Ludvig86 Skrevet 30. desember 2013 Del Skrevet 30. desember 2013 Hei! Jeg har akkurat koblet til en trådløs router hos svigers. De har aldri hatt Internett før. Så alt i huset er nytt. De bor i blokk og har fått en Canal Digital boks på veggen, som jeg da koblet routeren de kjøpte til. En Jansen router. Tilkoblingen var enkel og det er oppe og går. Signalstyrken er sterk, men nettet går utrolig trengt. Jeg prøvde å koble meg til på telefonen, men ble bare koblet fra grunnet tregt nettverk. Jeg har aldri før satt opp en router, så jeg vet ikke om det kan vere noe jeg har gjort/ikke gjort? Den står foreløpig på gulvet, men det skal vel ikke ha noe å si når vi har full signalstyrke? Takker for alle svar. Lenke til kommentar
War Skrevet 30. desember 2013 Del Skrevet 30. desember 2013 Er den boksen på veggen en router eller modem? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 30. desember 2013 Del Skrevet 30. desember 2013 Canal Digital leverer normalt modem. I en blokk er det ofte andre nett som kan forstyrre. Bruk f.eks. inSSIDer for å sjekke ledige kanaler og endre i ruter. Har du sjekket hastigheten på PC tilkoblet med kabel? I modem og ruter? Jensen rutere er ikke regnet som særlig bra.... Sjekk om du kan oppdatere firmware. 1 Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 30. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2013 Takker for svarene. Jeg har nå prøvd å oppdatere routeren, men det var ikke så veldig lett, men jeg tror jeg fikk det til. Anvisningen som ligger på nett er ikke helt lik det som skjer på skjermen, men jeg tror det gikk. Den stod til å velge kanal automatisk, men jeg bare valgte en tilfeldig nå for å se. Men må jeg gjøre noe etter at jeg har gjort endringer inne på routeren? Må jeg logge meg av og på igjen på nettverket for å evt. merke noe forskjell, eller skjer dette uten noe styr? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 30. desember 2013 Del Skrevet 30. desember 2013 Restart ruteren og koble til på nytt. Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 30. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2013 Ok. Da skal jeg prøve det. Routeren har ingen av/på-knapp. Bare en "Reset" knapp bak. Jeg antar at jeg da skal dra ut kontakten og sette den i igjen?Jeg lastet ned inSSIDer til telefonen min (Note 3) siden programmet ikke var å få til Mac? Jeg klarte hvertfall å finne en ledig kanal, og endret til den. Så nå kobler jeg ifra og ser hva som skjer. Er koblet til nettet via telefonen min, siden nettverket går alt for tregt her til at det er levelig. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 30. desember 2013 Del Skrevet 30. desember 2013 Restart ruter ved å koble strømmen fra og til, ja. Har du koblet noe til med kabel så du vet at nettet er OK? Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 30. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2013 Jeg koblet til med kabel når jeg skulle oppdatere routeren, så virket det mye bedre. Men etter å ha endret kanalen så er det ingen forskjell :/ Hva annet kan man gjøre? Jeg har visst ikke så god kunnskap på dette feltet som jeg trodde. Hadde det vert en PC det var snakk om, så kunne den bare blitt koblet til med kabel. Men det er snakk om ett nettbrett, og da blir det litt værre :/ Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 30. desember 2013 Del Skrevet 30. desember 2013 Synd du ikke har kablet utstyr så du kunne fått bekreftet at det er OK inn. Hvis det ligger nettverk på nabokanalene så kan det gi problemer... Hvilken Jensen ruter er det? Har den dualband så du kan bruke 5 GHz hvis utstyret støtter det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 30. desember 2013 Del Skrevet 30. desember 2013 Hva er båndbredden på abonnementet? CD leverer helt ned til 2/1 på fellesavtaler, og da vil det naturlig nok gå tregt dersom du er vant til 100/100: https://kabel.canaldigital.no/Produkter/Bredband/Produktsammenligning/Priser-og-produkter-for-fellesavtaler/ Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 31. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2013 Jeg faktisk ikke hvilket abb. som ble innstallert. Men jeg måtte bare gi opp. Det er jo flust av forskjellige trådløse nettverk i en blokk, så det er mulig at det kan vere noe der, men hva kan man da gjøre?De vurderte å bytte routeren, men jeg ba de ta kontakt med Canal Digital, som har innstallert modemet, kanskje de kunne finne en løsning på problemet. Men jeg må få takke for alle innspillene, Mr. D. Godt nyttår Lenke til kommentar
billywillie Skrevet 31. desember 2013 Del Skrevet 31. desember 2013 Hva er båndbredden på abonnementet? CD leverer helt ned til 2/1 på fellesavtaler, og da vil det naturlig nok gå tregt dersom du er vant til 100/100: https://kabel.canaldigital.no/Produkter/Bredband/Produktsammenligning/Priser-og-produkter-for-fellesavtaler/ Jo men selv med den hastigheten skal jo nettet fungere normalt. Når han blir frakoblet nettet pga. treg forbindelse er det nok noe annet. Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 2. januar 2014 Del Skrevet 2. januar 2014 2/1 linjen til CD er så treg at en må prøve flere ganger å få lastet inn sider. Om de kun har den laveste hastigheten så trenger det ikke være feil på utstyr, men rett og slett at linjen er så treg at det føles som feil. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 2. januar 2014 Del Skrevet 2. januar 2014 Ville startet med å koble en PC rett i kabelmodem for å sjekke at de faktisk får 2/1. Dersom dette er OK, er neste skritt inSSIDer på en PC/Android for å se hvor det er best å legge WiFi-kanalen. Beste løsning er å velge en router som støtter 5 GHz, der er problemet med forstyrrelser fra andre nett mye lavere. Det er mange dingser som fortsatt ikke støtter 5 GHz, men da kan man teste om det fungere som det skal fra de. Dersom det gjør det, men ikke fra 2,4, er det trolig forstyrrelser som er årsaken. Er det tregt på 5 GHz også, ligger feilen enten i router eller kabel mellom router og modem. Lenke til kommentar
Ludvig86 Skrevet 2. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2014 Hei! Da var visst problemet løst. Det var faktisk kabelen til modemet som var plugget i feil. Var ikke værre enn det. Flaut. Men har hvertfall lært til neste gang. Takker så mye for alle innspill! Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 2. januar 2014 Del Skrevet 2. januar 2014 Bra at det løste seg. Men jeg tenkte ikke på kablinga når du skriv i første post: Tilkoblingen var enkel og det er oppe og går. Ha en fin kveld. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 2. januar 2014 Del Skrevet 2. januar 2014 snips...... ligger feilen enten i router eller kabel mellom router og modem. Fint det løste seg, greit å starte med det enkleste først når man feilsøker. Da får dere nyte 2/1 uten treghet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå