CFM Skrevet 30. desember 2013 Del Skrevet 30. desember 2013 Har bestemt meg for å bruke maks 10000kr på en bærbar data som skal brukes hovedsaklig til skolebruk. Vi driver en del med simuleringer i Matlab og skal nå begynne med simuleringer i ANSYS. Bruker også Autodesk Inventor en del. Jeg regner da med at det krever en del prosessorkraft og har sett litt rundt etter i7 Haswell prosessorene. Skjermkort bør også være ganske greit. Ser for meg at 15" skjerm da jeg skal ha den med på skolen. 17" hadde jo vært fint, men da blir den litt vel stor å drasse på i lengden. Har sett litt på ASUS N56JR som et mulig valg. Den har full HD, kraftig prosessor, GTX 760M skjermkort, 8GB RAM (mulig å sette inn enda en 8GB brikke). https://prisguiden.no/produkt/asus-n56jr-s4054h-195608 Det eneste jeg vil si er negativt med denne er at den ikke har IPS panel, og SSD delen er litt liten (forsåvidt null stress å bytte til en annen hybrid-sak i fremtiden). Er det noen andre i samme prisklasse som kan være aktuelle? Ser at mange har GTX 750M skjermkort, men jeg har forstått at 760n er en del kraftigere? Lenke til kommentar
CFM Skrevet 1. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2014 (endret) Denne her ser da fin ut? Mye kraft for pengene i hvertfall... Dog uten IPS skjerm, men såååå stor forskjell kan det da ikke være? http://www.multicom.no/Xishan-W355S-15e6-Full-HD-Matt-Intel-Core-i7-4700MQe-24GBe-256GB-SSD-1TB-7200e-GeForce-GTX-765Me-DVDRWe-Uten-operativsystem-Multicom/cat-p/c1000042/p10627338 Litt billigere, og med IPS skjerm: http://www.multicom.no/Xishan-W650S-15e6-Full-HD-Matt-IPS-Intel-Core-i7-4700MQe-16GBe-256GB-SSD-1TB-Hdde-GeForce-GT-750Me-DVDRWe-Uten-operativsystem-Multicom/cat-p/c100560/p10625990 Endret 1. januar 2014 av CFM Lenke til kommentar
memberid-323818 Skrevet 1. januar 2014 Del Skrevet 1. januar 2014 Den største forskjellen på ips og ikke er at svart/hvit blir hvit/svart nær du sercpå skjermen skrått. Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 1. januar 2014 Del Skrevet 1. januar 2014 Fordelene med IPS er bedre innsynsvinkler, samt for de fleste IPS skjermene også større fargerom (flere mulige fargenyanser) og bedre kontrast og sortnivå. N56JR har dog en helt ok TN skjerm, avhengig av produksjonsdato får du et panel fra Samsung eller Fra LG da asus bruker begge deler. LG'en har best sortnivå og kontrast, men har en antirefleksbelegg som gjør at den kan føles litt "kornete" om du ser etter. Samsungen sitt antirefleksbelegg gir ikke så mye av denne effekten - men så er den også mer reflektiv enn LG'en. N56JR er et godt valg for deg så vidt jeg kan se, multicom har også fine maskiner, men de støyer mer som kan bety en del for deg. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 1. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2014 (endret) Er det snakk om veldig mye støy på Multicom maskinene eller kan man begrense det med Speedfan? Litt støy går fint. Det er jo ganske heftig forskjell i specs og bare 1500,- forskjell (kommer i såfall til å handle Asusen fra Komplett)... Win 7 har jeg fra før. Er viftestøyen så ille at det er verdt å velge Asusen? Endret 1. januar 2014 av CFM Lenke til kommentar
memberid-323818 Skrevet 1. januar 2014 Del Skrevet 1. januar 2014 Du må huske på at multicom viser priser uten moms, så når du kommer i kassen blir det mere. Lenke til kommentar
deleted Skrevet 1. januar 2014 Del Skrevet 1. januar 2014 Det er jo ikke akkurat den store forskjellen på specs mellom Asus og Multicom etter min mening. Forøvrig er materialkvaliteten på multicom-maskiner på linje med noe som kunne vært kjøpt på nille. Det er plast all-over, og er kanskje noe du burde ta hensyn til siden du skal reise med den? Lenke til kommentar
CFM Skrevet 1. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2014 (endret) Jo egentlig, da tror jeg at jeg går for Asusen og heller kjøper med en bedre hybriddisk med større SSD del. GT 750m burde vel holde så lenge jeg ikke skal spille noe særlig? Takker for svar! Endret 1. januar 2014 av CFM Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 1. januar 2014 Del Skrevet 1. januar 2014 (endret) Er det snakk om veldig mye støy på Multicom maskinene eller kan man begrense det med Speedfan? Litt støy går fint. Det er jo ganske heftig forskjell i specs og bare 1500,- forskjell (kommer i såfall til å handle Asusen fra Komplett)... Win 7 har jeg fra før. Er viftestøyen så ille at det er verdt å velge Asusen? Støy er svært individuelt, noen blir ikke sjenert av støy i det hele tatt, mens for andre er det motsatt. Det er også forskjell på modellene til clevo/MSI som multicom selger, men generelt sett under belastning syns jeg støynivået er sjenerende. Regner med det er multicom modellene med GTX765M du vurderer. Støynivå målt av notebookcheck.net: Clevo W355: idle: 29-36dB load: 45-48dB MSI GE60: idle: 33-34dB load: 45-51dB Asus N56VB (N56JR ikke testet enda, men jeg har hatt begge og eneste forskjellen jeg kan merke er at viften starter tidligere opp på N56JR, idle støynivå og maks støynivå er ganske likt.: idle: 29-32dB load: 38-39dB En dB økning på ca 6dB oppfattes som en dobling av støynivået for vår hørsel (igjen individuelt etter alder og hvor god hørsel man har). Grovt sagt: under belastning så støyer MSI/clevo over dobbelt så mye. Endret 1. januar 2014 av OC-Freak Lenke til kommentar
CFM Skrevet 1. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2014 Støy er svært individuelt, noen blir ikke sjenert av støy i det hele tatt, mens for andre er det motsatt. Det er også forskjell på modellene til clevo/MSI som multicom selger, men generelt sett under belastning syns jeg støynivået er sjenerende. Regner med det er multicom modellene med GTX765M du vurderer. Støynivå målt av notebookcheck.net: Clevo W355: idle: 29-36dB load: 45-48dB MSI GE60: idle: 33-34dB load: 45-51dB Asus N56VB (N56JR ikke testet enda, men jeg har hatt begge og eneste forskjellen jeg kan merke er at viften starter tidligere opp på N56JR, idle støynivå og maks støynivå er ganske likt.: idle: 29-32dB load: 38-39dB En dB økning på ca 6dB oppfattes som en dobling av støynivået for vår hørsel (igjen individuelt etter alder og hvor god hørsel man har). Grovt sagt: under belastning så støyer MSI/clevo over dobbelt så mye. Det er såpass ja... Da blir det nok Asus på meg. Takk for svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå