemet med å se hva kokker bruker, men husk at de stiller annerledes krav til kniver enn det du gjør. De har også lang erfaring med hvordan man bør behandle og slipe kniver. Det kan fort bli litt overvelmende om du kjøper rådyre japanske kniver og så vet du ikke hvordan du skal holde de skarpe. Husk også at du må tenke på at forskjellige kniver er tenkt til forskjellige jobber. Aldri hakk store bein med kokkekniven, f.eks. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 2. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2014 Jeg ser mange skriver at det krever mer og vedlikeholde en dyr kniv og dette er et argument jeg ikke helt klarer og forstå. Jeg har fortstått det slikat spesielt dyre japanske kniver består av mer carbon (VG-10) og er hardere/sprøere og mye vanskeligere og slipe. Da tenker jeg ikke på selve vedlikeholdsslipingen med den medfølgende slipestaven, men en hovedsliping som man kanskje gjør en gang i året. Kniver i en slik prisklasse bør man kanskje koste på skikkelig sliping og helst av en proff: http://shop.skjerp-deg.no/index.php?route=product/category&path=91 Så vidt jeg kan se koster dette 110,- pr. kniv og man trenger vel heller ikke å slipe ALLE knivene hvert år vil jeg tro. La oss si man sliper alle knivene så blir det ca. 500,- pr.år og det synes jeg kanskje det er verdt å betale for slike kniver. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 2. januar 2014 Del Skrevet 2. januar 2014 Global er litt for design for min smak. Funker fint på TV, men å bruke det hver dag er ikke særlig behagelig. Det er ikke bare snakk om at det skal være ok å holde i akkurat i butikken, gnagsårene kommer etter en time eller to. Ville ikke bestilt noe rådyre greier over nettet før jeg hadde hatt dem i hånden først. Selv bruker jeg en Mac-kniv 90% av tiden, en haug med Global-kniver og et par Victorinoxer til de siste 10%. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 2. januar 2014 Del Skrevet 2. januar 2014 Jeg ser mange skriver at det krever mer og vedlikeholde en dyr kniv og dette er et argument jeg ikke helt klarer og forstå. Jeg har fortstått det slikat spesielt dyre japanske kniver består av mer carbon (VG-10) og er hardere/sprøere og mye vanskeligere og slipe. Da tenker jeg ikke på selve vedlikeholdsslipingen med den medfølgende slipestaven, men en hovedsliping som man kanskje gjør en gang i året. Kniver i en slik prisklasse bør man kanskje koste på skikkelig sliping og helst av en proff: http://shop.skjerp-deg.no/index.php?route=product/category&path=91 Så vidt jeg kan se koster dette 110,- pr. kniv og man trenger vel heller ikke å slipe ALLE knivene hvert år vil jeg tro. La oss si man sliper alle knivene så blir det ca. 500,- pr.år og det synes jeg kanskje det er verdt å betale for slike kniver. Om jeg har knivsliper tilgjengelig, så sliper jeg knivene sikkert 1 gang i måneden. Om en kniv ikke kommer i gjennom en tomat er den ikke skarp nok. Der jeg bor i utlandet har jeg ingen knivsliper, så jeg må bare klare meg uten. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 2. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2014 Jeg har forstått deg slik at du har vert med i et program sammens med Hellstrøm? Nå har ikke jeg fulgt så veldig med på disse programmene, men en proff kokk skal jo i bunn og grunn tjene penger og må sette op et fornuftig budsjett. Eneste intekten til en kokk er salg av maten han/hun lager og denne maten blir dyrere jo høyere utgiftene til kokken er. Høye matpriser kan jo komme i form av dyre råvarer som kokken har valgt (Noe de fleste tror om dyr mat kanskje....?) eller så er kokken en utstyrsfreak og kjøper inn rådyre kniver etc. En kokk skal jo jobbe med disse knivene stort sett hele dagen og da forstår jeg at ergonomi er svært viktig og at man derfor bør holde i kniven før man kjøper den. Til privat bruk stiller ting seg litt annerledes (tror jeg). Dette blir et tap uansett og her er spørsmålet hvor stort tapet skal bli. Man kjøper flotte kniver stort sett kun for "Glansen" sin skyld og kanskje også for å pynte opp på kjøkkenet. Det at dem fungerer som proffe kniver ved siden av setter jo også prikken over i'en. Jeg har sett mye frem og tilbake på Global og personlig liker jeg ikke disse så godt med tanke på utseende. De ser litt "kalde" og "glatte" ut. Disse Kai Shun knivene er jo bare sinnsykt flotte i forhold mener jeg. Wustof Classic Ikon er den første serien jeg likte best i en litt lavere prisklasse, men uansett hvor mye jeg tittet så falt jeg hele tiden tilbake på Kai Shun knivene. Joda, dem koster meg 5.400,- levert på døra for denne knivblokken med kniver i, men jeg må også finen meg i å betale rundt 3.000,- for Wustof knivene i samme type sett. Det er 2.400,- mer for noen kniver som ser langt mer råflotte ut og som skal stå på kjøkkenet i mange år fremover. Vi er som sagt ikke noen kokker noen av oss (spesielt ikke jeg) men madammen synes det er artig å lage mat. Dog blir det mest kutting av grønnsaker etc. samt litt kjøtt i ny og ne. Hun har jo klart å bruke de knivene vi har i dag og dem er jo bare helt forferdelige på alle måter, og da tror jeg vel kanskje et disse KAI Shun knivene bør komme som en positiv erstatning..? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 2. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2014 Om jeg har knivsliper tilgjengelig, så sliper jeg knivene sikkert 1 gang i måneden. Om en kniv ikke kommer i gjennom en tomat er den ikke skarp nok. Der jeg bor i utlandet har jeg ingen knivsliper, så jeg må bare klare meg uten. Tror jeg kjøper meg en slik knivsliper som er beregnet for KAI Shun knivene som man drar knivene i gjennom. Uansett... å få slipt disse knivene skal jeg nok få til når det trengs. Om ikke jeg får det til så sender jeg dem bort. Koster meg en tur til Oslo og det blir gjort mens jeg venter Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 2. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2014 Tok nettopp et bilde av en av knivene jeg har i dag: Som du ser så er denne bulket og man ser nermest eggen der den skal være skarp. Jeg har prøvd å slipe denne på en slik vår stein men uansett hvor lenge jeg holder på så blir den ikke skarp. Denne kostet ikke mer enn rundt 100-lappen for ett år siden så den går rett i søpla uansett, men det stålet kan da umulig være bra? Det virker på meg som om dette er i samme liga som bilkarosseri eller et slags blikk... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå