Gå til innhold

Aksjon Rett E18 - Hva synes dere om valget av ny veistrekning Oslo-Sørlandet?


Anbefalte innlegg

Hva synes dere om dette valget for en ny og bedre utnyttet veistrekning for E18 mellom Oslo og Sørlandet?
187993_104397669709579_1074718055_n.jpg

Aksjon Rett E18 ble etablert i år 2012 for å bidra til at fremtidens E18 bygges i tilnærmet rett linje mellom Oslo og Sørlandet, hvilket innebærer en reduksjon i kjøretid på ca. 35 minutter sammenlignet med om E18 bygges gjennom Bamble.

Oversiktsfilm for Rett E18

Hoeringsuttalelse til ATP Grenland.pdf

Endret av nokia963
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor i all verden skal veien gå gjennom ødemarka? Dagens E-18 knytter sammen flere byer og større tettsteder, mens det forslaget der bare blir en rett linje mellom to mer eller mindre arbitrært bestemte punkter. Greit at du da sparer en halvtime om du skal kjøre til Skien/Porsgrunn, men hva med de som skal til Sandefjord eller Tønsberg?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden skal veien gå gjennom ødemarka? Dagens E-18 knytter sammen flere byer og større tettsteder, mens det forslaget der bare blir en rett linje mellom to mer eller mindre arbitrært bestemte punkter. Greit at du da sparer en halvtime om du skal kjøre til Skien/Porsgrunn, men hva med de som skal til Sandefjord eller Tønsberg?

Hvorfor må motorveiene gå innom alle byer? Blir mer forurensning av det og køer. Der går an å sjekke ut hvorfor de har valgt den aktuelle traseen ved å se på YouTubelinken, der blir det forklart i detalj. Er det blitt gjort ignorer dette.

 

Kort oppsummert:

- Den vil binde sammen flere byer enn dagens, blant annet Kongsberg regionen som består av flere tusen folk.

- Folk vil pendle kortere og strekningen vil korte ned avstander til flyplassen Torp (Sandefjord) og Geiteryggen (Skien) som vil redusere forurensningen noe.

- Dagens trase vil fortsatt bestå, men vil redusere gjennomkjøringen til Vestfold byene betraktelig da de som kjører Oslo-Kristiandsand f. eks ikke trenger å kjøre dagens. Dette vil redusere køer og trafikkflyten vil bli god.

Endret av melbyes
Lenke til kommentar

TIl gjengjeld vil jo de som bor langs kyststripen få bedre vei enn dersom denne legges langt inne i landet - og det er jo langs kysten storpendlerne bor. Jeg kjenner ikke SÅ mye til veiene langt innover i landet, men det lille jeg har sett sier meg at det er langt mer svinger og slikt langs kysten, dermed lavere fartsgrenser og lengre reisestrekning. Dermed er det ikke så dumt at det behovet dekkes raskere enn i innlandet, hvor man ofte har lange, rette veier over åkre og slikt.

Lenke til kommentar

TIl gjengjeld vil jo de som bor langs kyststripen få bedre vei enn dersom denne legges langt inne i landet - og det er jo langs kysten storpendlerne bor. Jeg kjenner ikke SÅ mye til veiene langt innover i landet, men det lille jeg har sett sier meg at det er langt mer svinger og slikt langs kysten, dermed lavere fartsgrenser og lengre reisestrekning. Dermed er det ikke så dumt at det behovet dekkes raskere enn i innlandet, hvor man ofte har lange, rette veier over åkre og slikt.

Du kan ha noe rett i at kystveiene er noe mer svingete enn innlandet. Nå er jeg mest kjent med innlandsveier og de er ikke spesielt rette de heller, er svært svingete de også. Jeg må legge til at jeg er enig med deg at E18 burde ha blitt bygget for lenge siden for å ta hånd om trafikken langs Norges mest befolkede del, og det har dessverre blitt neglisjert i lang tid. Nå har de jo brukt over 20 år på E18 i Vestfold i stedet for sju som de kunne brukt og flere milliarder mer enn nødvendig. Å ha en motorvei lenger inn i landet som går "parallellt" vil kunne spare samfunnet for mange milliarder på grunn av at trafikken blir fordelt etter hvor de skal.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

- Den vil binde sammen flere byer enn dagens, blant annet Kongsberg regionen som består av flere tusen folk.

- Folk vil pendle kortere og strekningen vil korte ned avstander til flyplassen Torp (Sandefjord) og Geiteryggen (Skien) som vil redusere forurensningen noe.

- Dagens trase vil fortsatt bestå, men vil redusere gjennomkjøringen til Vestfold byene betraktelig da de som kjører Oslo-Kristiandsand f. eks ikke trenger å kjøre dagens. Dette vil redusere køer og trafikkflyten vil bli god.

 

De har allerede begynt bygging av ny vei gjennom Kongsberg nå, den nye E134.

 

Problemet er egentlig ikke her oppe, men heller nede på sørlandet. Har kjørt uttalige ganger fra østlandet til Kristiansand, siden jeg har bodd der nede noen år og det er merkbart at hva man har inntrykk er en god vei hele veien fra før, egentlig ikke er det. Det er ganske bra fra Larvik og et stykke inn i Telemark, men med en gang man nærmer seg Agder, er det rett og slett elendig. Litt fin motovei inn mot Kristiansand, men thats it. Det er mye rom for forbedring, for å si det mildt.

Lenke til kommentar

De har allerede begynt bygging av ny vei gjennom Kongsberg nå, den nye E134.

Jeg kjørte sist der i helga, og kunne ikke se noe bygging av ny vei. Selv om du seier de har begynt å bygge på E134 nå, så vil ikke den kunne binde sammen flere byer som det E18 hadde gjort om den hadde gått i tenkt linje. Jeg synes de forklarer det veldig bra i filmen, og har du ikke sett den så er det absolutt verdt å se på den.

 

Problemet er egentlig ikke her oppe, men heller nede på sørlandet. Har kjørt uttalige ganger fra østlandet til Kristiansand, siden jeg har bodd der nede noen år og det er merkbart at hva man har inntrykk er en god vei hele veien fra før, egentlig ikke er det. Det er ganske bra fra Larvik og et stykke inn i Telemark, men med en gang man nærmer seg Agder, er det rett og slett elendig. Litt fin motovei inn mot Kristiansand, men thats it. Det er mye rom for forbedring, for å si det mildt.

Dette gjelder mildt sagt hele landet og ikke bare der. Med den farten vi har i dag kommer ingen som lever i dag til å se et godt utbygd veinett i Norge.
Lenke til kommentar

Jeg kjørte sist der i helga, og kunne ikke se noe bygging av ny vei. Selv om du seier de har begynt å bygge på E134 nå, så vil ikke den kunne binde sammen flere byer som det E18 hadde gjort om den hadde gått i tenkt linje. Jeg synes de forklarer det veldig bra i filmen, og har du ikke sett den så er det absolutt verdt å se på den.

 

Jeg sier ikke det, men de har begynt å bygge den nye veien. Det er bare å se på hva de har begynt med ved drammensveien ned mot Kongsberg, og fyllingene de har begynt å legge ut i Saggrenda-området, for de som er lokalkjente.

Lenke til kommentar

 

Jeg sier ikke det, men de har begynt å bygge den nye veien. Det er bare å se på hva de har begynt med ved drammensveien ned mot Kongsberg, og fyllingene de har begynt å legge ut i Saggrenda-området, for de som er lokalkjente.

Du sa jo det at de hadde begynt å bygge på E134. Jeg vet ikke hvor det er, men det er ikke det tråden handler om.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...