Gå til innhold

[Løst] Ny telefon til 10åring

Per69

Anbefalte innlegg

Jeg leter etter en ny telefon til min 10årige datter.

Hun har nå en nokia C1-01 med god batteritid etc... men smart er den jo ikke... og smart skal den være, i hht ønsket :)

Jeg vil ikke at den skal være for stor, det vil si, den skal være enkel å holde slik at hun ikke knuser den. Hun er fornuftig og flink, som alle barn;), men uhell skjer.

Det vi alle helst vil ha er jo en telefon som er mest mulig "up-to-date" og selvsagt billigst mulig. Mest mulig for minst mulig;). Ikke nødvendigvis slik at jeg absolutt ikke har råd til å kjøpe iphone 5 til henne, men jeg ser på det som poengløst sløseri, selv om flere i klassen visstnok har slikt. Kall meg gjerne kjip...

Jeg har ingen avlagt smart-telefon å gi henne da jeg får slikt gjennom jobb på lån.

Den jeg har sett er Samsung Young S6310. Fin pris hos elkjøp nå.

Jeg skulle gjerne hatt en vanntett smart mobil til henne, men det finner jeg ikke mange av, bortsett fra min S4 Active, da, men den er altfor stor og dyr synes jeg. Støtsikker kunne den også vært, men støtsikre vanntette mobiler har såvidt jeg ser relativt gammel innmat og høy prislapp.

Hun ringer lite og men vil nok helst ha spill, snapchat osv på mobilnett som "alle" vennene.

Råd, erfaringer og tips mottas med takk.

Endret av Per69
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Iphone 4 funker fint synes iallefall jeg. Du kan nok få den for en litt billigere penge også, for det første så er det en litt eldre modell (den funker fint uansett) for det andre så pleier det å være salg etter jul, så da er det bare å sjekke de nermeste elektronikk butikkene. På Iphone får du også inn snapchat, instagram osv.

Lenke til kommentar

Er litt imot dette med å kjøpe kulhet, men det er vel slik det er i barne og ungdomsskolen. Noen i den klassen har hatt ny iphone siden 2. klasse, og jeg synes det er meningsløst.

Sony Xperia Go ST27i kan nok være et alternativ. Vanntett er nyttig!

Nokia Lumia 620 - ja, ikke dumt. Jeg synes den er tøff.

Skal kikke litt på disse...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Samsung Galaxy Xcover. Så slipper du å betale for haugevis av reparasjoner på grunn av at skjermen knuste. Eller for den slags skyld av at ham mister den i vannet :p Han syntes nok at telefonen er heftig uansett hvordan den er når han kan legge den i vann uten at den blir skadet, og når han kan hive den i bakken uten at skjermen knuser.

Det finnes to modeller av denne. Xcover GT 56 ett eller annet :p Det er den første modellen som er gitt ut og den må jeg ai har dårlige specs, men den ser fin ut da. Men også har du også toeren som har mye bedre specs og egen kameraknapp. Den er til gjengjeld litt styggere da kan man si så da er det bare til å velge og vrake ;)

Lenke til kommentar

Mange i klassen har helt sikkert iPhone som hun sier. Dropp det kjipe, kjøp en iPhone til henne. Da blir du kul og ikke kjip... :)

Lurer på hvilken forelder som begynte med dette. Må ha vært langt bak i køen da de delte ut vettet.

Endret av stavros_InnleggNO
Lenke til kommentar

Enig med Stavros og MobilNerd.

Er det mer eller mindre vett hos de som kjøper noe annet da?

Ja, selvfølgelig er det mer vett hos de som kjøper noe rimeligere og mer fornuftig til 10åringer slik at man ikke begynner kjøpepresset alt for tidlig.

Min 10 åring har selvfølgelig ikke teknisk behov for IPhone, antakelig vil de fleste rimelige smart telefoner være (mer enn) gode nok for henne. Hun liker selvfølgelig ikke at de andre i klassen ser telefonen hennes og kommenterer "Hva? Har du en sååå gammel telefon?"

Hun skulle gjerne hatt bedre kamera og nett. Jeg svarer til nå at vi prioriterer andre ting.

Jeg lurer egentlig på hva som har skjedd med oss. For noen år siden var IPhone ganske råflott og noe noen "snopte" til seg selv og eller kona. Nå har ungene det og folk i tråden anbefaler at jeg kjøper det til en 10åring? Hvor går verden hen?

Galaxy Xcover. Har sett litt på den, den er definitivt en kandidat. Må vel evt bli 2eren, men den er ikke veldig elegant... Litt dyr også etter min mening;)

Endret av Per69
Lenke til kommentar

Jeg er egentlig imot Iphone til småbarn, blir kvalm når lillebroren min sine venner kommer drassende bort til oss med Ipad, Iphone og Beats By Dr Dre Headset. Men skjønner at det er et lite press, så jeg ville nok kjøpt iphone til datteren din. Sånn at hun skal slippe å føle seg "utenfor" ulempen er at det er dritdyrt, en ny iphone 4 koster vel omlag 3000kr? Så du kan ta en kikk på bruktmarkedet etter en brukt Iphone 4/4s/5. Vil anbefale deg 4s eller 5, har en iphone 4 nå jeg fikk nesten gratis av en kompis fordi jeg ikke gadd å bruke penger på en dyr telefon, og den er småtreig i bruk..

Lenke til kommentar

Jeg er helt imot det kjøpepresset som er nå. Men så må man spørre seg om hva man skal gjøre. Kjøpe noe man er imot slik at ungene er med i gjengen. Eller kjøpe noe som faktisk kan holde de utenfor. Jeg gruer meg til mine barn begynner på skolen pga alt kjøpepresset som kommer, å som kommer ganske tidlig..

Lenke til kommentar

Enig med Stavros og MobilNerd. Ja, selvfølgelig er det mer vett hos de som kjøper noe rimeligere og mer fornuftig til 10åringer slik at man ikke begynner kjøpepresset alt for tidlig.Min 10 åring har selvfølgelig ikke teknisk behov for IPhone, antakelig vil de fleste rimelige smart telefoner være (mer enn) gode nok for henne. Hun liker selvfølgelig ikke at de andre i klassen ser telefonen hennes og kommenterer "Hva? Har du en sååå gammel telefon?"Hun skulle gjerne hatt bedre kamera og nett. Jeg svarer til nå at vi prioriterer andre ting.Jeg lurer egentlig på hva som har skjedd med oss. For noen år siden var IPhone ganske råflott og noe noen "snopte" til seg selv og eller kona. Nå har ungene det og folk i tråden anbefaler at jeg kjøper det til en 10åring? Hvor går verden hen?Galaxy Xcover. Har sett litt på den, den er definitivt en kandidat. Må vel evt bli 2eren, men den er ikke veldig elegant... Litt dyr også etter min mening;)

Så for å oppsummere...

Din datter skal få mobiltelefon, men hvert fall ikke den hun har lyst på. Fordi "alle" andre har akkurat sen samme som hun har lyst på, så har man gått fra vettet, eller i beste fall fått litt lite av det utdelt, hvis man kjøper en sånn. På grunn av at den er en tusenlapp dyrere enn en annen modell. Noe som kanskje betyr noen øre pr dag i forskjell.

Men hvis man derimot kjøper en telefon hun IKKE har lyst på, og som "ingen" andre i klassen har, da er man en skikkelig smarting som har spart noen kroner på egne barn. Som man da antagelig kan bruke på seg selv i stedet da...?

Jeg antar at du følger samme prinsipp på deg selv også. La oss si at du skal kjøpe deg ny bil, og har skikkelig lyst på f.eks. Volvo. Da kjøper vel hvert fall IKKE det, fordi det er så mange andre som har akkurat det, og den er jo litt dyrere.

Vel, vel.

Du må selvsagt kjøpe akkurat hva du vil, basert på akkurat hvilke prinsipper du måtte ri. Jeg vil nok ikke påstå at du har mistet vettet, eller stått langt bak i køen når det ble utdelt, uansett hva du måtte bestemme deg for. Men jeg stiller meg nok litt undrende til hvor smart akkurat det prinsippet du legger til grunn faktisk er, enten det basereres i kjøpepress eller noe annet. For mobiltelefon skal hun jo uansett få, og det er vel det kjøpepresset handler om? Eller skulle det mot formodning handle om produkter fra Apple...?

Lenke til kommentar

Tja, enkelte ting kan selvsagt komme feil når det formuleres på nett. Jeg har i hvertfall ikke ment å påstå at dere som er hyggelige nok til å ta av deres egen fritid til å besvare mine hverdagslige forespørsler har mindre vett. Tvert imot.

Uansett;

Ja, jeg lar gjerne være å kjøpe det jeg har aller mest lyst på til meg selv, fordi det gjerne blir for dyrt. Jeg endte opp med bilen kona hadde mest lyst på. Slik er det. Jeg prioriterer å betale ned huslånet og gleder meg som et barn til å bli kvitt det. Bare synd det er endel år til. Men ingen "regel" uten unntak.

Det siste jeg kjøpte var en veldig god sykkel... til 10åringen selvfølgelig. Jeg liker å kjøpe kvalitet når det er ting som varer, og jeg liker å gi det bort til ungene. Problemet mitt med telefoner er at de sjelden er bygget for å vare.

Uansett så traff du nesten spikeren på hodet; Hun har sluttet å snakke om telefonen sin. Kommenterer den ikke lengre de siste dagene. Så jeg avventer litt til...

Jeg kjøper ikke en telefon hun ikke har lyst på. Da lar jeg heller være. Men det kan være forskjell på den man har mest lyst på og en man har lyst på. Selv har jeg lyst på så mye, men, i likhet med "alle" andre, begrensede midler. Hvor begrensingen går er helt individuellt. Selv Røkke har begrensede midler.

Om jeg er anti Apple? Helt ærlig? Ja bittelitt, (overpriset, binder deg osv) men vi har IPad'er (flertall, ja) og IPod'er i huset, så det stikker ikke veldig dypt. Antakelig er jeg her en nokså vanlig norsk konsument. Og IPad er helt genial pga hvor lett de er å bruke.

Men tilbake til telefon; hun vil altså egentlig helst ha en ny Samsung S4 (ikke IPhone) av en eller annen grunn. Antar Samsung er kulest nå?

Uansett må jeg også huske på at resten av ungeflokken kommer etter, og kommer til å ønske tilsvarende ting. Så skal telefoner og data og alt annet oppdateres med visse mellomrom. Totalkostnaden er betydelig, og det spiller faktisk en rolle hvor man legger seg i begynnelsen.

Så det er mine "kjepphester" - et forsøk på helhetlig tenkning rundt økonomi for å unngå forskjellsbehandling mellom barn og ikke sløse alt for mye. Vellykket? "skikkelig smarting" som du skriver? Kanskje, kanskje ikke... vi alle må vurdere vår egen fremgangsmåte, tror jeg.

Endret av Per69
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg holder også på å finne meg "ny" telefon. Den skal selvfølgelig være ny fra butikken, men om den ble lansert for et år eller seks måneder siden spiller ingen rolle. Jeg er student og vil heller ikke bruke unødvendig mye penger på en mobil, så jeg setter en øvre grense på 3500. Synes ikke det er verdt pengene når ting ikke varer lenger enn omtrent to år likevel (ja, jeg er forsiktig med tingene mine) :)

Idag tok jeg bybanen hjem fra skolen og satt ovenfor et par barn på alder med din datter vil jeg tippe. Der var det en gutt som hadde fått en iPhone 5S av sin stemor når hun flyttet sammen med faren hans.. det var en laang historie bak dette, men han satt og spilte på denne og klarte fysisk ikke ta blikket fra skjermen for å prate med vennene sine, eller å la noen andre røre telefonen hans. Han var på et punkt ganske krass i stemmen og svært lite hyggelig. Det virket som om bortskjemtheten, hvis man kan kalle det det, hadde tatt overhånd.

Hva med en av disse telefonene til din datter? Jeg vet ikke hvilket pristak du har, annet enn at S4 Active var for dyrt.

https://prisguiden.no/produkt/htc-one-mini-177587

https://prisguiden.no/produkt/samsung-galaxy-s4-mini-176568

https://prisguiden.no/produkt/nokia-lumia-925-176251

Jeg vurderer HTC One eller LG G2 son begge er på toppen av mitt budsjett. Kanskje de passer for en 10 åring også? Dette er i mine øyne svært fornuftige alternativer til en iPhone 5 eller andre toppmobiler. Lykke til med shoppingen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...