Gå til innhold

Hvor langt har Linux kommet mht spill?


fnatten

Anbefalte innlegg

Slik utsikten ser ut som Windows er det ikke bra. Hadde hoppet over til Linux for en stund siden om det ikke var for gaming. Såvidt jeg har sett støttes ikke feks BF4 spesiellt bra på Linux idag.

 

Nå som Windows 8/8.1 er ute, er vel interessen for Linux økt for mange andre også. At NSA sikkert har infiltrert MS og lagt inn 20 bakdører er noe som også motiverer meg. Ser ikke bortifra at det samme kan ha skjedd med Linux, men er iallefall jævli mye vanskeligere der da kilden ikke er lukka.

 

Er det trolig at jeg kan spille BF4 på linux i nærmeste fremtid?

Ellers er jeg litt skeptisk for kryptering, men ser ut som truecrypt støttes nativt på linux, så burde funke. Ellers håper jeg linux har egen, god rdp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik utsikten ser ut som Windows er det ikke bra. Hadde hoppet over til Linux for en stund siden om det ikke var for gaming. Såvidt jeg har sett støttes ikke feks BF4 spesiellt bra på Linux idag.

 

Nå som Windows 8/8.1 er ute, er vel interessen for Linux økt for mange andre også. At NSA sikkert har infiltrert MS og lagt inn 20 bakdører er noe som også motiverer meg. Ser ikke bortifra at det samme kan ha skjedd med Linux, men er iallefall jævli mye vanskeligere der da kilden ikke er lukka.

 

Er det trolig at jeg kan spille BF4 på linux i nærmeste fremtid?

Ellers er jeg litt skeptisk for kryptering, men ser ut som truecrypt støttes nativt på linux, så burde funke. Ellers håper jeg linux har egen, god rdp.

Linux vil alltid være for spesielt interesserte, så tror ikke du skal ha for store forhåpninger.

 

Forøvrig ser framtidsutsiktene til Windows bedre ut, en på lenge.

Lenke til kommentar

@Rusher: Det var veldig bastante påstander, men deg om det.

--

 

Man kan ikke kjøre windows programmer på linux og motsatt. Man har ting som Wine som muliggjør å kjøre windows programmer på linux, med varierende kvalitet. Det er ikke slik at et pc program/spill er ett pc program/spill, det må være tilpasset/kompilert for den plattformen/oset det skal kjøre på.

 

BF4 vil du nok ikke få spilt på linux. Det krever at EA/Dice lager en linux port, wine er neppe en god løsning (men kan ta feil). Da har jeg mer tro på at neste BF spill vil få en linux klient.

 

Tror Valve sin linux satsning vil være veldig avgjørende for linux som fremtidige spill plattform. Det er vel også noe jobb som må gjøres på driver siden til skjermkortene, spesielt amd. De er ikke like gode som windows utgavene. Blir Steam på linux og/eller SteamOS populært nok så vil vi nok se en større satsning på dette området fra amd og nvidia.

 

Pr i dag så er fremdeles Windows en bedre spill plattform enn linux, men avhengig av hvilke spill man vil spille.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Det finnes noen flere linux spill utenom det som er på Steam. Humblebundle har vel noen, har også inntrykket av at mange av kickstarter finansierte spillene vil komme med støtte for linux. Indie utviklere ser også ut til å støtte mer multiplattform enn tidligere. Men er selvfølgelig en vesentlig forskjell på disse spillene og AAA titler, men kommer jo an på hva man er på jakt etter og liker å spille. Uansett så får linux mer oppmerksomhet fra spillutviklere nå enn tidligere, så fortsetter det slik bør linux bli like bra, om ikke bedre(?), som spillplattform i forhold til Windows.

Lenke til kommentar

For å sjekke hvordan spill fungerer under wine kan du alltids bruke appdb.winehq.org. Veldig mange aktive brukere, og massevis av nyttig hjelp om du har problemer. Jeg har aldri vært noen ytelsesfrik, så lenge ting har vært spillbart uten for mye hakking, og har stort sett gode erfaringer med å spille gjennom Wine. Om du tenker å game mye over nett og er avhengig av lav latency er nok ikke Wine å anbefale.

 

Likevel høres det jo ut som om du har tenkt en del på å gjøre byttet av andre (og viktigere) årsaker enn spill, så jeg vil jo uansett oppfordre deg til å prøve det. Det er jo rimelig fort gjort å rydde litt plass på en harddisk, og selve installasjonen tar vel noe sånt som ti-femten minutter med en kurant nettlinje og maskinvare, så det er jo bare å peise på.

 

Jeg tror at Steam-katalogen kommer til å vokse raskt gjennom 2014, så det er definitivt spennende tider for gaming på linux nå.

Lenke til kommentar

Det er ikke så mange AAA-titler som kommer ut på Linux, men det er fortsatt blitt veldig mye bedre de siste årene, spesielt da pga. Steam, Humble Bundle og lignende initativer. Source-motoren som står bak titler som HL2, DotA 2 og mer kjører eksempelvis på Linux.

 

Ellers er jeg litt skeptisk for kryptering, men ser ut som truecrypt støttes nativt på linux, så burde funke. Ellers håper jeg linux har egen, god rdp.

Om noe er det andre veien; Linux støtter kryptering og sikkerhet generelt sett utrolig godt. Det finnes også en native RDP klient kalt "rdesktop" som fungerer knall, kjøres i terminalen, f. eks:

 

rdesktop -g 1920x1200 -u username -m host.no:3389

Lenke til kommentar

 

 

Jeg tror at Steam-katalogen kommer til å vokse raskt gjennom 2014, så det er definitivt spennende tider for gaming på linux nå.

 

Dette har blitt sagt i minst 10 år, og man blir like skuffa hvert år. Kommer nok bare til å ha linux som server (konge) noen år til. Ser liksom ikkje at man skal få store titler til Linux allerede i 2014, selv om steam er en stor pådriver med steambox etc..

Lenke til kommentar

@Nizzen: Nå kom vel Steam til linux tidlig i 2013, så at noen har gått rundt og sagt det i 10 år er vel å ta litt i. :p

 

Når det gjelder spill til linux generelt, så har det blitt snakket om lenge, og gang på gang har jeg sett det har vært konkludert med at man trenger en eller flere store aktører som satser. Vel, det har vi nå fått, så får man se hvor det fører hen. Jeg er ihvertfall mer optimistisk enn før.

Lenke til kommentar

 

Dette har blitt sagt i minst 10 år, og man blir like skuffa hvert år. Kommer nok bare til å ha linux som server (konge) noen år til. Ser liksom ikkje at man skal få store titler til Linux allerede i 2014, selv om steam er en stor pådriver med steambox etc..

Mye som tyder på at du tar feil. De spillene som spilles mest på steam kom i stor grad på plass i år til linux. CS Global offensive har visstnok vært på vei til linux en stund nå, forvent at den slippes snart i linux versjon:

http://store.steampowered.com/stats/

Da er faktisk de fem mest populære spillene ute på linux. Med nyeste Metro Last light har også nye AAA titler begynt å komme til linux. Dette kom på plass i 2013, alt tyder på at fremgangen vil være minst like rask i 2014 når steambox slippes.

 

Til trådstarter, ja, mange nok spill til å brenne av altfor mye tid er allerede tilgjengelig på linux. Mange flere vil antagelig komme gjennom 2014. Wine er ingen perfekt løsning, men for enkeltspill og ting som netflix kan det være en grei løsning. Eksempelvis skal Skyrim og Civ5 funke bra:

http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=application&iId=13667

http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=application&iId=12117

så om kort tid er det kun Dayz av topp ti lista til Steam som ikke kjører bra på linux.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Linux vil alltid være for spesielt interesserte, så tror ikke du skal ha for store forhåpninger.

 

Forøvrig ser framtidsutsiktene til Windows bedre ut, en på lenge.

 

..Tuller du eller?

 

Fremtiden til Linux er strålende, som den alltid har vært, og nå da spesielt m.t.p gaming. Nå som SteamOS har kommet, betyr det at alle spill som støttes på SteamOS, støttes i Linux - nativt. I tillegg støttes også MANGE, gjennom Wine. Flere store utviklere, har vist stor interesse for å begynne å porte spill til Linux, deriblant utviklerne bak Battlefield-spilla.

 

Har brukt Linux siden 2005, og fremtiden m.t.p det meste faktisk, har aldri sett bedre ut. Dette gjelder forøvrig også andre opensource-prosjekter som f.eks de ulike variantene av BSD, som bare på få år i likhet med Linux, har gått fra å være kun for de avanserte brukerne, til nå og kunne brukes av alle.

 

Linux brukes i langt flere maskiner, servere, apparater++ enn mange kanskje skulle tro.

 

Sjekk ut denne videoen for mer informasjon om gaming på Linux:

 

http://www.youtube.com/watch?v=cqDXL_U_zZk

 

Men det er ikke til å stikke under en stol, at for å konkurere med Windows' sitt brede spillbibliotek, kommer man til å måtte vente en stund. Men det er først nå moroa ser ut til å begynne for alvor på gaming-fronten.

Endret av petter3k
Lenke til kommentar

Fremtiden til Linux er strålende, som den alltid har vært, og nå da spesielt m.t.p gaming. Nå som SteamOS har kommet, betyr det at alle spill som støttes på SteamOS, støttes i Linux - nativt. I tillegg støttes også MANGE, gjennom Wine. Flere store utviklere, har vist stor interesse for å begynne å porte spill til Linux, deriblant utviklerne bak Battlefield-spilla.

Har ikke SteamOS en grafikkstack som er forskjellig fra vanlige Linux-distorer? Slik at det i praksis ikke vil være nativ og direkte kompatibilitet?

Lenke til kommentar

Har ikke SteamOS en grafikkstack som er forskjellig fra vanlige Linux-distorer? Slik at det i praksis ikke vil være nativ og direkte kompatibilitet?

 

SteamOS er i bunn og grunn Debian, med diverse realtime-patches samt. Steam forhåndsinstallert, og som starter i "Big Screen Mode", altså ikke spesielt anderledes enn slik jeg har satt det opp hos meg selv.

 

Foruten dette, kommer det satt opp med et eget Steam-repo.

 

SteamOS har fått en egen compositor for å gjøre det hele mer sømløst m.t.p "Big Screen Mode".

 

Så, svaret blir nei, det vil alltid være Linux, og derfor også kjøre nativt på andre Linux distribusjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...