Gå til innhold

Kost og enæring, ingen studiekompetanse

Kvinne2

Anbefalte innlegg

Hei

Har en venn som er 30år.

Han ønsker å gå kost og enæring utdannelsen.

Han har ikke generell studiekompetanse.

Hva må han gjøre for å kunne gå kost og enærings utdannelsen.

Må han gå 3 år på vgs?

Må han ta et halvt år hos privatist pr vgs trinn. (totalt 1 og et halvt år, for å fullføre alle eksamene og få generell studiespesialisering)

Eller kan han gå rett på utdannelsen uten studiespesialisering.. og hva er da ulempen?

Trenger litt veiledning.

Takk for hjelp :):)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville hørt om han kunne komme inn på 23/5 regelen (over 23 år, med 5 års arbeidserfaring) da kan du søke deg inn på alle fag som ikke krever ekstra fag. En kjapp epost eller telefon til skolen vil kunne besvare dette for han. Jeg kom meg inn på 23/5 regelen i den utdannelsen jeg nå holder på med.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det beste er vell å prøve på 23/5 regelen. Både arbeid, militæret og vidergående skole teller for å få de fem årene han trenger. Så trenger han seks fag, engelsk, historie, norsk, naturfag, matte og samfunnsfag tror jeg, men her er det viktig å ta kontakt med eksamenskontoret om han allerede har noen av disse fagene, om de er tatt under reform 94 må han søke om å få de akseptert innen kunnskapsløftet. Alle fagene må være under samme reform. Har han derimot alle fagene i remform 94 så går går det greit.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...