Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Fikk resultat fra "synstest". Er dette dårlig syn?

Neckrick

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg kom over et banner i sentret der det sto "gratis 2min synstest". Jeg skulle da bare se inn i en "kikkert" med først det ene øyet også det andre. Inne i "kikkerten" var det bilde av en luftballong. Etter dette fikk jeg resultatet. - 1,5 på det ene og - 1 på det andre. Optikeren sa at jeg burde ta en skikkelig synstest for å se hvor godt jeg ser. (jg var på specsavers). Hvor dårlig syn er dette? Er det så mye at jeg bør gå med linser/briller. Dette er bare noen uforståelige tall fra min side. Er det veldig dårlig syn? Hvordan går skalaen, og hvilke tall representerer dårlig og bra syn?

Endret av Neckrick
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Du burde ta en ordentlig synstest, å få deg briller.

Jeg har -1,75 på begge øyene. fikk briller i 7.klasse. Brillene har en styrke på -1,50. Etter hvert kan du jo bruke linser.

Jeg tok også synstest pga. at jeg ikke så hva som stod på tavla.

Endret av Slettet-YQ8U8xbZ
Lenke til kommentar

Når du ikkje ser tavla og får dei resultata frå ein synstest, så er det ikkje tvil om at du bør gå til optikar. Ta det opp med foreldra dine dersom du ikkje er sjølvstyrt. Det er dumt å gå i lengre tid med dårleg syn utan å få det sjekka. Synet kan faktisk utvikle seg til det verre av å gå utan briller, dersom du burde hatt.

Edit: Det var visst feil, men du kan i alle fall få andre symptom, som hovudverk.

Lenke til kommentar

Første gangen jeg tok en synstest, fikk jeg bekreftet at jeg var nærsynt. Hadde riktignok bare -1, et eller annet, men optiker mente at jeg måtte bruke briller/linser. Oppsøkte optiker fordi jeg ikke så tavla og slet med å følge med i timen. Siden dette er et problem for deg også, vil jeg si at du trenger briller/linser, selv om du ikke har tatt en skikkelig synstest. Men etter at jeg fikk briller ble hverdagen betraktelig bedre. Fikk briller da jeg gikk i 7.klasse.

Lenke til kommentar

Jeg har -1,50 og -2,25. Spør du meg bør du ta en skikkelig test. Det var en åpenbaring for meg å plutselig få briller på skolen. Nå klarer jeg knapt å kjøre uten briller/linser. (Tilvenning selvsagt, men det er stor forskjell i avstand jeg kan lese skilter på. Veldig stor.)

Ble merkbart mindre trøtt og klarere i hodet og i perioden etter jeg fikk briller. Det gjaldt og da jeg fikk en korrigering for en kort stund siden.

Endret av Sexylubb1
Lenke til kommentar

Synet kan faktisk utvikle seg til det verre av å gå utan briller, dersom du burde hatt.

Dette bullshitet må folk snart slutte å repetere. Om man er nærsynt er pupillen avslappet når den ser på avstand, akkurat som om man skulle hatt perfekt syn. Det er ingen forskjell i hvordan pupillen og øyeeplet brukes. Dermed kan det heller ikke "gå i stykker".
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg sitter foran hver eneste gang, for det er der jeg føler meg komfortabel med synet. Kan man ikke finne årsaken til dårlig syn, om det er jeg som har ødelagt det eller om det er arvelig. Har sittet mye foran skjermen og i mørket i mine tidligere dager. Men kan ikke dette resultatet si noe om hvor dårlig det er. Prøv å tipp? Jeg er 17 btw

Endret av Neckrick
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

om foreldrene dine og mange andre i familien bruker briller kan det være arvelig. i min familie er det hvertfall det.

Når man ser dårlig kan man ofte få ondt i hodet å bli svimmel, det ble hvertfall jeg. hadde nesten ondt i hode hver dag etter skolen.

Lenke til kommentar

Jeg ser like dårlig som deg. Jeg var sent ute, men for 10 år siden tok jeg en synstest hos optiker og jeg fikk 1,25 på det ene øyet og 1,50 på det andre, og jeg var nærsynt. Før det hadde jeg slitt mye med hodepine, vært dårlig til å lese tekst på TV og på skilt etter veien. Når jeg da fikk brillene mine som jeg fikk bestilt så var verden et mye bedre sted. Alt ble skarpt og vakkert og jeg kunne virkelig se tretoppene klart på andre siden av dalen. Det er vanskelig å beskrive den økte livsgleden med ord.

Råder deg til å kjøpe deg et par briller. Om du klarer deg uten dem hele tiden så er det iallefall lurt med briller når du ser på TV, kjører bil eller bare vil få med deg mer.

Lenke til kommentar

Jeg sitter foran hver eneste gang, for det er der jeg føler meg komfortabel med synet. Kan man ikke finne årsaken til dårlig syn, om det er jeg som har ødelagt det eller om det er arvelig. Har sittet mye foran skjermen og i mørket i mine tidligere dager. Men kan ikke dette resultatet si noe om hvor dårlig det er. Prøv å tipp? Jeg er 17 btw

Du har neppe gjort noe spesielt for å ødelegge synet. Svært mange er litt nærsynte, det er helt vanlig.

-1 er noe av det minste man trenger briller for.

Wikipedia:

Low myopia usually describes myopia of −3.00 diopters or less (i.e. closer to 0.00).

Medium myopia usually describes myopia between −3.00 and −6.00 diopters.

High myopia usually describes myopia of −6.00 or more.

Lenke til kommentar

Jeg ser like dårlig som deg. Jeg var sent ute, men for 10 år siden tok jeg en synstest hos optiker og jeg fikk 1,25 på det ene øyet og 1,50 på det andre, og jeg var nærsynt. Før det hadde jeg slitt mye med hodepine, vært dårlig til å lese tekst på TV og på skilt etter veien. Når jeg da fikk brillene mine som jeg fikk bestilt så var verden et mye bedre sted. Alt ble skarpt og vakkert og jeg kunne virkelig se tretoppene klart på andre siden av dalen. Det er vanskelig å beskrive den økte livsgleden med ord.

Råder deg til å kjøpe deg et par briller. Om du klarer deg uten dem hele tiden så er det iallefall lurt med briller når du ser på TV, kjører bil eller bare vil få med deg mer.

Samme med meg, jeg gikk fra SD til HD :p

Jeg fikk helt sjokk da jeg tok på meg brillene første gang, "det er sånn verden egentlig skal se ut ja", hehe. Jeg var også sent ute, og burde hatt briller mye tidligere.

Lenke til kommentar

Samme med meg, jeg gikk fra SD til HD :p

Jeg fikk helt sjokk da jeg tok på meg brillene første gang, "det er sånn verden egentlig skal se ut ja", hehe. Jeg var også sent ute, og burde hatt briller mye tidligere.

Du, takk. Den kjenner jeg meg igjen i. Det første jeg så var HD-versjonen av kvisene til en kompis i klassen som var med meg og hentet brillene. Siden alt plutselig ble lengre unna holdt jeg hele tiden på å tryne når jeg skulle gå ned en bratt sti

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

Da jeg var 12 år så merket jeg at jeg ikke kunne se tavlen i klasserommet helt tydelig, dvs at jeg ikke alltid så hva som sto skrevet der pga synet. Så jeg snakket med foreldrene mine, og tok turen til Specsavers. Etter en synsundersøkelse der, ja så fikk jeg ca -0,75 på begge øynene tror jeg det var. Og da jeg tok brillene på ca to uker senere... ja så fikk jeg et STORT sjokk og begynte å le! Det var som å gå fra 240p til Ultra HD!!!!

I dag er jeg 22 år og har ganske så skjeve hornhinner og ca -4,50 på brilleglassene.. og snart får jeg prøvelinser på -4,75 og -4,50... Så -0,75 er ingenting i forhold.. Men du har/hadde jo -1 og -1,50, så da blir det STOR forskjell med synskorigering!!

Så svaret på om du burde bruke briller/linser er definitivt et STORT JAAA!!!! :) Det er absolutt verdt det! Og du vil som sagt merke STOR forskjell!!!! Og forhåpentligvis bruker du det så mange år senere etter du publiserte innlegget. Viss du ikke har operert da.

Ha en fin kveld! :)

Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...