Gå til innhold

Oppgradere PC: Vil noen se igjennom oppsettet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser fint ut det der. Men bytt ut skkermkort til asus eller evga da disse har rykter om super kvalitet. Også hvis du kan koste på deg i5 4670k som du kan overclocke senere, så varer den riggen lengre. Hvis du vil ha en kjempe stille rigg velg 2 noctua sp quiet edition i push and pull config, men dette kan evt gjøres senere. Ellers så ser riggen kjempe fin ut, hvis du vil spare litt penger kan du bestille fra dustin.no :)

Ja 550 watt holder, men da kan man ikke overclocke meget.

Lenke til kommentar

Ser fint ut det der. Men bytt ut skkermkort til asus eller evga da disse har rykter om super kvalitet. Også hvis du kan koste på deg i5 4670k som du kan overclocke senere, så varer den riggen lengre. Hvis du vil ha en kjempe stille rigg velg 2 noctua sp quiet edition i push and pull config, men dette kan evt gjøres senere. Ellers så ser riggen kjempe fin ut, hvis du vil spare litt penger kan du bestille fra dustin.no :)

Ja 550 watt holder, men da kan man ikke overclocke meget.

Tusen takk for et hyggelig svar! Jeg er ikke noe interesert i å overclocke grunnnet jeg gamer for det meste kun starcraft 2 og LoL. Og visse andre singleplayer spill. Oppgrader mest nu siden jeg skal være klar til witcher 3 og watchdogs når de kommer ut en gang. Men takk for svar og Godt nytt År.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke noe interesert i å overclocke grunnnet jeg gamer for det meste kun starcraft 2 og LoL. Og visse andre singleplayer spill. Oppgrader mest nu siden jeg skal være klar til witcher 3 og watchdogs når de kommer ut en gang.

Det er direkte idioti å ikke kjøpe K-prosessor når du har valgt Z87-chipset og tredjeparts CPU-kjøler. Prisen er så og si den samme http://www.komplett.no/intel-core-i5-4670k/780485

Hvis du er helt bestemt på ikke å overklokke, så bør du vurdere et rimeligere hovedkort og stock kjøler. Hvis du ikke trenger SLI, så holder dette http://www.komplett.no/msi-b85-g43-socket-1150/782195#!tab:extra

Hvis du vil ha muligheten for å kjøre SLI i fremtiden, så kan du spare noen kroner på dette http://www.komplett.no/msi-z87-g55-socket-1150/793539

Jeg ville også skiftet RAM til denne http://www.komplett.no/corsair-vengeance-ddr3-1600mhz-8gb-cl9/641124

Selv om du ikke vil overklokke i dag, så er det alltid greit å ha muligheten i fremtiden. Du har kraftig nok strømforsyning til en fin overklokk. Andrehåndsverdien øker også.

Sjekk prisene på Dustin home, så kan du fort spare noen kroner til. Dustin har fri frakt på varer over kr 3000 for tiden.

Lenke til kommentar

Det er direkte idioti å ikke kjøpe K-prosessor når du har valgt Z87-chipset og tredjeparts CPU-kjøler. Prisen er så og si den samme http://www.komplett.no/intel-core-i5-4670k/780485

Hvis du er helt bestemt på ikke å overklokke, så bør du vurdere et rimeligere hovedkort og stock kjøler. Hvis du ikke trenger SLI, så holder dette http://www.komplett.no/msi-b85-g43-socket-1150/782195#!tab:extra

Hvis du vil ha muligheten for å kjøre SLI i fremtiden, så kan du spare noen kroner på dette http://www.komplett.no/msi-z87-g55-socket-1150/793539

Jeg ville også skiftet RAM til denne http://www.komplett.no/corsair-vengeance-ddr3-1600mhz-8gb-cl9/641124

Selv om du ikke vil overklokke i dag, så er det alltid greit å ha muligheten i fremtiden. Du har kraftig nok strømforsyning til en fin overklokk. Andrehåndsverdien øker også.

Sjekk prisene på Dustin home, så kan du fort spare noen kroner til. Dustin har fri frakt på varer over kr 3000 for tiden.

Hovedkortet er fint til han. Dessuten ikke kall andre for idioter når han stillte spörsmål om hjelp. Rammen hans fungerer supert hvis han bare trenger 8 gigs. 550 watt er ikke nokk til og kunne overclocke, skal man overclocke bör man hvertfall ha 650 watt pluss. 650 watt er minimum. Jeg sa også at han kunne sjekke prisene på dustin hvis han ville spare penger. Det hk han har valgt er smart, hva hvis han vil ut og kjöpe en i7 4770k når skylake kommer ut i 2016?? er billigere og kjöpe en i7 da og overclocke den en og måtte kjöpe nytt hk og i7, da har han mere muligheter til en mere sikker rigg.

Lenke til kommentar

Hovedkortet er fint til han. Dessuten ikke kall andre for idioter når han stillte spörsmål om hjelp. Rammen hans fungerer supert hvis han bare trenger 8 gigs. 550 watt er ikke nokk til og kunne overclocke, skal man overclocke bör man hvertfall ha 650 watt pluss. 650 watt er minimum. Jeg sa også at han kunne sjekke prisene på dustin hvis han ville spare penger. Det hk han har valgt er smart, hva hvis han vil ut og kjöpe en i7 4770k når skylake kommer ut i 2016?? er billigere og kjöpe en i7 da og overclocke den en og måtte kjöpe nytt hk og i7, da har han mere muligheter til en mere sikker rigg.

Nå er det du som må skjerpe deg, og friske opp både norskkunnskaper og datakunnskaper. Først norsk: Å si at noe er idiotisk er ikke det samme som å kalle noen for idiot.

650W er ikke minimum for å overklokke. GTX 770 har TDP på 230W. Core i5-4670K har TDP på 84W. Tilsammen trekker hele systemet mindre enn 350W på full load. Det er godt rom for å klokke med 550W PSU. Argumentet ditt med Core i7-4770K er ikke særlig holdbart. Hva får deg til å tro at TS plutselig vil begynne å overklokke i 2016? Da har forøvrig ny prossessorgenerasjon kommet ut.

Lenke til kommentar

Hvorfor så sint da mann? Du skriver jo dette: Det er direkte idioti å ikke kjøpe K-prosessor når du har valgt Z87-chipset.

Jeg er enig, men det virker også for meg at du sier han er idiot om han ikke velger en men K bak.

Jeg er slettes ikke sint, men jeg reagerer på å bli beskyldt for å kalle TS idiot når jeg prøver å hjelpe. Les en gang til hva jeg skriver. Jeg mener det er idiotisk/tullete/kall det hva du vil å ikke kjøpe K-prosessor når en allerede har valgt Z87-chipset og tredjeparts kjøler. Prisforskjellen opp til K-prosessor er noen tiere.

Skal en ikke overklokke, så trenger en ikke K-prosessor, Z87-chipset og tredjeparts kjøler. Da kan man spare penger på å kjøpe et rimeligere hovedkort og bruke stock kjøler.

Det er kombinasjonen som er et idiotisk valg, ikke det å kjøpe låst CPU i seg selv. Jeg anbefaler mange å kjøpe låst CPU og et rimelig hovedkort når en er på et stramt budsjett.

Kanskje du også bør friske opp norskkunnskapene dine, før du kommer med ytterligere beskyldninger om hva jeg skriver/ikke skriver?

For øvrig har jeg ikke sagt at TS skal skifte hovedkort. Jeg har rådet TS til å vurdere og skifte hovedkort, med begrunnelsen å spare penger. Det dyreste alternativet jeg nevner sparer TS for kr 150, og er like fremtidssikkert som det han selv har valgt. Det støtter både overklokking og SLI/CFX. Hvis TS ikke skal overklokke nå, men vil ha muligheten til overklokking eller SLI i fremtiden, kan tredjeparts CPU-kjøler foreløpig droppes. Ytterligere kr 300 spart, uten å ha mistet ytelse.

Lenke til kommentar

Okay, Vi er ferdig med det. Du kunne jo fjernet idioti i posten din? Men som jeg sa vi er ferdig med det, skjønner nå poenget ditt.

Nei standard kjøler støyer mye mere, har selv hevet mine i bosset

Jeg kunne ikke fjernet "idioti" i posten min, da det er det jeg mener. Ordet understreker poenget. Om du mener noe annet, er du fri til å uttrykke det. Jeg anerkjenner likevel ikke deg som tanke- og meningspoliti for meg.

Standard kjøler bråker noe mer, men den er langt fra noe jetfly i et standard uklokket oppsett i et rimelig greit kabinett. Og den følger med på kjøpet. Gamer du med headset eller med litt volum på høyttalerne vil du neppe høre den, og på idle er den så og si lydløs i et normalt rom. Den er fullt brukbar, men det finnes langt bedre.

Nå ble jeg kanskje noe skarp, men det er også for å understreke et poeng.

@ FGF: Det er ikke alle som driter penger og blir kåt av 1000W, eller "minimum 650W" for den saks skyld. Noen av oss forholder oss fortsatt til den virkelige verden, og i den kan man fint overklokke med en mindre PSU.

Lenke til kommentar

se signaturen så ser du hva jeg bruker mine 9 pcer til.

Ja du har rett, 1000w er overkill, men så er psu det som varer lengst på en data, selv har jeg 3x 800 og 6x 600w

Den kommentaren var ikke ment på deg. Jeg er helt enig i å investere litt ekstra i en PSU av god kvalitet, men i dette tilfellet har TS allerede en PSU som holder til hans oppsett.

Lenke til kommentar

Okay takker for den. Men 550 er på grensen, gpuen han har valgt er max 250w, så cpu er 84w + resten. Joda kan gå, men jeg ville sakt for liten psu. Jeg gjør følgene, liker å ha en psu som er ca 50% mere en systemene min bruker.

Denne pc har en 800w, ligger på ca 300w i strømforbruk. 2x660ti + 3770K

Den andre er 780ti + 3770K og 600w psu, ligger på 290w.

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar

GTX 770 har TDP på 230W. 50% overhead er helt unødvendig. Her er for øvrig guru3d.com sine beregninger på valgt skjermkort:

Measured power consumption

1. System in IDLE = 119 W
  2. System Wattage with GPU in FULL Stress = 303 W
  3. Difference (GPU load) = 187 W
  4. Add average IDLE wattage ~10 W
  5. Subjective obtained GPU power consumption = ~ 197 Watts

Mind you that the system wattage is measured at the wall socket side and there are other variables like PSU power efficiency. So this is a calculated value, albeit a very good one.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...