Argyros Skrevet 30. desember 2013 Del Skrevet 30. desember 2013 Jeg har ikke hatt stasjonær PC på mangfoldige år, og har nå tenkt å endelig få en liten kraftplugg under pulten. Samtidig tenker jeg at det kan være kjekt å teste litt litecoin mining, så lurer på om dere har noen kommentar på dette oppsettet - vil alt passe og bør noe endres?: http://www.prisjakt.no/list.php?l=80635&view=m Kabinett: Fractal Design Define R4 (Hvit) PSU: Fractal Design Newton R3 1000W Hovedkort: Gigabyte GA-Z87X-D3H RAM: Crucial Ballistix Sport VLP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 8GB DDR3- CPU: Intel Core i5 4670K 3,4GHz Socket 1150 Box CPU-kjøler: Cooler Master Hyper 212 Evo GPU: 2x Sapphire Radeon R9 280X Vapor-X OC HDMI DisplayPort Dual-DVI 3GB SSD: Samsung 840 EVO Series MZ-7TE250 250GB Solid State Disk (SSD) Noen av valgene er gjort for å få alle komponentene fra samme butikk (cdon), men åpen for å gjøre endringer og basere på annen butikk - men helst kun 1 maks 2 steder..Tenker å oppgradere med 1stk R9 290 når de kommer med skikkelig kjøler, og gjerne 8 GB ekstra RAM på sikt om jeg finner ut jeg har behov for det og/eller prisene kommer tilbake til "normale" nivå igjen..Ser dette greit ut?Skjerm, tastatur, mus, HDD har jeg fra før - er det noe jeg har glemt?Tusen takk for alle innspill Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 30. desember 2013 Del Skrevet 30. desember 2013 7950 er bedre for litecoin mining, hvis du får tak i de. Lenke til kommentar
memberid-323818 Skrevet 30. desember 2013 Del Skrevet 30. desember 2013 Riggen ser super ut. Hvorfor skulle man velge 7950?? 280x er jo 7970 ghz, og 280 er 7950 clocket. Lenke til kommentar
Akrapovic Skrevet 30. desember 2013 Del Skrevet 30. desember 2013 7950 er bedre for litecoin mining, hvis du får tak i de. Avhengig av versjon. https://litecoin.info/Mining_hardware_comparison Lenke til kommentar
Argyros Skrevet 30. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2013 Takk for tilbakemeldingene..Ja 7950 er ikke lett å få tak i, hverken brukt eller nytt. Kunne også gjerne kjøpt R9 290 og satt på en arctic extremme iii kjøler til 500 kr, men det er mye fikling jeg ikke vet om jeg ønsker å prøve meg på enda. Men vurderer også å drøye selve kjøpet til slutten av januar, når det forhåpentligvis kommer R9 290 med windforce og Tri-X kjølere på lager. Jeg har tidligere sett en del på den "Miner Hardware Comparison" wiki'n som iFire linket til, men antar den "W" kolonnen er totaltrukket Watt for hele systemet..? Lenke til kommentar
Akrapovic Skrevet 31. desember 2013 Del Skrevet 31. desember 2013 Takk for tilbakemeldingene.. Ja 7950 er ikke lett å få tak i, hverken brukt eller nytt. Kunne også gjerne kjøpt R9 290 og satt på en arctic extremme iii kjøler til 500 kr, men det er mye fikling jeg ikke vet om jeg ønsker å prøve meg på enda. Men vurderer også å drøye selve kjøpet til slutten av januar, når det forhåpentligvis kommer R9 290 med windforce og Tri-X kjølere på lager. Jeg har tidligere sett en del på den "Miner Hardware Comparison" wiki'n som iFire linket til, men antar den "W" kolonnen er totaltrukket Watt for hele systemet..? Bare kortet. Google skjermkortet du er interessert i, for en grundigere test. Lenke til kommentar
Argyros Skrevet 1. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2014 Ok. Ja ser det ofte nevnes i tester at f.eks. 290-kortene bruker 300W strøm, men så får jeg ikke fullt så mye når jeg legger inn R9 290 i http://extreme.outervision.com/PSUEngine, men det ligger likevel i området rett under 300W... (255W @ 100% peak load, per R9 290-kort jeg legger til) Det som er mest forvirrende fra mining hardware-listen er at enkelte påstår at kortene bruker bare fra 220-395 Watt, hvor det ser ut som det er de vannkjølede systemene som trekker minst watt - og kommentar som " waterblock drops power usage to 271 watts" for et 290X-kort som er oppgitt til 325 Watt bruk ellers.. Det er jo forskjellig hvor hardt kortene presses også, så man ser jo at de lavere effektbrukene ikke yter like kraftig hashrate, som sikkert kan forklare litt, men forskjellen virker for stor? Er det tilfelle at vannkjøling på noe vis reduserer strømforbruket til kortene, altså at det klarer mer effektiv compute til lavere TDP ved å volte ned eller lignende? Jeg trodde god (vann-)kjøling kun gjorde at man kunne presse mer kraft ut av GPU/CPU, ikke at det også fører til at prosessorer yter bedre ved samme/lavere strømforbruk?Eller er det bare tilfeldig hvor heldig de forskjellige er i silisiumlotteriet, og at vannkjøler-effekten det kan se ut til fra oversikten bare er tilfeldig? (og at han som påstår dropp på 54W på grunn av vannkjøling har oversett noe og at endringen skyldes utenforliggende wattbruk?)Cheers! Lenke til kommentar
sevs Skrevet 2. januar 2014 Del Skrevet 2. januar 2014 (endret) Ok. Cheers! Det er vel vifta som spinner så fort at den bruker 54w, slik at når du tar av vifta og stock-kjøleren og bytter ut med vann så bruker kortet 54w mindre. Endret 2. januar 2014 av Jon Håvard (sevs) Lenke til kommentar
Jolo Skrevet 14. januar 2014 Del Skrevet 14. januar 2014 Eneste kommentaren jeg har på oppsette er at flere kort som miner i et kabinett fort blir for varmt. Du kan vurdere å ta av døren på kabinettet, eventuelt fylle opp vifter i alle slots. Mitt R9 280X DCII må kjøre på 100% vifteload med dør på for å holde 75 grader, men går ned til rundt 70% vifte uten dør. Jeg har R4 black pearl. Med 3 skjermkort bør du nok egentlig satse på en åpen rig. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 14. januar 2014 Del Skrevet 14. januar 2014 Hva skal du med den PSUen var det første som slo meg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå